Yoram Jacobs | zondag 14 Jun 2015, 8:00

Ik hou van gamen. Ik kijk uit naar de nieuwste releases, volg dagelijks het nieuws, verbaas me over console wars en geniet intens als ik games speel. Toch knaagt er iets. Ik mis iets.

Column

Toen ik voor het eerst GTA 3 speelde, op de Playstation 2, was die ervaring magisch. Ik was al fan van de tweedimensionale voorgangers, maar deze ervaring was simpelweg uniek. Dat onbeschrijflijke gevoel zul je als mede gamer vast herkennen. Wow! Moet je kijken, er komt gewoon rook uit de uitlaten, die 2 NPC's vechten met elkaar na een aanrijding! Ik kan vrij rondlopen in de stad en doen wat ik wil! Sinds de komst van 3D is het qua innovaties in games wat stil geworden. Natuurlijk heb ik me vermaakt met Gears of War (chainsaw kills!), ging ik op in de wereld van Mass Effect en vind ik het heerlijk om een potje Fifa te spelen. Ik ben ook niet vies van Call of Duty op zijn tijd (niet bepaald het baken van innovatie). Maar ik heb de laatste jaren wel het gevoel dat ik steeds dezelfde games speel.

Ik ben bijvoorbeeld een fan van de Assassin's Creed games. Ik vond deel 1 heerlijk, deel 2 nog beter, AC: Brotherhood en Revelations hadden een fantastische multiplayer, waar ik het label innovatief nog wel aan durf te geven. Maar ik nam heel even wat gas terug in die franchise en voor ik het wist, liep ik al achter. Niet alleen deel 3 en 4 ontbraken in mijn verzameling, intussen waren AC: Liberations HD, AC: Rogue en (op de next generation) AC: Unity alweer verschenen. What the…? En toch heb ik niet meer de ambitie om op korte termijn al die games te gaan spelen. Ik ken het nu wel.

Ditzelfde gaat op voor games als Call of Duty, Battlefield en Fifa. Natuurlijk zijn dit allemaal stuk voor stuk topgames (hoewel de launch van AC: Unity het oneens is met die stelling!). Maar het zijn tegelijkertijd dezelfde games in een nieuw jasje. Ja, de ene game biedt een geweldig nieuw wapen, de ander nog mooiere graphics of een enkele keer zelfs verbeterde physics. Toen Battlefield jaren geleden op de proppen kwam met 'volledig vernietigbare omgevingen' was ik net als iedereen razend enthousiast. Ik zag mezelf al hele flatgebouwen neerhalen en tientallen kills tegelijk maken. De realiteit was helaas iets anders. Een muurtje hier, een schutting daar. Toegegeven, soms zelfs een gebouw. Vooruit, dat is best innovatief. Maar speel ik nou een compleet andere games dan 5 of 10 jaar geleden?

Waar blijft die grote, magische innovatie? De console giganten proberen het zeker. Nintendo had goud in handen met de Wii. Sony en Microsoft volgden met respectievelijk de PS Eye/Move en Kinect. Maar heeft dat die geweldige vernieuwing gebracht waar we op hoopten? Kijk voor de grap eens terug naar hoe Peter Molyneux de demo van Milo - The Virtual Boy presenteerde.

Kunnen wij dit met onze Kinect? Nee. Integendeel, Kinect is voor de meesten van ons zo overbodig dat we liever een Xbox One kopen, zonder die 'innovatie'. U vraagt, wij draaien. Microsoft wist niet hoe snel ze hun speeltje moesten loskoppelen. Wellicht dat Virtual Reality eenzelfde schokgolf teweeg kan brengen als de overgang van 2D naar 3D. Microsoft is volop bezig met Project Neo, Sony met Project Morpheus. De cynicus in mij denkt dan: dan moeten er geen gimmicky games uitkomen zoals bij de Kinect.

Maar gaming is niet voor niets mijn nummer 1 hobby. I want to believe!

Reacties

Zumpelvelder 8 jaren,10 maanden geleden

Innovatie is in mijn ogen lang niet altijd goed, steeds maar weer iets anders verzinnen/ontwikkelen omdat men 'moet vernieuwen' waardoor uiteindelijk de overall kwaliteit van de game vaak te wensen overlaat...

Zie dus liever dat er langer aan een concept en core-gameplay vastgehouden word en hier het maximale uit gehaald word door zaken als graphics, geluid, physics en AI naar een ongekend niveau te brengen.
Als dit allemaal tot in de puntjes verzorgd is zonder bugs heb je hardware met Motion Sensor, Virtual Reality of 3D nog niet eens nodig!

Half Life 2 deed het in mijn ogen ooit perfect... Game die toen zijn tijd ver vooruit was en tot op de dag van vandaag nog steeds met genoeg zogenaamde 'innovatieve' games de vloer aanveegt.

DuskyDemonNL 8 jaren,10 maanden geleden

Goede column! Innovatie kan ook buiten de game zitten. Waar Steam mee bezig is klinkt best cool, een soort fusie tussen console gaming en pc gaming. Als Steam dan nog eens games laat streamen net als Netflix voor films en series doet, zou dat helemaal gaaf zijn (of je nou per maand of per game betaald).

Ypuh 8 jaren,10 maanden geleden

Je beschrijft hier het gevoel van de gemiddelde gamer die nu minimaal een jaartje of 10~ meedraait. Wij hebben bijna alle revoluties meegemaakt op gamegebied en de rek lijkt er nu gewoon een beetje uit.

Alle grote bedrijven zijn inmiddels de vruchten aan het plukken van de opgebloeide gameindustrie, maar de innovaties zoals Virtual Reality en Holograms lijken me eerlijk gezegd weer helemaal niets. Het is weer extra hardware en daar zit veruit de meeste marge op. De Kinect mag in mijn ogen als 'gefaald' bestempeld worden, maar ondertussen heeft M$ er wel bakken met geld aan verdiend. Het enige waar ik het nu nog voor gebruik is de Xbox aan/uit zetten of een filmpje opnemen en daarmee ben ik al een bovengemiddelde Kinect gebruiken.

Ik zit vooral te wachten op in-game innovaties, maar met de huidige uitmelk-cultuur kan dat nog wel even op zich laten wachten.

Login of registreer om te reageren.