• Leuk voor tussendoor
  • Soms onduidelijk
  • Geen fast travel
  • Vervolg nog niet op consoles

Danny Geveling | vrijdag 6 Mei 2016, 9:00

Enigmatis: The Ghosts of Maple Creek is een casual zoek en vind spel waarbij je voor detective mag spelen.

Wat is een zoek en vind game? Je ziet een plaatje, moet een object vinden en gaat verder. Big Fish heeft er al tientallen uitgebracht onder de titel Mystery Case Files. Nu komt Artifex Mundi ook met een dergelijke game op de proppen. Hoe bevalt Enimgatis: The Ghosts of Maple Creek ons?

De intro begint. De hoofdrol speelster opent haar ogen en aanschouwt een straat in Maple Creek. Het ziet eruit alsof er net een orkaan voorbij is geraasd. Je hebt geen idee wat je hier doet of hoe je hier gekomen bent. Al snel vind je een auto die je de nodige hints geeft. Je bent een detective die op zoek is naar Kate Burrows, een meisje dat vermist is. Vanaf hier ontrafelt een mysterie . Meer zeg ik niet, spoilers! Wat ik erover kan zeggen is dat het een echt detective verhaal is met de daarbij behorende plotwendingen. Het is niet het eerste zoek en vind spel waarin je een detective bent, maar zeker wel een van de betere. Het verhaal steekt goed in elkaar en je blijft jezelf afvragen wat er nu weer gaat gebeuren.

Schitterende locatie

Het uiterlijk van Enigmatis is zoals we gewend zijn van dit soort spellen. Prachtige composities om de locaties weer te geven, die stuk voor stuk voorzien zijn van de meest schitterende kleuren. Artifex Mundi heeft er nog een schepje bovenop gedaan, want zo mooi heb ik het eerder nog niet gezien. Iedere locatie kan zo in een lijstje aan de muur. De manier waarop de karakters zijn weergegeven valt wel tegen. Dat had wat mij betreft een stuk beter gekund. Houterige bewegingen op een stopmotion achtige manier. Je zou het 'artsy' kunnen noemen, ik noem het een gemiste kans. Echt storend is het niet, maar wel in groot contrast met de prachtige locaties. Inmiddels weet ik dat de makers dit in deel twee (nog niet verkrijgbaar op Xbox One) gigantisch verbeterd hebben.

Je verplaatst je in dit mysterie door steeds een afbeelding vooruit of achteruit te klikken. In bijna iedere afbeelding zit een zoek en vind gedeelte verstopt. Iedere keer als je alle objecten hebt gevonden krijg je één van die objecten mee in je inventaris. Deze kan je dan later weer ergens anders voor gebruiken.

De zoek en vind gedeeltes worden afgelost met puzzels die we kennen uit het Point and Click genre: Er hangt een touwladder aan een boom die je nodig hebt om in een krater af te dalen. De touwladder moet je dan eerst los snijden met een mes dat je weer krijgt via een zoek en vind puzzel. Tot slot word je tussendoor ook nog eens beloond met hersenkrakers. Puzzels die je echt aan het denken zetten. Je krijgt dus eigenlijk drie genres in één, die ook nog eens perfect op elkaar aansluiten. Terwijl je de puzzels oplost moet je ook nog het mysterie ontrafelen. Wat is er gebeurd met de mensen die opeens verdwenen zijn? Waar is het vermiste meisje? Wie is de dader? Als een echte detective heb je hiervoor een muur waarop je al je bewijzen verzameld. Foto's en hints die je vind, moet je op de muur bij de juiste categorie zien te plaatsen om zo tot de ontknoping te komen.

Puntje van je stoel

Enigmatis mag dan wel een een casual game zijn, die je lekker onderuit gezakt op de bank speelt als je even niks anders te doen hebt, hij grijpt je vaak toch wat meer. Voor je het weet wordt je meegezogen in het verhaal en zit je op het puntje van je stoel. Dat is iets wat dit soort spellen niet snel voor elkaar krijgt. Het spel is op twee manieren te spelen: Makkelijk of moeilijk. Kies je voor de makkelijke manier dan verziek je naar mijn mening het spel. Je krijgt alles dan zo voorgekauwd dat je zelf geen seconde meer hoeft na te denken. Ook de zoek en vind puzzels bieden dan geen uitdaging meer. Het is dan namelijk mogelijk om gewoon in het wilde weg te klikken totdat je vanzelf alle objecten hebt gevonden. Ieder dingetje waar je wat mee kan in het spel wordt op makkelijk niveau in een blinkende zee van glitters aangegeven. Geloof me, kies de moeilijke variant.

Fast travel

Naarmate je langer speelt kom je tot de ontdekking dat er een gigantische fout is gemaakt tijdens het ontwikkelen van Enigmatis. Er is geen fast travel functie! Dit is iets dat echt heel vervelend wordt op den duur. Het volgende is wat er gebeurt tijdens het spelen: Je moet uit een afgelegen huisje een hakbijl halen. De hakbijl is gebroken en de steel moet je ergens anders uit een garage halen. Je moet dan eerst naar het afgelegen huis lopen. Via de straat ga je het hotel binnen (klik), de trap op (klik), hotelkamer in (klik), door de achterdeur naar het balkon (klik), met een touw het balkon af (klik), de tuin uit (klik), het afgelegen huis in (klik). Heb je de hakbijl eenmaal in bezit, dan mag je het hele traject weer terug op de zelfde manier af lopen. Er is zelfs een landkaart waarop je precies iedere locatie kan zien. Waarom dan niet de functie toevoegen dat je erop kan klikken en er in één keer naar toe kan reizen? De onduidelijkheid van je doelen is een ander minpunt. Het zal voorkomen dat je jezelf afvraagt: wat moest ik ook alweer doen? Dit komt voor als het de bedoeling is dat je op een plek waar je al eerder bent geweest een zoek en vind puzzel moet oplossen. Nergens wordt aangegeven op welke locatie dat is, wat er voor zorgt dat je soms langs iedere locatie moet om te kijken of er een puzzel actief is. Gelukkig klik je snel door de schermen heen en dat vangt de schade grotendeels op. Het blijft een prachtig spel.

Wanneer je het spel hebt uitgespeeld krijg je een bonus hoofdstuk. In dit hoofdstuk kruip je in de huid van een andere detective, dertig jaar eerder. Deze detective speelt een belangrijke rol in het verhaal en het is erg leuk om dezelfde locaties in een ander jasje te zien. Dit extra hoofdstuk laat nog eens extra zien dat er over het verhaal goed is nagedacht.

Op een paar minpunten na moet ik zeggen dat ik me prima heb vermaakt met Enigmatis. Ik houd van de tekenstijl en zoek en vind puzzels blijven verslavend. In zijn genre is het één van de betere varianten. De prijs is een ander verhaal. Tien euro lijkt natuurlijk een prima prijs, maar als je bedenkt dat je deel één en twee kan kopen op de tablet of telefoon voor nog geen acht euro, is tien euro opeens best veel geld. De voornaamste console voordelen zijn de graphics en het formaat van je beeldscherm. Ik heb erg genoten van Enigmatis en persoonlijk kan ik wel leven met de prijs. Helaas is deel twee nog niet verkrijgbaar op de Xbox One.