Review: FIFA 15

User rating 8/10
  • Meer mogelijkheden voor aanvallers
  • Verbeterde menu’s
  • Verdedigen lastiger
  • Vrijwel niet vernieuwend

Casper Egas | zondag 19 Okt 2014, 16:46

Meneer Egas, heeft u al de nieuwe FIFA gespeeld? Waarom ook niet, een nieuw jaar een nieuwe FIFA. Ik kan er persoonlijk niet echt enthousiast meer van worden, zeker als ik bedenk dat ik al sinds 1993 van de partij ben. Toch is FIFA zeker niet achterhaald en nog altijd zeer populair. Vandaar ook dat mijn leerlingen me steevast vragen naar mijn ervaringen met het nieuwste deel. Is FIFA 15 je zorgvuldig gespaarde centen weer waard, of kun je misschien beter een jaartje overslaan?

Nieuwigheid

Voor mensen die vorig jaar FIFA 14 gespeeld hebben op de Xbox One (of PS4) zijn de verschillen gering. De meest opvallende verschillen zijn de cosmetische veranderingen. Zo is de lichtval op het veld realistischer dan ooit en is het gras onderhevig aan schade. Na een flinke sliding is nu een duidelijke streep te zien op het gras en zit er modder op de kleding van de speler. Ook sneeuw op het veld ziet er nu ietwat overtuigender uit dan voorheen.

Natuurlijk zijn de spelers, landenteams en clubteams aangepast aan de huidige situatie. Voor voetbalfans natuurlijk een must, maar ook een vanzelfsprekendheid voor een nieuw voetbalspel. Helaas lijken de spelers nog altijd slecht op hun evenbeeld, zeker als het gaat om de minder bekende spelers. Zelfs spelers van bijvoorbeeld Ajax lijken vaak amper. Neem bijvoorbeeld de generieke blonde kerel die Jasper Cillessen moet voorstellen. Dit vind ik echt onacceptabel.

''Na een flinke sliding is nu een duidelijke streep te zien op het gras en zit er modder op de kleding van de speler.''

De menu’s zijn wel onder handen genomen. Zo kun je tijdens wedstrijden met de d-pad tussen meer strategieën kiezen en kun je op een veel overzichtelijkere wijze spelers wisselen. Het is wel wat vreemd dat het niet zomaar mogelijk is om het weer en het uiterlijk van het veld willekeurig te bepalen.

Ook is de mogelijkheid om toernooien met landen te spelen terug van weg geweest en zijn er nieuwe trainingsoefeningen. De carrièremodi zijn ook verder uitgebouwd en verfijnd, waardoor vooral het spelen als manager overtuigender over komt dan voorheen.

Natuurlijk is ook FIFA Ultimate Team terug, waarbij je weer kunt sparen voor pakjes met onder andere nieuwe spelers, contracten en clubspullen. Deze modus blijft erg leuk, maar weet nauwelijks te vernieuwen en voelt inmiddels als oude koek aan.

Finesse

Uiteindelijk draait het natuurlijk vooral om de gameplay. Speelt FIFA 15 significant anders dan zijn voorgangers? In FIFA 14 was het op hoge moeilijkheidsgraad of tegen sterke menselijke tegenstanders zeer lastig om je een weg door de verdediging te banen zonder al te veel over te spelen. Ook werden ballen wel erg vaak onderschept door verdedigers. Nu is de balans verbeterd en kun je als individuele speler meer bereiken. Tenminste, als je de aanvaller bent, want de verdedigers hebben het nu juist lastiger gekregen.

De verschillen zijn echter niet enorm, het spel voelt vooral vertrouwd aan. Het zijn naast deze eerder genoemde significante wijzigingen vooral kleine dingen. Zo is het nu marginaal lastiger geworden om te tackelen en lijken keepers heel iets betrouwbaarder geworden.

De Xbox One is nu eindelijk ook beschikbaar in Nederland, waardoor het spel volledig in het Nederlands te spelen is, compleet met het bekende commentaar van Evert ten Napel en Youri Mulder. Deze commentatoren weten na vele jaren oefening nog altijd niet te overtuigen. Misschien niet gek, als je hoort hoe matig het commentaar bij voetbalwedstrijden op de Nederlandse televisie meestal is.

Speel je het spel in het Nederlands, dan kun je geen gebruik maken van de toch al niet zo zinnige Kinect-commando’s die je tijdens wedstrijden kunt geven. Denk hierbij aan commando's om de strategie te wijzigen, te wisselen of om een voorzet te geven. Ook is het meermaals gebeurd dat het spel mijn instellingen zomaar terugzette naar Engels.

FIFA is FIFA, niets meer, niets minder. Deze FIFA is zeker niet minder goed dan zijn voorganger en de concurrentie weet ook al jaren de serie niet te overtreffen. Dus op dat vlak is de serie van EA koning. Toch blijf ik het na al die tijd nog steeds geen geweldig spel vinden; een serie als NBA 2K laat zien dat het nog een stuk beter moet kunnen. FIFA 15 weet niet te verrassen en is vooral erg vertrouwd. Of dat een plus- of een minpunt is valt daarbij te bezien.