FIFA 18 is uit! Onze recensie over het populairste voetbalspel ter wereld lees je hier!

• FUT en carrièremodus zijn nog completer
  • The Journey is leuker dan vorig jaar
  • Op zich wel heel weinig veranderingen
  • Wat bugs (maar er kwam al een update)
  • Commentaar is al jaren hetzelfde
  • Uiterlijk van de spelers uit onze competities

Alle spraakmakende transfers zijn rond, de nationale competities komen terug onder stoom en ondertussen is ook het champagnevoetbal van de Champions League gestart. De hoogste tijd dus om ook digitaal aan het nieuwe voetbalseizoen te beginnen. Op de pixelgrasmat is Fifa 18 al jaren Koning Voetbal. Of dat ook dit jaar weer zo is, komen jullie te weten in onze recensie.

FIFA scoort altijd

Nuja, zonder nog maar een bal te raken, weet je eigenlijk al dat ook dit deel van FIFA het aan de kassa beter gaat doen dan Pro Evolution Soccer van Konami. Een voetbalsupporter is hondstrouw en stapt niet zomaar over naar het rivaliserende team. De verkoopcijfers van beide games zijn al jaren, op zijn zachtst gezegd , ongelijk. Dit is een beetje jammer, want dit houdt grote vernieuwingen in de FIFA-reeks tegen. In FIFA 18 is dit niet anders. Al van zodra je het spel opstart, zie je amper een verschil met het menu van vorig jaar. Ik heb uit interesse ook nog eens het menu van de jaren ervoor bekeken. Eigenlijk verschillen deze menu's al sinds Fifa 14 amper van elkaar. Op zich is dit niet erg, want hierdoor vind je alles meteen terug en de kleine aanpassingen die gemaakt zijn in sommige van de submenu's zijn wel een verbetering te noemen.
Het is enkel jammer dat dit niet het enige is dat we al jaren terugzien of opnieuw horen. Zo krijgen we bij de start van de wedstrijd menig stadia, waaronder de Allianz Arena, vanuit exact dezelfde invalshoek voorgeschoteld als vorig jaar. Ook de het commentaar, zowel in het Nederlands als in het Engels, is alweer voor het grootste gedeelte gelijk met de vorige edities. Zelfs de kleine bugs die je vorig jaar wel eens tegenkwam tijdens een match zijn nog steeds hetzelfde. Zo zag ik opnieuw de arm van mijn speler tijdens het vieren van een doelpunt door het lichaam van een ploeggenoot zweven.

Enkel had ik ergens gehoopt dat we dit jaar toch wel meer verschillen in de omkadering en gameplay gingen krijgen. De hoop die ik koesterde kwam er omdat we, na het vrouwenvoetbal en de storymode, dit jaar geen feature kregen die het pakket nog ruimer maakte. Ook grafisch had ik de hoop dat er een grote upgrade kwam. De ontwikkelaar heeft immers een volledig jaar gehad om de mogelijkheden van de Frostbite-engine te verfijnen. Zoals jullie wellicht wel merken aan de toon van deze alinea, ben ik wat ontgoocheld over de progressie die mijn favoriete voetbalspel dit jaar gemaakt heeft. Het verschil met de vorige editie is voor mij zelden zo miniem geweest. In plaats van de recensie van vorig jaar met copy-paste hier te plakken, zal ik toch proberen de veranderingen op een rijtje te zetten.

Previously on...

