De nieuwe DLC voor Battlefield 1 is in aantocht en nu al speelbaar voor Premium leden! Lees hier de review.

• Franse leger is enorm vét om mee te spelen
  • Nieuwe mappen zijn goed in elkaar gezet
  • Nieuwe wapens, tank en elite klasse
  • Prijs vormt wellicht een struikelblok
  • Wellicht snel op uitgekeken
  • Geen nieuwe spullen voor de Centralen

Ils ne passeront pas! Het fameuze gezegde van het Franse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog en tevens de titel van de eerste grote DLC van Battlefield 1. Deze is afgelopen week voor Battlefield Premium leden online geknald en zij mogen twee weken voor de officiële release er alvast mee aan de gang. Een goede reden dus om weer eens aan de slag te gaan met het spel en te kijken of de DLC de moeite waard is.

Frankrijk doet zijn intrede

Wat de extra inhoud sowieso bijzonder maakt, is de introductie van het Franse leger in het spel. Tijdens de lancering van Battlefield 1 zat dit leger er nog niet in en was er al enige kritiek geleverd op dit gemis. Ik sluit mij ook aan bij deze kritiek, niet in de minste plaats omdat het Franse leger fundamenteel van belang was voor de geallieerden en er meer dan een miljoen Fransen om het leven zijn gekomen. Aanvankelijk een groot gemis dus, maar met deze DLC is ook het Franse leger eindelijk van de partij.

De Marne en Verdun

Daarnaast heeft DICE een tweetal operations gemaakt, waarin het Franse leger het mag uitvechten tegen de Duitsers. Hierbij gaat het om de slag om de Marne en een van de meest bloedige conflicten die ooit is uitgevochten op het Europese continent, namelijk de slag om Verdun. Wat de Zweedse ontwikkelaar daarbij zo ontzettend goed gedaan heeft, is dat hij de twee operations allebei hun eigen uiterlijk en karakter hebben gegeven. Bij de slag om de Marne ligt de focus namelijk meer op grote, open mappen, waarbij beide partijen gebruik moeten maken van zowel infanterie als voertuigen. Wanneer je echter Verdun opstart, ligt de focus helemaal op man-op-man gevechten op kleine mappen. Met name Verdun is dus een zeer bloederige operatie. Wat mij aangenaam verraste tijdens het spelen, was dat de nieuwe mappen over het algemeen leuker zijn dan de standaard mappen van Battlefield 1. Met name de slag om de Marne zit goed in elkaar en heeft een goede balans tussen aanvaller en verdediger. Verdun heeft daarentegen wel een aanzienlijker voordeel voor de verdediger, maar dat is –zeker vanuit de geschiedenis bekeken- niet zo heel gek. Als je echter een team hebt dat ook maar een beetje samenwerkt, dan is zelfs Verdun wel te winnen als aanvaller.

Nieuw, nieuw en nog eens nieuw

Ook zijn er weer een aantal assignments die je kunt voltooien, waarmee je extra wapens kunt vrijspelen. Het gaat daarbij om de wapens waarmee de Fransen tijdens de Oorlog vochten, zoals het grendelgeweer de Lebel 1886 en het machinegeweer de Chauchat. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe meleewapens vrij te spelen en kun je ook nog eens aan de bak met een nieuw type tank, namelijk de St. Chamond tank. Tevens is er een nieuwe elite klasse, de Trench Raider. Met deze elite klasse ligt de focus op het afstormen op de vijandelijke loopgraven om met knuppel en granaten de boel schoon te vegen. Verwacht ook hier de focus op het bloedige karakter van de loopgravenoorlog.

Frontlines

Tenslotte kun je ook een nieuwe gamemode spelen, getiteld Frontlines. Heel bijzonder is dit speltype echter niet, doordat het in feite twee reeds bestaande types combineert. Je hebt namelijk één grote linie met allerlei punten die beide tegenstanders moeten zien te veroveren. Wanneer de ene partij een punt verovert, wordt de linie opgeschoven naar de kant van de tegenpartij. Wanneer alle punten veroverd zijn, moet de winnende partij alleen nog twee punten verwoesten om het spel te winnen. Verwacht van het speltype dus geen revolutionaire gameplay, maar een stevige en solide mix tussen conquest en rush.

Is They Shall Not Pass uiteindelijk de moeite waard? Fans van Battlefield 1 moeten mijns inziens sowieso deze DLC aanschaffen. De nieuwe mappen, wapens en voertuigen zijn goed op het bestaande spel afgestemd en voegen ook daadwerkelijk iets toe. Enerzijds is het natuurlijk schandalig dat het Franse leger er niet al vanaf het begin in zat, maar nu ze er in zitten, heb ik bijna de neiging om niet meer de andere operations te spelen, zo goed zijn de nieuwe. Als je er al gelijk mee aan de gang wilt gaan, zul je de Season Pass moeten aanschaffen, dus het is wel begrijpelijk als je daar niet veel behoefte aan hebt. Wil je echter specifiek deze DLC gaan spelen, dan moet je nog heel even geduld hebben, want binnenkort zal hij beschikbaar worden gesteld voor iedereen. Verwacht wordt dat de prijs dan rond de € 15,- zal liggen.

Lees hier de recensie van Battlefield 1: http://www.xboxworld.nl/artikelen/review/battlefield-1/

Eerder verschenen op Yellow Puffin: http://www.yellowpuffin.com/battlefield-1-dlc-they-shall-not-pass/