• Zelf meedenken
  • Wel erg kort
  • Grafisch niet aansprekend
  • Te makkelijk

Casper Egas | woensdag 2 Mrt 2016, 16:00

Een klassiek mysterie oplossen door slim speurwerk. Dat is nou oldschool! Hoe speelt Agatha Christie op de Xbox One?

Poirot, Hercule Poirot. Het bekendste personage van schrijfster Agatha Christie moet The ABC Murders oplossen. Als je het in 1936 uitgegeven gelijknamige boek niet gelezen hebt, dan is het ook voor jou een mysterie. Het spel volgt namelijk vrij strak het boek en bevat dus voor fans weinig verrassingen, maar wel veel herkenning.

The ABC Murders is duidelijk een spel dat met een klein budget gemaakt is. Het is gelukkig ook voor een gereduceerde prijs van een slordige veertig euro uitgebracht. De grafische stijl vond ik op het eerste gezicht zeer onaantrekkelijk, waardoor ik niet zo’n zin in het spel kreeg. De cel shaded omgevingen worden vanuit vaste cameraposities weergegeven en de eveneens cel shaded personages bewegen daar nogal houterig doorheen.

Muzikaal is het spel wat repetitief, maar niet opmerkelijk. Helaas kan dat niet gezegd worden van de stemmen, want de acteurs zijn matig en het einde van hun zinnen valt vaak helemaal weg. Het detectivegenre spreekt me daarentegen wel erg aan, waardoor ik het spel ondanks zijn slechte audiovisuele prestaties, toch graag een kans gaf.

Arrogantie van een moordenaar?

Het verhaal draait om een briefschrijver die vooraf aankondigt op welke dagen er moorden gepleegd zullen worden. Deze mysterieuze figuur noemt zichzelf ABC, naar de ABC Railway Guide, het spoorboekje uit de jaren dertig. Deze gids laat hij steevast achter bij alle moorden, die meer dingen gemeenschappelijk hebben. Alle brieven zijn gericht aan de bekende Belgische detective en niet aan de politie. Waarom zijn alle moorden aangekondigd en waarom zijn alle brieven aan Poirot geadresseerd? Het is aan de speler om dit uit te zoeken.

Het spelverloop doet denken aan een aflevering van een detective als Midsomer Murders op tv. Er worden gaandeweg steeds meer, al dan niet verdachte personages geïntroduceerd, en het is aan de speler om aanwijzingen te verzamelen en deze aan elkaar te koppelen.

Het is dus zaak om elke vierkante centimeter van een omgeving uit te pluizen. Hetgeen vaak niet extreem moeilijk is. Poirot kan namelijk ruiken of er nog hints ontbreken, of dat hij alles al gevonden heeft. Gelukkig heeft hij daarnaast ook genoeg tijd om in de spiegel te kijken of zijn snor nog goed zit.

Een leuke twist is dat veel voorwerpen ingewikkelde mechanismen hebben om open te krijgen. Ze moet je bijvoorbeeld een kastje van alle kanten bekijken, aan de pootjes draaien, paneeltjes schuiven, geheime codes zoeken en knopjes drukken in een bepaalde volgorde. Soms vraagt dit wat geduld, maar echt pittig wordt het nooit.

Natuurlijk moeten er ook getuigen en verdachten gehoord worden. Het spel geeft met tekst aan hoe iemand reageert op jouw vragen: raakt iemand onzeker, vijandig of juist geïrriteerd? Niet altijd dezelfde aanpak is de weg naar succes. Het helpt bijvoorbeeld om personages eerst zorgvuldig te observeren, alvorens iemand met vragen te bestroken. Moet je juist iemand confronteren, of om de hete brei heen draaien?

Als Poirot genoeg aanwijzingen heeft, zegt hij steeds opnieuw met zijn flauwe Franse accent: ‘Let us now try and get our brain cells to work.’ Hierna moet je als speler meedenken en verbanden leggen. Helaas gebeurt dit met een beperkt aantal keuzes, waardoor het soms wel erg makkelijk is om tot de juiste conclusies te komen. En zelfs als dat niet eenvoudig is, dan is het ook heel goed mogelijk om systematisch alles aan te klikken.

Gebrek aan uitdaging

Het grote probleem aan The ABC Murders is dat het spel nooit uitdagend genoeg wordt. Op zich is het leuk om nooit vast te raken, hetgeen nogal eens gebeurt in dit genre, maar hier is de ontwikkelaar te ver gegaan. Mede hierdoor is het spel al vlot uitgespeeld en laat het een onvoldaan gevoel achter. Veel reden om het te herspelen is er namelijk ook niet.

De enige echte poging om de speler wat langer bezig te houden zijn de punten die je krijgt als je zo goed mogelijk in de huid kruipt van Poirot, en dus vaak aan je snor loopt te frunniken en op zijn manier doorvraagt. Verder kunnen de Achievements je nog wat extra uitdaging bieden, maar daar houdt het dan echt mee op.

Agatha Christie: The ABC Murders is een aardige detectivegame. Het spel bevat competente puzzels en een redelijk verhaal. Als speler moet je tot op zekere hoogte meedenken om het mysterie te ontrafelen. Een echte aanrader is het spel echter niet. Audiovisueel is het spel zwak, de uitdaging ontbreekt en het is voorbij na een paar middagen spelen. Alleen leuk dus voor fans van het genre of fans van het boek, of anders voor een zacht prijsje.