Ik ben dit jaar, net zoals vorig jaar trouwens, meteen begonnen met het tweede seizoen van The Journey. Het verhaal wordt opgerakeld met een leuke “Previously on”, helemaal in de stijl van de betere Amerikaanse series. Gelukkig maar, want eigenlijk wist ik niet meer zoveel van het verhaal. Het was wel meteen een blij weerzien met Alex Hunter, het jonge voetbaltalent dat ik vorig jaar bij Everton gestald had. Dit jaar neemt de carrière van Alex Hunter meer internationale allures aan. We verlaten het Britse schiereiland en proberen de rest van Europa te veroveren. Waar vorig jaar nog je moeder en grootvader een grote rol in het verhaal speelden, is dit jaar je vader één van de belangrijkste personages. The Journey is groter en beter, en net zoals vorig jaar zouden je antwoorden op vragen van collega-voetballers of journalisten invloed moeten hebben op het verhaal. Jammer genoeg valt deze invloed, net zoals vorig jaar, wat tegen. EA Sports zou hiervoor beter eens de games van Telltale kunnen bestuderen, want in de huidige vorm voelt de mogelijkheid om op verschillende manieren te reageren vaak nutteloos.

Aan de onderhandelingstafel

Waar wel wat aan gesleuteld is, is de modus die ik het meeste speelde toen de consoles nog niet op het internet aangesloten waren: de carrièremodus. Hierbij is er wél aan de menu's gesleuteld om het zo wat overzichtelijker te maken. Dit is redelijk goed gelukt, want de carrièremodus bulkt nog steeds uit van de mogelijkheden. Nieuw is de onderhandelingstafel waar je nu je transfers kan regelen. Dit gebeurt nu in de stijl van The Journey, met vragen en antwoorden, en hiermee zie je meteen of de speler wel zin heeft om naar je ploeg te komen. Daarnaast is het nu mogelijk om bij uitgaande transfers een doorverkoopclausule toe te voegen. Allemaal leuke toevoegingen die ervoor zorgen dat we niet enkel op het veld moeten presteren.

Nog zo'n speltype waar we evenzeer langs het veld moeten presteren is FUT, de Pokémon kaartenversie van FIFA. Een van de vernieuwingen in FUT is Squad Battles. Hierbij speel je tegen een computergestuurde versie van bestaande teams en is hierdoor een beetje vergelijkbaar met het Drivatarsysteem uit Forza. Dit zorgt ervoor dat gamers die liever niet online spelen, ook aan de slag kunnen met FUT. EA steekt al enkele jaren enorm veel moeite in het FUT-concept en doet daar dit jaar weer een serieus schepje bovenop.

Knappe Ronaldo

Grafisch heeft het spelletje weer een logische, maar weliswaar kleine, stap gezet. EA Sports heeft een jaartje langer de tijd gehad om de frostbite-technologie te optimaliseren en dit zie je voornamelijk in de randanimatie. Wat bijvoorbeeld nieuw is, zijn de supporters tijdens de wedstrijd. Deze zijn in enkele jaren geëvolueerd van passieve wippende bolletjes naar echte personages. Na een goal wordt er nu wel eens ingezoomd naar de feestende supporters, die allemaal op hun eigen manier hun vreugde uiten. Dit maakt het allemaal toch weer wat sfeervoller. Ook tijdens de match ziet alles er weer een tikkeltje beter uit. Zo wapperen de truitjes realistischer mee met het lichaam. Ook de doelman duikt weer wat natuurlijker naar de bal en de schijnbewegingen lijken echter dan ooit. Toch blijft het grafische pronkstuk de storymode. De beelden uit The Journey lijken nog steeds uit een volwaardige singleplayertitel te komen. Twijfel niet aan mijn geaardheid, maar ook Christiano Ronaldo ziet er in The Journey geweldig uit. Het uiterlijk van Ronaldo en de topspelers uit de grote competities staat echter in schril contrast met het uiterlijk van spelers uit de competities van Nederland en België. Dit is al jaren een tekortkoming en het probleem lijkt elk jaar precies een beetje groter te worden, aangezien de spelers uit de grote competities er steeds beter gaan uitzien. Zelfs bij de nationale ploeg van Nederland had ik, als Belg en voetbalsupporter, moeite om iedereen te herkennen. Bij de Belgische ploeg heb ik het voordeel dat de meeste spelers in Engeland spelen en hierdoor er wel realistisch uitzien. Hopelijk denkt de ontwikkelaar volgend jaar niet enkel aan de grote landen, maar ook eens aan ons.

