Eindelijk een nieuwe Portal game! Hoe is deze ons bevallen ?

• Uitdagender
  • Perfect huwelijk
  • Veel spelplezier
  • Besturing
  • Misschien toch eerder mobiel game?

Ik ben niet zo voor mixdrankjes. Zelfs hypes zoals gin-tonic kan me niet bekoren. Geef mij maar een simpel biertje. Blijkbaar kunnen we ook mixen met games. Zo ben ik aan de slag mogen gaan met Bridge Constructor Portal. Welke games gemixt werden, hoeft, net zoals bij gin-tonic, niet uitgelegd te worden. Of Bridge Constructor Portal voor mij wel een geslaagde mix is, kunnen jullie ontdekken in mijn recensie. Maar eerst een biertje!

review

Dat de populaire puzzel Bridge Constructor gaat samenwerken met een andere game is niets wereldschokkends. Sinds het game ons in 2011 bruggen leerde bouwen, zijn er al tal van nevengames verschenen. Dat Valve de mogelijkheden van hun Portal-reeks tot beschikking stelt, vond ik daarentegen wel frappant. Toch merk je meteen dat het wel eens een ideale combinatie zou zijn en dat zal de ontwikkelaar van Half-Life ook niet ontgaan zijn. Ter verduidelijking: de ontwikkelaar van het game is ClockStone. ClockStone heeft ook alle eerder verschenen Bridge Constructor games voor hun rekening genomen.

Bridge Constructor zoals we het kennen

Natuurlijk is het opzet van deze game dezelfde als die van elke andere Bridge Constructor. Je gaat al puzzelend bruggen moeten bouwen zodat de wagentjes hun weg kunnen vinden. Het verschil zit hem in (hoe kan het ook anders) de elementen die we kennen uit de Portal-reeks. Natuurlijk gaat het dan over de portalen waar je door moet om ergens anders uit te komen, maar ook de turrets en cubes zijn terug. Daarnaast moest je ook nog steeds rekening houden met de Bridge Constructor-geboden. Bruggen moeten nog steeds stevig genoeg zijn om je boel te kunnen dragen. Deze combinatie geeft het game méér mogelijkheden en meer diepgang dan voorheen. Hierdoor zal je ook vaker langer moeten nadenken en zal het uren duren voor je doorheen de 60 levels geworsteld bent.

Met een echt Portalsfeertje

Ondanks dat Valve eigenlijk weinig met de ontwikkeling te maken heeft gehad, mogen we op het vlak van beleving en sfeer zeker van een Portalgame spreken. De aanwezigheid van GLaDOS is hiervoor onontbeerlijk. Dit sprekend computersysteem is weer terug met flauwe opmerkingen. Jammer genoeg halen deze regelmatig de vaart wat uit het game. Ook de vormgeving van de levels ademen Portal uit. Er mag gerust gesteld worden dat het game een geslaagde combinatie geworden is. Alle aspecten uit Portal passen gewoon perfect in het concept van Bridge Constructor.

Misschien toch eerder voor de smartphone?

Toch heb ik steeds hetzelfde probleem als ik Bridge Constructorgames speel op een console. Voor mij is de besturing van deze game niet optimaal voor een controller. Het eerste game heb ik enorm veel gespeeld op mijn smartphone. Die drang krijg ik op het grote scherm veel minder. Ik kan niet zeggen dat de besturing niet correct werkt, maar op een touchscreen ging het toch allemaal net wat sneller. Daarnaast leent zo'n puzzelgame zich als genre ook vaak wat sneller voor mobiele apparaten.

Bridge Constructor Portal is een geslaagd huwelijk. De elementen die we kennen uit de portalreeks zijn perfect omgezet en voelen niet vreemd bij het concept van bruggen bouwen. Ook de sfeer uit Portal is overduidelijk aanwezig. Er zijn 60 levels en ik kan je garanderen dat je hiermee wel even zoet bent. Persoonlijk vind ik de Bridge Constructorgames zich net wat meer lenen voor de mobiele gamemarkt. Toch kunnen de fans van Bridge Constructor het game gerust in huis halen, want voor mij is dit één van de beste titels van de reeks.