Door weer en wind, over asfalt of door het bos, in Dirt 4 kan het allemaal. Lees hier onze recensie.

• Goede presentatie
  • Vaak een goede besturing
  • Zowel on- als offline genoeg te doen
  • Weinig landen om in te rallyen
  • Weinig karaktervolle omgevingen
  • Geen split-screenmogelijkheden

Dirt dwaalde steeds meer af van zijn wortels als serieuze rallygame, de Colin McRae Rally games. Velen zagen het vorig jaar verschenen Dirt Rally als stap in de goede richting. Het Amerikaanse sausje was grotendeels weg en de game draaide weer als vanouds om het betere rallywerk. Dirt 4 is, zoals de naam wellicht doet vermoeden weer een bredere rallygame, maar blijft toch dichter bij de rallysport dan het erg Amerikaans aandoende Dirt 3.

De presentatie is wat mij betreft nu echt een schot in de roos. Het spel komt modern en vlot over, met mooie menu’s en sterke muzikale begeleiding. De balans tussen een klassieke rallysfeer en een moderne, ietwat Amerikaanse uitstraling, vullen elkaar goed aan. Ook haken alle modi goed in elkaar, waardoor de verschillende mogelijkheden elkaar uitstekend aanvullen en deel uit maken van één strak pakket.

Een compleet pakket?

Het spel begint in een rallyschool, waar je de beginselen van de sport onder de knie moet zien te krijgen. De aanwijzingen zijn van een goed niveau, waardoor zowel beginnende als gevorderde spelers nog wat zullen leren. Eenmaal volleerd, of nadat je voortijdig de school hebt verlaten, kun je echt aan de slag. Dit kun je doen door een eigen auto te kopen en naar eigen smaak te stylen. Hierbij is het tof dat je voor jouw eigen team ook personeel moet aannemen, sponsors moet contracteren en de faciliteiten kunt uitbreiden. Heb je geen geld voor de auto’s die je graag wilt besturen, dan kun je jezelf ook aansluiten bij een bestaand team, als je reputatie tenminste goed genoeg is. Het nadeel hiervan is dat je een flink deel van het gewonnen geld aan het team moet afstaan.

Waar je ook voor kiest, er staan verscheidene modi op je te wachten, die bijna allemaal geld op kunnen leveren en jouw reputatie als coureur verbeteren. Het spel is dus prachtig verweven en nodigt op deze manier uit om modi af te wisselen en zowel offline als online te gaan racen. Helaas is het hierbij niet mogelijk om lokaal met anderen met een gedeeld scherm te spelen.

De Joy Ride-modus deed niets voor mij. Je moet hier op het terrein van de rallyschool afwisselend met een zo snel mogelijke tijd borden omrammen of je moet een zo snel mogelijke tijd neerzetten met tijdbonussen en straffen als symbolen op de baan. Leuker is het om het online tegen anderen op te nemen, al zijn tegenstanders dikwijls erg snel. In rallycross wordt er ook vaak erg grof gebeukt, omdat er geen straffen gegeven worden, behalve voor het afsnijden van bochten. Het kan ook frustrerend zijn wanneer je op de limiet moet gaan rijden en dan keihard crasht en met een half kapotte auto dik laatste wordt.

Er is ook een zogenaamde competitive mode, waarin je het ook tegen andere spelers opneemt. Dit kan door middel van gewone multiplayerrally’s, maar dan met divisies. Speel je goed, dan verdien je punten en kun je uiteindelijk doorstromen naar hogere niveaus. Helaas worden de rankings regelmatig gereset, waardoor het toch voor zal komen dat je in een lage divisie moet gaan rijden tegen zeer sterke spelers. Daarnaast is het mogelijk om deel te nemen aan dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse uitdagingen. Dit zijn korte of juist zeer lange rally’s op tijd, zonder de mogelijkheid om te herstarten. Wanneer de periode van de uitdaging voorbij is kun je zien welke plaats, met de bijbehorende beloning, je behaald hebt.

