Peter Walthuis | woensdag 16 Nov 2016, 23:48

Wij konden het opnieuw niet laten om de Playstation VR uit te proberen. Lees hier nieuwe ervaringen.

Ik heb niet de grote hoeveelheid spellen gespeeld die Casper heeft kunnen spelen. Van sommige heb ik alleen demo's gespeeld die te vinden zijn op de demo disc die bij de VR set zit, danwel te downloaden zijn. Andere heb ik nog maar kort gespeeld en weer andere moet ik nog spelen. Batman VR staat bijvoorbeeld nog op mijn lijstje om te halen. Door andere verplichtingen heb ik ook helaas nog niet zoveel kunnen spelen als Casper en zijn mijn wat langere speel ervaringen beperkter tot; Eve Valkyre, Battlezone, VR Worlds, Playroom VR en RIGS. En verder dan demo's van onder andere Driveclub.

Dat gezegd hebbende - laten we ter zake komen.

Playstation VR #2

De eerste momenten van een Eve Valkyre op het moment dat je de ruimte in schiet of gaat duiken in VR Worlds geven een immersie die gewoon simpelweg niet mogelijk is bij een regulier scherm. En ondanks dat in het geval van het duiken bij VR Worlds er geen echte interactie van de speler is, was die ervaring wel tof. En dit is misschien wel het grote punt wat VR te bieden heeft tegenover meer conventionele systemen, het biedt een ervaring.

Bij het ene spel zal dit beter tot zijn recht komen dan bij het andere en zoals in het geval van Driveclub kunnen de wat ruwere graphics ten nadele werken. Maar een paar van de 'spellen' die op de PSVR te spelen zijn, geven wel een glimp van wat er mogelijk is.

Een nieuw systeem als dit heeft een inherent gevaar. Alles is nieuw en dan is alles is al snel tof. Motion controls is een goed voorbeeld daarvan. Het heeft voor enorme verkopen gezorgd bij de Wii en is daarna eigenlijk min of meer een stille dood gestorven. Veel spellen, vooral in het begin, waren niets anders dan tech-demo's. In zeker opzicht is dit ook wel het geval met Sony VR. Dit is niet een verwijt, het is eigenlijk redelijk normaal dat dit gebeurt. Het is relatieve nieuwe technologie die zich nog moet bewijzen, helemaal bij het grote publiek, en zelfs bij nieuwe generaties consoles zien we dergelijke als spellen vermomde tech-demo's. Denk maar eens terug aan de eerste Kinect games! Als consument moet je hierop bedacht zijn, maar het hoeft ook weer geen reden te zijn om zo'n systeem niet te kopen. Zeker niet als het echt een nieuwe ervaring brengt.

En dat doet Virtual Reality, in dit geval PSVR, dan ook echt. Zelf heb ik het geluk dat ik totaal niet misselijk werd van welk spel dan ook. Van de barrières die Casper ziet, is dit er voor mij althans niet één. Ik ben denk ik iets positiever dan Casper, ik denk wel dat dit de toekomst is, of beter gezegd misschien 'een' toekomst. VR in de huidige staat moet denk ik gezien worden als die fighting stick voor Street Fighter of een race stuurtje. Voorlopig niet iets wat regulier gamen vervangt, maar een extra optie, een andere ervaring. Ondersteuning is wel een sleutelwoord, zoals bij elke nieuw systeem staat of valt die afhankelijk van de ondersteuning. Voorlopig zit dat wel goed denk ik zelf. PSVR, Oculus en Vive onder andere zijn grote bedrijven die veel geld investeren in deze systemen en dat ook nog wel zullen blijven doen. De belangen zijn gewoon te groot. Verder denk ik ook dat Microsoft met de Xbox niet achter zal blijven ondanks eerdere uitspraken van Phil Spencer. Wat de toekomst ook zal brengen voor de Playstation VR het is wel een apparaat wat nu op de markt is waar Xbox momenteel geen antwoordt op heeft. Misschien dat de PSVR een niche product blijft, maar ik zie hier meer potentie in dan opties als Kinect en 3D TV.

Reacties

Login of registreer om te reageren.