Bekende gameplay

Op het vlak van gameplay kent Fifa 18 niet veel verschillen met het vorige deel. Al is er wel goed nieuws voor de dribbelaars onder ons. Er zijn weer enkele kleine dribbelmogelijkheden toegevoegd. Daarnaast is verdedigen een tikkeltje moeilijker geworden. Waar je vroeger nog een kleine kans had om je foute inschatting recht te trekken, kan je het nu meestal vergeten. Ook lijkt het allemaal wat trager te zijn geworden. Het is hierdoor moeilijker om via passenspel door de verdediging te komen en ook iemand alleen wegsturen lukt niet meer zo vaak. Een dribbel is hierdoor, zeker online, vaak de gemakkelijkste oplossing naar doel. Offline merk je andere verschillen. Teams spelen vaker het spel wat je gewoon gewend bent van hun ploeg. Engelse ploegen spelen dikwijls kick-and-rush en de Spaanse topploegen proberen de bal sneller rond te spelen. Offline had ik precies het gevoel dat het gemakkelijker was om met passenspel erdoor te komen. Zouden we online de manier van verdedigen gewoon nog niet onder de knie hebben? Daarnaast zijn de voorzetten aangepast en dat maakt de perfecte voorzet trappen (voorlopig) wat moeilijker. De balans tussen een juiste voorzet en een juiste pas is moeilijk te vinden. Je zal veel meer kracht moeten geven aan een voorzet om verder te geraken. Meer kracht geven betekent dat je de knop langer moet inhouden, wat bijgevolg inhoudt dat je ook wat meer tijd nodig hebt om een goede voorzet te geven. Al deze verschillen zijn, zeker online, te verwaarlozen. Ik heb al deze punten meteen opgeschreven tijdens mijn eerste speelminuten en veel van deze punten heb ik ondertussen al onder de knie en vallen mij dus niet meer op.

Elk jaar zijn er wel enkele kleine bugs in het grote pakket dat Fifa aanbiedt. Ook dit jaar zijn ze weer van de partij. Zo stond ik opeens met 2 ploeggenoten op het veld met een keeperstruitje aan. Het vreemdste gebeurt er met de doelen. Zo ging er bij mij al eens een bal gewoon door het net, maar ik heb ook al meegemaakt dat het doel gewoon onzichtbaar was. En wat ze met de netten gedaan hebben, is mij een raadsel. Het lijkt wel alsof je scoort in een ijzeren kooi. De netten zijn zo strak gespannen dat de bal gewoon meteen terug het veld inspringt. Hierdoor is het soms niet duidelijk of je nu langs getrapt of gescoord hebt. Het vreemde is dat het in de herhaling erna, wél wat natuurlijker meetrilt met de bal. Hopelijk worden deze bugs nog aangepast met een patch, want sommige problemen zijn best wel irritant.
Edit: Net toen ik mijn recensie online wou zwieren, heeft de ontwikkelaar een update online gezet. EA Sports heeft onder andere de doelmannen wat sterker gemaakt en ook het probleem met de doelnetten is opgelost. Onze gebeden zijn dus verhoord!

FIFA 18 is weer een volledig pakket dat de voetballiefhebber een jaartje geboeid kan houden. Alex Hunter uit The Journey gaat internationaal en hierdoor is alles wat leuker en groter om te volgen. Toch zijn er dit jaar, zowel op het vlak van content, beleving, realisme en gameplay, zeer weinig grote veranderingen op te merken. De grootste aanpassingen zijn te vinden in FUT en de carrièremodus. De aanpassingen zullen voor meer plezier zorgen voor de fans van deze speltypes. De gameplay is wat trager geworden en is hierdoor ook weer wat realistischer. Toch wil ik volgend jaar eens een grote verandering zien van de zaken die al jaren niet meer zijn aangepakt. Ik denk hierbij vooral aan de commentaar, het uiterlijk van de spelers uit de Benelux of vieringen van goals.