• Kleurrijk, maar...
  • Single player niet te doen
  • Voice-overs amateuristisch
  • ... grafisch niet sterk

Tommy Paijmans | maandag 9 Nov 2015, 8:00

Ik ben een krijger, een gladiator. In de arena zal ik vechten voor mijn vrijheid. Maar hoe leuk is dat? Check de review.

Kleine ontwikkelaars kunnen ook schitteren tussen de giganten van de gamesindustrie. De kleine Deense ontwikkelaar BetaDwarf deed dit al in 2013 met hun eerste release voor Windows en Linux. Nu, twee jaar later verschijnt deze game op Xbox One. Blijkt deze game nog steeds een pareltje onder RPG liefhebbers? Dit is onze review van Forced.

ER WAS EENS.....

Het verhaal van Forced is vrij magertjes, als slaaf ben je voorbestemd te vechten in de arena. Dit doe je om de goden tevreden te houden en te ontsnappen aan hun toorn. Deze gevechten worden gehouden in verscheidene arena’s waar je zowel golven van vijanden dient te verslaan, als het oplossen van vele uitdagende puzzels. Dit kan je alleen of met maximaal vier speler co-op uitvoeren. Hier ligt zowel de kracht als zwakte van Forced.

MAY THE FORCED BE WITH YOU

Aan het begin van het spel wordt je voorgesteld aan Balfus, een spirituele gids in de vorm van een lichtbol, die jou de gehele game begeleidt. Balfus vertelt gaandeweg het verhaal, geeft advies en kan door alle spelers bestuurd worden. Dit zal je nodig hebben om de vele puzzels die de verschillende arena’s herbergen, op te lossen. Door Balfus over bepaalde elementen in de arena te laten zweven, veroorzaak je een reactie wat je door de verschillende situaties helpt. Hiervoor is samenwerking tussen jou en je medespelers van essentieel belang. Wees niet bang dat je de gevechten met blote vuist aan moet gaan. Voor het betreden van iedere arena krijg je de keuze uit vier wapens: de Storm Bow, Volcanic Hammer, Spirit Knives en het Frost Shield.

De Volcanic Hammer is bedoeld om simpelweg te rammen met brute kracht van dichtbij en de vijand aanzienlijke schade toe te brengen. Wie wat tactischer te werk wil gaan vind zich meer in de Storm Bow. Een wapen voor tactische aanvallen op afstand en ondersteuning van je mede krijgers. Een gulden middenweg tussen eerder genoemde wapens is het Frost Shield, welke gebruikt kan worden voor frontale aanvallen, maar ook tactisch te werk kan gaan door vijanden te vertragen en bevriezen. Last but not least, de Spirit Knives, dolken waarmee je razendsnelle combo’s kan uitdelen en zodoende verwoestende schade aan vijanden kan aanbrengen. De combinatie van deze vier stijlen is van groot belang, daar de spelsituatie met iedere arena weer veranderd.

ONGEBALANCEERD EN FRUSTREREND

De single player kan met een simpel woord omschreven worden als moeilijk. Alle vijanden zullen zich storten op die ene krijger in de arena, die niet veel meer kan dan het uitdelen van een paar rake klappen en een magische spreuk op z’n tijd. Dit kan al snel leiden tot meervoudig sterven met frustratie tot gevolg. Samenwerking is essentieel en heb je geen Xbox Live Gold, of een tweede controller tot je beschikking, dan ga je het heel moeilijk krijgen.

In totaal heb je meer dan 25 arena’s te doorlopen. In iedere arena zijn kristallen te verdienen, waarmee je gaandeweg nieuwe en betere krachten kan vrijspelen. Met de verdiende kristallen in Campaign mode speel je tevens ook nieuwe survival maps vrij in de Survival mode.

1 TEAM, 1 TAAK

Wanneer je Forced in multiplayer verband gaat spelen, dan merk je al snel dat dit de modus is waar de game eigenlijk voor gemaakt is. Waar de single player nog lichtelijk als frustrerend ervaren kan worden, biedt de multiplayer toch wel een tijd van plezier. Hier komt de game tot haar recht. In co-op zijn spelers echt tot elkaar aangewezen. Het is van essentieel belang goed met je medespelers samen te werken. Zoals vermeld kunnen alle spelers hun spirituele gids Balfus besturen, dit zal je dan ook samen moeten doen om je een weg te banen door de verschillende puzzels.

BIJNA, MAAR OOK WEER NET NIET

Hoewel Forced grafisch vrij simpel over komt, zijn het de rijke kleuren die de game toch nog een lust voor het oog kunnen maken. Haperingen en glitches hebben wij tijdens onze speel sessies niet kunnen ontdekken, de game loopt stabiel en lekker vloeiend. Zo’n gelijke conclusie kunnen we ook trekken voor het geluid. Waar de soundtrack in alles heerlijk, vol en zuiver klinkt, zijn het de voice-overs die je doen denken aan de goedkopere animatiefilms. Dat maakt het plaatje gewoon net niet af.

CONCLUSIE

Ben je geen multiplayer speler, of heb je simpelweg geen Xbox Live Gold of een tweede controller, dan is Forced misschien niet de ervaring die je zoekt. De kracht van Forced ligt echt in de multiplayer co-op. Met de moeilijkheidsgraad en de vele uitdagende puzzels komt het spel dan ook volledig tot zijn recht. De RPG liefhebber zal zich hier ruimschoots mee kunnen vermaken. Voor een prijs van € 14,99 zal je hier dan ook vele avonden plezier aan hebben en dan is deze prijs ook absoluut rechtvaardig.