• Humor
  • Aanpassen auto's
  • Geen multiplayer
  • AI in Zombie DLC
  • Grafisch niet bijzonder
  • Laad tijden

Racen met machinegeweren op een Renault 4, een RENAULT 4!. Laat dat maar even bezinken........... Oh, je bent te jong om te weten wat een Renault 4 is. Ok, denk oude Franse roestbak. En je kunt er mee racen in Gas Guzzlers Extreme.

Toegegeven, de naam Renault zul je niet terug zien in het spel, net zo min als andere bekende automerken. Maar de auto's waarmee je kunt racen zijn wel degelijk gemodeleerd naar bekende automerken alleen met aangepaste namen. Zo heet de Renault 4 uit mijn intro bijvoorbeeld de Rhino JTL. Een ander voorbeeld is de Dogg Dyper en je raadt het waarschijnlijk al dat is de Dodge Viper RT10. Met meer als 20 verschillende auto's is er in ieder geval genoeg keuze tussen exotisch genaamde race 'monsters'.

Scheuren en schieten

Maar goed, waar hebben we het met Gas Guzzlers Extreme (GGE) over? GGE is een race-combat spel. In dit genre kun je racen terwijl je de mogelijkheid hebt om tegenstanders te doorzeven met kogels of op te blazen. Het is vergelijkbaar met spellen als Full Auto en Twisted Metal. Hiervoor heb je als speler dan meerdere modellen auto's ter beschikking op een aantal verschillende banen met velerlei regels. En voordat we verder gaan met elementen als graphics, geluid, single player wil ik graag één opmerkelijk probleem besproken hebben.

GGE kent geen multiplayer! Een onbegrijpelijke keuze, zeker bij een spel als deze. GGE komt van origine van de PC (2013) en ik weet dat daar de multiplayer wat problemen kende en ook niet razend populair was. Hoewel er nog steeds wel wat mensen te vinden zijn. Maar dan nog dat is de PC, we hebben het hier over een console, een ander publiek en een platform waar er gewoon minder van deze spellen zijn. En het is niet alleen pvp wat niet mogelijk is, ook co-op met andere spelers is geen optie. Dit is wellicht een nóg vreemdere keuze aangezien er gamemodes zijn die juist toegespitst zijn op co-op en nu alleen maar met de AI gespeeld kunnen worden. Dus voor de duidelijkheid, geen multiplayer, punt. Dus ook geen lokale splitscreen optie. Dat er gerefereerd wordt aan 'spelers' maakt het alleen nog maar aparter en onduidelijker, ik dacht werkelijk dat ik gewoon niet goed keek en over een multiplayer optie heenkeek. Het is een keuze waar ik totaal geen begrip voor kan opbrengen, zelfs in acht nemend dat er niet uitzonderlijk veel online-spelers zijn in de pc versie en het is een keuze die wel degelijk zijn weerslag heeft op de eind score.

Wat blijft er over..

Dus blijft er de singleplayer over. Een verhaal ontbreekt maar dat is ook geen echt vereiste voor een race-spel. Als een gezichtsloze coureur begin je in een prut auto om punten te vergaren zodat je kunt steigen op een fictief scorebord om dan vervolgens een kampioenschap te rijden waarna je, na winst, naar het volgende scorebord gaat. Tijdens deze tocht naar de eerste plaats, ga je de strijd aan in verschillende type races en evenementen en ook soms een speciaal event om een sponsor te verdienen of blij te houden. De races zijn ruw weg op te delen als volgt; Power, Battle, Knockout, Deathmatch, Last man standing, Capture the flag en nog een paar variaties daarop. Power is de meest traditionele van allen, er zijn objecten zoals mijnen, olie, rook en nitro maar verder is het normaal racen. Battle heeft ook de objecten maar daarnaast ook nog wapens op het dak van de auto, welke dat is, is afhankelijk van jouw keuze en hoever je bent in het spel. Maar denk aan jachtgeweer, machinegeweren, minigun, raketten en meer van dit soort speelgoed. De rest is een beetje vanzelf sprekend. Capture the flag heeft wel wat extra uitleg nodig want de naam is ietwat misleidend. Dit is namelijk geen traditionele CTF waarin je de vlag naar jouw basis moet brengen. In deze versie kun je alleen punten scoren met doden als je in het bezit bent van de vlag. Bij de races valt het op dat er een hoog gehalte rubberbanding is. Race spellen hebben dit wel vaker dus is het niet opmerkelijk, alleen bij GGE is het erg nadrukkelijk aanwezig. Het houdt de races natuurlijk spannend maar hier brengt het een apart probleem met zich mee. In de races zijn er soms meerdere routes, sommige zijn sneller dan anderen. De AI is best goed in het gebruik maken van die routes alleen kan het zo zijn dat een AI op redelijke afstand ligt, door het rubberbanden een snelheids impuls krijgt, een andere route neemt waardoor het spel 'denkt' dat hij verder achterligt en daardoor in de laatste ronde zo'n voorsprong plots heeft door de verhoogde rubberbanding dat ie niet meer in te halen is. Dat is irritant! Ter verdediging van de AI moet ik ook wel zeggen dat ze elkaar ook soms flink het leven zuur maken.