Natuurlijk is er ook een carrièremodus, dit maal met vier subdivisies: Rally, Amerikaanse rommel, rallycross, en klassiek. Het gewone rallyrijden vind ik veruit het leukste, of dit nu met moderne of klassieke auto’s is. Helaas zijn dit niet de officiële auto’s uit het huidige WRC-kampioenschap, al zijn er tal van bekende rallywagens beschikbaar. Rallycross is leuk ter afwisseling, omdat je het dan met vier auto’s tegelijk op een circuit tegen elkaar opneemt, in tegenstelling tot de eenzame rallyweggetjes. Helaas was het racen met trucks en buggy’s in de laatste modus voor mij helemaal niet leuk. Deze evenementen zijn chaotisch, met oninteressante banen, lelijke wagens en een slechte besturing. Gelukkig kun je dit alles gewoon overslaan.

In controle?

Het racen is met de gewone rallyauto’s echt een plezier. Vergeleken met Sébastien Loeb Rally en WRC 6 is de besturing echt strakker en meer responsief. Je kunt hierbij kiezen voor gamer of simulatie, maar simulatie is nog erg vergevingsgezind en zeker niet al te realistisch. De auto’s zijn zo goed te besturen en hebben een dermate vergevingsgezind schademodel, dat het spel echt toegankelijk blijft voor eenieder die een beetje kan racen.

Toch moet je op het puntje van je stoel blijven zitten om alle hobbels en bochten goed te verwerken. In DIRT 4 word je uitgedaagd door de omstandigheden en niet zozeer door de behoorlijk trage AI. De rally’s zijn lekker lang en er zijn veel verschillende parkoersen, maar toch steekt er iets. Het is namelijk mogelijk om nieuwe tracks te genereren, wat op zich gaaf klinkt en een oneindig aanbod kan opleveren, maar er tegelijk voor zorgt dat alles op elkaar gaat lijken. Ook de voorgeprogrammeerde wegen lijken allemaal op elkaar. Je ziet regelmatig terugkerende puzzelstukjes, waaruit de omgeving is opgebouwd. Het voelt hierdoor nooit echt alsof je door het desbetreffende land aan het racen bent. Hier en daar is wel een leuk dorpje, maar verder is het vooral bos en gras dat de klok slaat.

Het gebrek aan karakter van de parkoersen steekt extra, doordat er slechts vijf rallylanden zijn. In rallycross zijn er nog wel meer landen beschikbaar, maar met reguliere rally’s moet je het doen met de Verenigde Staten (bos), Australië (zand), Wales (modder), Zweden (sneeuw) en Spanje (asfalt). Dit valt tegen als je DIRT 4 vergelijkt met concurrerende rallyspellen. Gelukkig is er in het hele pakket genoeg te doen en hoef je jezelf zeker niet bekocht te voelen.

Mooie presentatie, dus mooie graphics?

Je zou misschien verwachten dat een professioneel spel als dit, met een snaarstrakke presentatie er grafisch ook top uitziet. Helaas klopt dit niet. Texturen zijn van lage kwaliteit, vooral aan de binnenkant van de auto. De resolutie is zichtbaar laag en de omgeving, inclusief de supporters ziet er gedateerd uit.
Het spel zelf loopt daarentegen wel erg goed. Er is zelden sprake van vertraging, waardoor de besturing goed blijft. Af en toe is er wel wat screen tearing merkbaar en bij mij haperde het geluid tijdens het rijden af en toe.

DIRT 4 heeft een goede balans gevonden tussen het schreeuwerige DIRT 3 en het serieuzere DIRT Rally. Het prachtig gepresenteerde spel heeft een mooie mix van veelal leuke modi, die prachtig met elkaar samenhangen. De besturing is bij de rallywagens erg sterk en de parkoersen zijn uitdagend. Het is jammer dat het spel grafisch niet weet te overtuigen en dat omgevingen bijna willekeurig gegenereerd overkomen. Dit neemt echter niet weg dat dit een uitstekend spel is voor mensen die geen keiharde simulatie zoeken, maar wel op zoek zijn naar een sterke rallygame.