Na een aantal jaren is Constructor terug in een nieuw jasje. Bevalt de game na al die tijd nog steeds?

• Uitdagend en complex
  • Passende achtergrondmuziek
  • Niet erg toegankelijk
  • Te veel micromanagement
  • Geen campagne of verhaal

Constructor HD is een remake van de gelijknamige PC-game uit 1997, die later ook op verscheidene consoles uitkwam. Het is spel niet alleen audiovisueel geüpdatet, maar ook de gameplay heeft een make-over gekregen. Vaak betekent dit in de huidige tijd dat een spel makkelijker en toegankelijker is gemaakt, maar dat is bij Constructor allerminst het geval.

Een leuk detail is dat het spel gemaakt is door de sinds 1982 actieve Britse ontwikkelaar System 3, die vooral bekend is geworden op de Commodore 64 met The Last Ninja en International Karate. Als klein kind speelde ik deze titels thuis al en ik vind het dan ook leuk dat deze ontwikkelaar nog altijd actief is. Als je kijkt naar alle ontwikkelaars en uitgevers die niet meer bestaan, dan is het al een prestatie op zich om het zo lang vol te houden.

Bouwen maar

Constructor heeft weinig modi, waardoor je na een lange en weinig behulpzame tutorial gewoon aan de slag moet. Dit kun je doen tegen één of meer AI-tegenstanders, of online tegen menselijke tegenstanders. In het menu is nog een andere modus zichtbaar, maar deze moet nog aan het spel toegevoegd worden. In Constructor bouw je een eigen stadje in één van de mogelijke omgevingen (of een zelf ontworpen omgeving) en probeer je het stadje van de tegenspelers te saboteren. Je bent echt de Sjaak als je in dit spel alleen vreedzaam wilt gaan bouwen. Het bouwen is dan ook een intensief proces. Je hebt verscheidene mensen nodig om het tot een succes te maken, waaronder een opzichter met bouwvakkers, reparateurs, bewakers, allerlei verschillende huurders en zelfs de maffia, hippies, dieven en saboterende klusjesmannen. Een echt grote stad zul je nooit kunnen onderhouden, omdat alle gebouwen en bewoners constant aandacht nodig hebben.

In de basis heb je gebouwen nodig die zorgen voor grondstoffen, ondersteunende gebouwen en gebouwen waar huurders kunnen wonen. Huurders kunnen natuurlijk de kas spekken met hun huur, maar zijn ook belangrijk omdat ze voor nieuwe kinderen zorgen, die later bijvoorbeeld werklieden, politieagenten of huurders van een hoger niveau kunnen worden. Het is echter lastig om het iedereen naar zijn of haar zin te maken. Zo willen huurders een mooie tuin en natuurlijk een mooie inrichting en willen ze geen last hebben van hun buren of van de tegenspelers.

Alsof het niet erg genoeg is, kunnen er ook nog huizen in de brand gaan, onder water komen te staan, kunnen er plagen van enorme kakkerlakken ontstaan en kunnen zombies de stad proberen over te nemen. Zoals eerder gezegd proberen tegenstanders het leven voor elkaar ook extra zuur te maken. Zo kun je bewoners wegjagen met knokploegen, met harde muziek of kun je ze direct omleggen. Maar ook kun je met vuile klusjesmannen huizen vol gas laten lopen, zodat hele huizenblokken in vlammen opgaan. Zie je dat de tegenstander snode plannen heeft? Wees dan snel en saboteur hem of haar, voordat je zelf de klos bent.

Micromanagen tot je erbij neervalt

Zoals je misschien begrijpt, ben je in Constructor constant bezig. In normale city builders, zoals Cities: Skylines, of Sim City heb je regelmatig rustmomenten, maar hier kom je altijd handen tekort. Het is echt een uitdaging om aan alle taken toe te komen en ondertussen nog op de tegenstanders te letten. Het zal dan ook dikwijls gebeuren dat je zomaar af bent en weer opnieuw moet beginnen. Regelmatig het spel opslaan (dat niet automatisch gaat) is het devies.

De hectiek wordt soms wat frustrerend doordat de besturing met een controller niet optimaal werkt. Ik miste regelmatig snelheid en precisie, maar ook de knoppencombinaties maken het niet bepaald eenvoudig om controle te houden. Ook het snel vinden van alle specifieke inwoners van jouw dorp kan lastig zijn in alle hectiek, waardoor het niet altijd lukt om een brandend huis op tijd te blussen of om tegenstanders te verhinderen om jouw huizen over te nemen.

Ik had liever gezien dat het spel iets meer taken automatisch zou uitvoeren, waardoor je iets meer rust hebt om te plannen en strategieën uit te denken. Nu is het spel meer een race dan echt een strategiespel, waar vooral routine je helpt om het hoofd boven water te houden. Het is natuurlijk leuk dat er zoveel mogelijkheden zijn, maar ik voelde me niet echt gestimuleerd om alles te verkennen.

Grafisch up to date?

Constructor ziet er niet onaardig uit. Natuurlijk is het spel grafisch sterk vooruit gegaan ten opzichte van de versie uit 1997, maar verwacht ook geen grafische hoogstandjes. De tekenstijl is aantrekkelijk en doet wat denken aan westerse tekenfilms. De muziek die speelt tijdens het spel is sfeervol en passend voor een strategisch simulatiespel. Het heeft een fijne jazzy stijl en is eigenlijk precies wat ik miste in Cities: Skylines. Ook de voice over is karakteristiek, niet irritant en passend. De overige geluidseffecten zijn niet noemenswaardig.

Constructor HD kost een slordige veertig euro, wat misschien een tientje te veel is voor dit spel. Ik vind het geen echt succes, door de nadruk op micro managen, waardoor je constant bezig blijft. Ook de wat lompe besturing en slecht gestroomlijnde gameplay maken Constructor niet altijd even leuk. Toch is het zeker ook geen slecht spel; System 3 biedt een competente en zeer uitdagende simulatiegame voor fans van het genre, die zich niet laten afschrikken door complexe spellen.