• Ziet er niet eens gek uit
  • Lange parkoersen
  • Vier speler split-screen
  • Een remake van dít spel?
  • Matige audio
  • Wat aan de dure kant

Als je een spel dat in 2008 uitkwam al gerecenseerd hebt, dan ben je of een heel trouw redactielid van Xboxworld, of ben gewoon een beetje oud en saai. Wat ik ben, mogen jullie zelf beoordelen. Toentertijd vond ik Baja: Edge of Control best een leuk spel, maar ook geen hoogvlieger. Het was echt een fatsoenlijke, maar onopvallende titel met plus- en minpunten. Nu is totaal onverwacht Baja terug, met Baja: Edge of control HD. Het is tegenwoordig niet ongewoon om heruitgaves van oude spellen te zien, maar meestal gaat het om klassiekers of om fan favourites. Baja is geen van beiden. Ik denk dat THQ heeft gedacht: 'Het kost een stuk minder tijd en moeite om een oud spel wat te herwerken en opnieuw uit te brengen dan om een volledig nieuw spel te ontwikkelen.' Betekent dit ook dat het een luie overzetting is geworden of is het wel weer leuk om lekker te rally’en?

Baja: Edge of Control

Baja is een spel dat zich het best laat beschrijven als een kruising tussen een motorcross- en rallyspel. Het doet mij erg denken aan de in Nederland veel bekendere Dakarrally. Je racet met buggy’s, trucks en jeeps door woestijnachtige omgevingen. Dit kan zich op aangelegde banen met verscheidene ronden afspelen, maar regelmatig moet je ook lange parkoersen afleggen door de wildernis.

Er is net als vroeger keuze uit online en split screen (vier spelers!) races, die onder te verdelen zijn in rally (al dan niet met meerdere klassen wagens), race, hill climb en de machtige Baja rally’s. Deze laatste races zijn erg gaaf, omdat ze een, anderhalf of zelfs drie uur duren. In de volledige drie uur blijf je steeds op nieuwe wegen rijden, met alleen elk kwartier een checkpoint met een laadscherm. Onderweg kun je jouw wagen ook laten repareren door de hulp van een helikopter in te roepen. Al deze modi zijn natuurlijk ook zonder anderen te spelen.

Daarnaast is er ook een carrièremodus. Deze gaat precies zoals je verwacht. Je koopt een auto, verdient met evenementen geld en daarmee kun je vervolgens nieuwe auto’s in hogere raceklasses kopen en tevensjouw wagens upgraden. Deze mode biedt eveneens vele uren spelplezier en is best de moeite waard, maar ook niet echt spectaculair.

Wat is er nieuw?

Gelukkig is dit niet de luie overzetting waar ik in de inleiding over sprak. Er is heel veel gedaan om deze titel de toch wat forse dertig euro waard te maken. De naam is wel een beetje vreemd gekozen, want het origineel was al in HD. Het gaat hier echt om een soort remake, waarbij niet alleen op het visuele vlak aanpassingen zijn gedaan.

Zo is bijvoorbeeld de besturing noemenswaardig verbeterd, waardoor het spel minder frustreert, de carrière vlotter is geworden en je duidelijk meer lol zult hebben. Het spel is niet erg realistisch, maar is toch uitdagend om te besturen, waarbij je gebruik moet maken van de handrem en koppeling. Het was echt geweldig geweest als Baja ook track deformation had, zoals bijvoorbeeld in de laatste MXGP te vinden is. Maar helaas is deze aanpassing niet gedaan.

Ook jammer is dat het geluid nog steeds matig is, met weinig overtuigende geluidseffecten en generieke rockmuziek op de achtergrond. Het spel wordt mijns inziens een stuk leuker, wanneer je jouw eigen muziek op de achtergrond zet, want anders zou ik na de drie uur durende Baja 1000 helemaal gek worden.

Natuurlijk is er grafisch ook veel verbeterd. Het spel ziet er op vele vlakken echt prima uit en kan zich meten met veel nieuwere budget games. Vooral de belichting is echt prachtig. De luchten zien er zo mooi uit, dat ik een compliment naar de ontwikkelaar heb gestuurd. Ook het opwaaiende stof en de texturen zijn zichtbaar vooruit gegaan. Dit alles met een veel stabielere framerate dan vroeger het geval was. Ook de automodellen zijn vooruit gegaan, al zien deze er nog wat gedateerd uit, om over de sporadisch aanwezige gebouwen helemaal maar niet te spreken.

De Playstation Pro-versie van het spel wordt weergegeven in 4K-resolutie, waardoor deze Xbox One-versie toch duidelijk onder doet. Het is zonde dat de Xbox One X hoogstwaarschijnlijk niet ondersteund zal worden.

Baja: Edge of control was vroeger best leuk en met deze grote en zeker onverwachte update is het nog steeds best leuk. Het is een ideaal spel om te spelen met goede muziek op de achtergrond of terwijl je met een vriend online aan het kletsen bent. Je kunt je uren vermaken met dit lekker besturende spel met zeer indrukwekkend lange parkoersen, maar nooit zal je echt op het puntje van je stoel zitten. Tenminste, misschien als je de prachtige luchten en lichteffecten eens nader zou willen bekijken. Voor dertig euro is deze HD-uitvoering allerminst een miskoop.