De nieuwe spin-off van de succesvolle Saint's Row serie; lees hier onze recensie van Agents of Mayhem!

Rating 4/10
  • Later meer variaties tussen de agents
  • Leuke bossfights
  • Eentonig op vrijwel alle fronten
  • Veel bugs qua besturing

Spin-offs zijn terug te vinden in heel wat verschillende media. Films en tv-series kennen dit verschijnsel al sinds het begin der tijden, maar ook in videogames komt het regelmatig voor. Zo ook bij Saints Row, de bekende serie die ooit begonnen is door Volition. De naam van de spin-off is Agents Of Mayhem en ook deze game zit vol met actie. Maar is het ook leuk om te spelen?

Agents Of Mayhem draait om een soort agentschap, Mayhem dus, die al het kwaad in de wereld bestrijdt. De vijandige organisatie die in deze game centraal staat is de Legion en zij zijn zo vriendelijk geweest om de boel eens even op stelten te zetten in het verre Seoul. In deze futuristische setting dien je een behoorlijke sloot aan slechterikken een kopje kleiner te maken. Hiervoor loop in je de stad rond met drie figuren. Niet tegelijk, want je kunt met een druk op de knop wisselen. In het begin heb je figuren die nogal veel op elkaar lijken, waardoor het spel dus nogal traag op gang komt. Zodra je andere teamgenoten vrijspeelt, heb je al iets meer keuze. Deze variatie is welkom en werkt op zich goed, maar deze komt helaas iets te traag op gang.

Kiloknaller

Voordat je een missie begint kun je op de zogenaamde Ark (Avengers, anyone?) je team samenstellen en aanpassen. Denk aan allerlei wapens, eigenschappen en bonussen. Naarmate je verder speelt kun je allerlei dingen opwaarderen en vervangen. In totaal zijn er meer dan tien figuren waarmee je je team samen kunt stellen. Zodra je je team hebt gemaakt, daal je neer in Seoul en ga je op weg naar de missie. Of beter gezegd, het begin van de missie. Je moet altijd nog even een stuk lopen en wanneer je aankomt begint de pret. Toch? Nou, niet helemaal. Je begint te ontdekken hoe het spel werkt, hoe de missiestructuur is en hoe je het beste je team kunt bewapenen. Dan word je ergens neergezet, en dan baan je je een weg door een horde vijanden totdat je af en toe bij een soort Boss terechtkomt.

Deze bossfights zijn nog het leukste deel van het spel. Je moet echt ontdekken welke tactiek het beste werkt, want elke baas is weer anders. Dat staat recht tegenover de rest van het spel. Dat bestaat namelijk uit hele rijen van dezelfde vijanden, explosies en slechte humor. De duidelijk overdreven humor is voor enkele missies leuk, maar het houdt natuurlijk ergens een keer op. Het spel begint erg actievol (en hoopvol misschien), maar als je na enkele missies steeds exact dezelfde vijanden, gangen en ergernissen tegenkomt is de lol er snel vanaf.

Why so serious?

Het spel neemt zich, net als zijn grote broers, niet serieus. Zoveel is duidelijk na het zien van alle over the top-actie en ingestudeerde one-liners. Zelfs de grootste actiefans echter zullen na verloop van tijd in moeten zien dat er gewoon te veel mis is met dit spel. Repetitieve, gerecyclede grappen en enke missers op het gebied van gameplay zijn de meest prominente voorbeelden. Zo komt het regelmatig voor dat knoppen niet goed reageren. Op tijd van wapen wisselen, herladen en zelfs van figuur wisselen (naar van de drie beschikbare), werkt niet altijd even snel. Aangezien je vaak midden in de actie zit is het natuurlijk wel wenselijk dat deze functies goed reageren. Het spel is op dit gebied absoluut niet consequent.

Als dit incidenteel was, kon het misschien nog een beetje vergeven worden. Dit spel zit echter zo matig in elkaar dat het als geheel enorm tegenvalt. Wil je af en toe eens een hersenloze missie spelen waarin je simpelweg alles kapot knalt en je kunt je langs de eentonigheid en de bugs zetten? Dan is Agents Of Mayhem wat voor jou. Ben je een enorme fan van Saint's Row? Dan zul je hier en daar ongetwijfeld wat raakvlakken vinden. Voor alle andere gamers is dit spel echter niet echt aan te raden, daarvoor is er teveel mis.

Agents Of Mayhem had potentie als leuke hersenloze actieknaller, maar er gaat helaas teveel mis. Eentonige missies, wat missers op het gebied van gameplay en (in ieder geval in het begin) erg weinig verschil tussen de te kiezen figuren. Af en toe een half uurtje zinloos geweld met ergernissen kan je aanspreken, maar voor alle andere gamers is dit een spel dat je over enkele maanden wellicht uit de budgetbak vist.