Casper Egas | maandag 18 Jun 2018, 13:15

Kunnen we ons gaan verheugen op een nieuw spel in de geest van Destruction Derby? Lees hier de preview van Wreckfest!

Sinds Destruction Derby op de eerste Playstation en de Saturn ben ik al fan van racespellen waarbij elkaar rammen centraal staat. Zelden weten deze spellen echter een hoog niveau te halen. Vermakelijk en onderhoudend zijn ze echter vrijwel altijd, maar ze overtreffen voor mij het origineel nagenoeg nooit. Op de Xbox One was er vorig jaar het alleraardigse Flatout 4: Total Insanity en nu is op de PC Wreckfest beschikbaar. Saillant detail is dat deze game gemaakt is door Bugbear Entertainment; de studio achter de oudere Flatout games. Ik probeerde deze titel om een voorproefje te krijgen voor de release voor de Xbox One en Playstation 4 in november 2018.

PREVIEW

Rammen maar

Wreckfest is minder over the top dan een game als Flatout 4. Je racet doorgaans over vrij gewone rallycrosscircuits tegen een veld van oude auto’s, met als enige twist dat beuken en afsnijden een pre is. De auto’s kunnen natuurlijk helemaal kapot. Het schademodel is grafisch mooi, maar heeft wat te weinig invloed op de besturing.

De besturing van Wreckfest voelt gelijk lekker aan. De auto’s reageren goed en er is merkbaar verschil wanneer je over verschillende oppervlakken rijdt. Een simulatie is het echter ook niet, want simpel plezier staat zeker voorop. Je kunt het online tegen anderen opnemen of je kunt een carrière starten. Deze laatste is wat standaard: koop en upgrade een auto, doe mee aan evenementen, krijg punten, ontgrendel meer auto’s, upgrades, evenementen et cetera. Je moet meer doen dan alleen racen, want regelmatig zijn er ook echte destruction derby’s, waarbij alle auto in een arena tegen elkaar aan blijven rammen, totdat er slechts één over is. Dit soort onderdelen zijn leuk, maar andere races met een soort karts zijn wat geestdodend.

Grafisch is het spel best mooi, maar ik kan geen goede inschatting maken van hoe het spel eruit gaat zien op de Xbox One . Mijn PC is namelijk geen echte krachtpatser. De muziek bestaat vooral uit onbekende metal, maar wordt met de standaardinstellingen overstelpt door de geluiden van de auto’s.

Conclusie

Ik kijk na deze voorproef uit naar Wreckfest. Het is een lekker ruige beukracer met een strakke besturing en een goed schademodel. De tijd zal leren of Bugbear Entertainment het beste uit de consoles kan halen en een spel kan ontwikkelen dat lang leuk blijft.

Reacties

Login of registreer om te reageren.