• Simpele puzzels
  • Slechte besturing
  • Heel kort
  • Audiovisueel zwaar onvoldoende

Yoram Jacobs | dinsdag 12 Apr 2016, 19:00

Is Adam's Venture Origins een waardige tegenhanger van de Tomb Raider games? Lees hier het oordeel van XBW.

Gamers die van puzzels houden en ruïnes willen doorkammen, op zoek naar schatten, hebben het lastig. Het actie genre domineert en zelfs het vermaarde Tomb Raider moet mee met de drang naar actie en explosies. Hoe verfrissend is het dan, als nota bene een Nederlandse ontwikkelaar op de proppen komt met een 'geweldloos puzzel avontuur' ? Op papier in elk geval een welkome afwisseling. In de praktijk zit dat iets anders.

Adam's Venture, draait om, hoe kan het ook anders, Adam Venture. Een jonge avonturier, die voor zijn vader op zoek gaat naar een mysterieus object. Het verhaal wordt niet helemaal duidelijk, want nadat je direct het verhaal wordt in gegooid, vergeet de game je verder te vertellen waar het eigenlijk over gaat.

Next gen visuals

Laat ik maar beginnen met de look & feel van de game. Graphics, mooi of lelijk, vallen nu eenmaal als eerste op. Uitgever SOEDESCO, die verantwoordelijk is voor de omzetting naar de Xbox One, belooft 'next gen visuals'. Nu is 'next gen' per definitie een relatieve term, maar ik mag aannemen dat men bedoelt dat de game, qua uiterlijk, een waardige Xbox One game is. Dat is echter totaal niet het geval. Hoofdpersoon Adam Venture ziet er uit alsof hij uit 2001 weg is gerend en per ongeluk terecht is gekomen in 2016. Er hangt continu een rare glans over Adam en de omgeving. Vaak genoeg zie je dat de textures niet goed op elkaar aansluiten: je ziet dan witte vlakken door de 'naden' heen schijnen. Oei, dat is erg slordig!

De animaties zijn daarnaast bijzonder houterig: het deed me regelmatig denken aan de oude Resident Evil games op de PC: met een pijltje draaide je jezelf om en bij iedere druk op de knop, volgde dan een schokkerige beweging. De besturing is verder ontzettend 'clunky' en de dialogen tussen hem en zijn metgezel Evelyn zijn tenenkrommend. De stemacteurs hadden of totaal geen zin in deze klus, of kregen te weinig betaald om enig enthousiasme te tonen. Dit gaat trouwens ook op voor de persoon die de dialogen heeft geschreven: die zijn niet best. Tel daarbij op dat de audio van de dialogen regelmatig wegvalt en je komt al snel tot de conclusie dat men ergens op heeft moeten bezuinigen. Hier gaan we weinig moois vinden.

De omgevingen zijn tenslotte ver van inspirerend: het spel speelt zich weliswaar af in de 'roaring '20's', maar daar merk je verder niets van. Je hobbelt van grot, naar ruïne, naar tempel. Geen enkele keer hoor je een passend nummer uit die tijd, alleen wat aanzwellende deuntjes en geluiden. Het had zich dus net zo goed 30 jaar eerder of later kunnen afspelen. Goed, over het uiterlijk genoeg gezegd: de kern van de gameplay belooft ons namelijk ook nog 'innovatieve puzzels en opwindende platform actie.' Zit hier een kern van waarheid in?

Ook hier val ik maar meteen met de deur in huis: nee. Allereerst de platform elementen. Adam is een beperkte avonturier: behalve lopen, objecten activeren en soms zijn grapple hook gebruiken, kan hij vrij weinig. Er is een knop om te springen, maar dat kan alleen als de game toestaat dat je ergens overheen springt. Het kleinste muurtje is een onneembare klim voor Adam. Dat leverde niet alleen suffe situaties op, maar ook irritatie aan mijn kant. Ik kan toch wel over dit rotsje springen? Nee hoor, eromheen lopen is de enige optie.

Ook op momenten dat ik moest springen van de game, ging het vaak fout. De clunky besturing zorgde hier ook voor ergernis: een verkeerde timing en je valt naar beneden. Bugs verzieken de ervaring verder: ik probeerde bijvoorbeeld aan een balk te hangen, die 30 cm boven mij hing. Een klein tikje op de A knop zorgde voor een hele suffe animatie, alsof Adam een blij springend meisje wilde imiteren. Een hardere duw op de knop zorgde voor de juiste animatie maar kennelijk was het niet de bedoeling dat ik vanaf die plek sprong. De rots achter de balk verdween, Adam sprong erdoor en viel in het oneindige. Dit soort bugs kwam ik regelmatig tegen.

Riddle me this

De game is verder eenvoudig opgezet. Je krijgt een omgeving voorgeschoteld die je maar op een manier kan doorkruisen. Er zijn geen vijanden te vinden en vrijwel geen zijpaden die je kunt nemen. De game leidt je gewoon naar de volgende puzzel. Soms is het even zoeken naar wat de bedoeling is, dan blijkt de prompt voor de X-knop bijvoorbeeld uit beeld te vallen. Omdat de game vrij donker is, viel ik in het begin regelmatig van een klif in het diepe. Vreemd dat een dergelijk afgebakende game je wel de vrijheid biedt om in het ravijn de kukelen. Door de helderheid op maximaal te zetten, was dat probleem in elk geval opgelost. Het wordt er net mooier op, maar dat was toch al niet het streven van de ontwikkelaar.

Het moge duidelijk zijn: het lopen, springen en klimmen is niet om over naar huis te schrijven. Dan is het enige dat de game nog kan redden de puzzels. Leveren die dan uitdaging en plezier op? Helaas, ook op dit cruciale vlak schiet men tekort.

De puzzels zijn redelijk eentonig en allemaal makkelijk. Soms is volstrekt duidelijk wat je moet doen en ben je binnen een minuut klaar. Op andere momenten is het totaal niet duidelijk wat je moet doen. Toch was ik ook hier binnen een minuut klaar. Even wat random klikken en je blijkt toch de juiste draadjes in een radio te hebben verbonden, een motor van een auto te hebben gemaakt, etc. Andere puzzels laten je bijvoorbeeld drie tekstblokken zien: aan jou de vraag of je die in de juiste volgorde kan zetten. Huh? Tja, dat moet wel lukken, hoor. Klaar, dat was de puzzel!

Een enkele keer krijg je wel te maken met een interessante puzzel, dat waren de zeldzame momenten waarin ik dacht: kijk, zo hoort het! Maar langer dan vijf minuten denken en proberen duurde het allemaal niet. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die een half uur achter hun oren krabben omdat ze de oplossing niet weten. Sowieso was ik niet lang bezig met de game: na iets meer dan vier uur, had ik alle vier de episodes doorlopen en kwamen de credits voorbij rollen.

Adam's Venture Origins belooft van alles, maar levert niets. Met graphics uit het stenen tijdperk, een clunky besturing, vreselijke dialogen en ontzettend makkelijke puzzels scoort men al onvoldoende. De bugs sieren de game ook niet. Schrik niet: men vraagt een dikke 45 euro voor deze game, wat voor mij het cijfer verder verlaagt.