Met het goed eindigen van de races verdien je naast punten ook geld waarmee betere auto's te koop zijn die ook opgewaardeerd kunnen worden. Deze verbeteringen bestaan uit betere motoren, banden, wapens, enzovoorts. Verder zijn de auto's een beetje aan te passen met andere kleuren, stickers en velgen. Forza is het niet als het gaat om deze aanpassingen, maar het is wel een leuke toevoeging.

Brains...

Naast de eerder genoemde races zijn er ook nog twee speelmodes bijgevoegd die op de PC als dlc uitgebracht zijn. Het gaat hier om twee zombie modes. De één is survival, duidelijk genoeg lijkt mij, 50 waves aan zombies overleven. De ander is wat leuker en is een defend the base mode. Zombies vallen jouw basis aan en als die is vernietigd is het einde verhaal. Als je direct in de buurt van de basis bent krijgt die leven terug, maar zombies vallen natuurlijk ook jou aan waardoor het ook belangrijk is om zelf in leven te blijven. In deze spelmode speel je niet alleen, maar kan dat met maximaal vier 'spelers'. Dit is dus zo'n game mode die eigenlijk co-op was, maar niet op de Xbox. Alleen en afhankelijk van een soms zeer wispelturige AI van medestanders, is deze defense mode een stuk minder leuk dan het zou kunnen zijn. Alle game modes zorgen voor genoeg content en er is ook wel wat variatie. Toch merkte ik dat het op den duur een beetje verveelde doordat het gelimiteerd is aan singleplayer.

Bijzonder indrukwekkend oogt het spel niet, op de pc was dit al het geval maar ook op de Xbox komt het een beetje tekort. Zeker als je bijvoorbeeld even wisselt tussen Forza Horizon en GGE. Nee dit is geen eerlijke vergelijking, Triple AAA titel met bijbehorend budget en prijskaartje tegenover dit spel met minder budget en een aanzienlijk lager prijskaartje. Maar toch, het oogt allemaal een stuk minder. De auto's zelf en de schade die ze krijgen zijn niet eens de grootste boosdoener, het zijn vooral de omgevingen die kaal ogen en weinig spannends bieden. Helaas reflecteert dit dan weer niet in snelle laadtijden, want die kunnen relatief lang zijn. Een inkakkende framerate bij veel zombies op het scherm in de zombie modes helpt de situatie ook niet echt. Bijzonder is ook dat sommige icoontjes in het spel niet eens aangepast zijn voor de console en gewoon rechtstreeks van de PC komen waardoor de indruk ontstaat dat er weinig moeite in deze overzetting is gestoken. De muziek, geluiden en stemmen zullen persoonsgebonden leuk of irritant zijn. De rockriff die je door het hele spel in de menu's en laadschermen hoort, gaat op een gegeven moment wel vervelen. Maar het zijn vooral de stemmen die je leuk gaat vinden, of juist zeer vervelend. Duke Nukem, Schwarzenegger en dergelijke zijn opties bij het kiezen van de presentator. Deze zal de gehele race door commentaar geven op jouw acties en prestaties. Zelf kon ik er wel de humor van inzien en als ik een stem te vaak had gehoord wisselde ik gewoon. Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat het minder in de smaak valt. Humor is subjectief en wat dat betreft, is de vraag of jij de humor in dit spel wel weet te waarderen. Naast het hoog 'Get to tha choppha' gehalte van de stemmen en de ietwat vreemde auto's zijn bijvoorbeeld ook de namen van coureurs humoristisch. Of in ieder geval zo bedoeld, een glimlach moet er in ieder geval toch van afkunnen bij namen als Al Kaholic, Robin Banks, Ty Kwando of Sy Philus en dit zijn maar een paar voorbeelden.

Er zijn genoeg races in Gas Guzzlers Extreme, daar wringt de schoen niet. Humor, mits het je smaak is, is ook aanwezig en vermakelijk, grafisch breekt het niet echt potten maar daar staat dan wel weer tegenover dat het spel inclusief de zombie dlc is en het customizen van de auto's een kleine, maar aardige, extra mogelijkheid is. Áls het spel een solide multiplayer had dan was het meer een aanrader geweest, echter is dat nou uitgerekend de enige echte aanpassing in deze verder luie port en ontbreekt het volledig. Als je het liefst een spel als dit alleen speelt en wat verdere nadelen zoals een wispelturige AI en lange laadtijden voor lief wil nemen dan kan het spel wel leuk zijn op momenten.