Snelheid en actie in de twin stick shooter Feral Fury; Lees hier onze recensie.

• Roguelike
  • Genoeg uitdaging
  • Wapenarsenaal
  • Kort spel
  • Grafisch niet indrukwekkend
  • Repetitief

Feral Fury is de eerstgeborene van indie ontwikkelaar Skandivania Games. Het is een roguelike twinstick shooter. Roguelike betekent dat de levels altijd opnieuw gegenereerd worden bij het herbeginnen als je dood gaat. Twinstick betekent dat je met de ene stick je personage bestuurt en met de andere de richting naar waar hij schiet. Dit genre bestaat al meer dan dertig jaar en er zijn veel games ontwikkeld de laatste tijd...

The Great Panda Empire

Het spel begint veelbelovend met een leuke en korte intro waardoor je direct goesting hebt om alles omver te knallen. De mensheid is uitgestorven door het vuur van de benzine oorlog, the Great Panda Empire wil zich uitbreiden om de enige leider zijn in het heelal. Om hun honger naar bamboe te kunnen stillen veroveren ze ganse planeten om daar dan bamboeplantages van te maken.

In het eerste level had ik direct het gevoel dat het leveldesign een ode was naar Smash TV. Een tijdje later waren er zelfs knipogen naar de eerste Legend Of Zelda. Feral Fury is zoals Zelda namelijk één grote dungeon. Geen idee of het de bedoeling was van de ontwikkelaar, maar het is wel leuk meegenomen.

De uitdaging is er zeker want je hebt maar drie levens, waardoor je veel opnieuw zult moeten beginnen. Telkens bij het vernietigen van een vijand krijg je echter blauwe orbs. Hiermee kun je perks vrijspelen, waardoor je sterker wordt. In totaal zijn er 24 waaronder keys, speed up, ammo up en health up. De wapens die je onderweg oppikt vormen tezamen een vrij groot arsenaal. Ook beschik je over de mogelijkheid om bommen te gebruiken. Er zijn vier speelbare personages. In het begin kun je enkel met één spelen, de rest moet je unlocken door het spel op normal uit te spelen.

Roguelike

Het is een vrij kort spel bestaande uit vier werelden met telkens vier levels. Telkens na het vierde level kom je oog in oog te staan met een boss. Tussen de werelden kun je een shoot ‘em up level spelen. Dit is een mooie afwisseling, maar is niet zo goed uitgewerkt. Dat het roguelike is, maakt het voor mij helaas niet goed dat het van korte duur is.

De controls zijn zoals ze moeten zijn bij een twinstick shooter, perfect en accuraat. Grafisch vind ik het spel echter een tegenvaller. De personages en vijanden zijn mooi uitgewerkt en alles ziet er gruwelijk uit, soms zelfs duivels, alleen het leveldesign vind ik beduidend minder. Het geheel ziet er hierdoor plastisch uit en lijkt derhalve op een tabletgame. De soundtrack daarentegen is wel een schot in de roos in de vorm van opzwepende elektronische muziek.

De actie is snel en uitdagend, maar het spel is te kort en te repetitief. Het zijn een leuke vier uur, maar van een tussendoortje zul je altijd weer hongerig worden. Als ik een twinstick shooter wil spelen dan ga ik voorlopig kiezen voor één van de vele klassiekers, zoals Robotron 2084. Er zijn de laatste tijd veel games in dit genre die volgens mij beter zijn dan Feral Fury. Voor pakweg een tientje kun je deze game toch een kans geven. Ik ben daarbij zeer benieuwd wat het volgende project zal zijn van Skandivania Games.