• Redelijke hoeveelheid hallen
  • Speelt wel aardig
  • Belachelijk hoge verkoopprijs
  • Amateuristisch commentaar
  • Middelmaat troef
  • Zeer weinig nieuws t.o.v. het vorige deel

De Nederlandse handbaldames presteerden afgelopen zomer boven verwachting. Ze werden vierde op de Olympische spelen en er had zelfs nog meer in gezeten. De sport die normaliter weinig aandacht krijgt op televisie was even ‘hot’. Toch betwijfel ik nog steeds ten zeerste of er iemand in ons land zat te wachten een op handbalspel op de Xbox One. Na het spelen van Handball 17 denk ik ook niet dat er nog veel edities zullen volgen.

Het spel maakte in eerste instantie nog best een aardige indruk op me. De interface ziet er fris uit en je krijgt redelijk wat mogelijkheden. Zo kun je een heel seizoen spelen (met één club), een speler creëren en daarmee vervolgens een carrière starten of het spel lokaal of via Xbox live tegen anderen spelen. Voor spelers die nog niet eerder een spel uit de Handball serie hebben gespeeld (iets wat in de lijn der verwachting ligt) is het fijn dat je wat uitleg krijgt over de basics.

Grijze middenmoter

Zo leer je passen, blocken en de belangrijke sprongworp. Al snel heb je er een paar wedstrijden gespeeld en zit je er ‘lekker in’, want Handball is in principe redelijk speelbaar. Helaas houd je dat gevoel niet heel lang vast, want waarschijnlijk ga jij je zeer snel vervelen. Halverwege het seizoen had ik er eigenlijk al geen zin meer in. Ik probeerde de vinger te leggen op het waarom. Waren het de graphics? Nee. Het spel stelt grafisch flink teleur (hoewel het zeker een stukje mooier is dan zijn voorganger), maar daar kon ik nog wel langs heen kijken.

De kunstmatige intelligentie? Die is inderdaad niet al te geweldig, maar niet dermate storend dat het mijn spelplezier vergalde. De cameravoering dan? Nee, Daar is ook niet zoveel mis mee. De actie wordt goed in beeld gebracht en de camera zit je eigenlijk nooit in de weg. Ik kwam tot de conclusie dat het een combinatie van factoren was. Heel zwaar door de ondergrens zakken de individuele factoren namelijk niet, maar het spel blinkt ook nergens in uit. Handball 17 is een saaie, grijze middenmoter.

Knip en plakwerk

Een goede commentator had nog wel iets van sfeer kunnen toevoegen, maar voornamelijk het Engelse commentaar is bijzonder amateuristisch. Je zult steeds dezelfde zinnetjes horen en bepaalde spelersnamen zijn er duidelijk later in geplakt (en op een volledig ander volumeniveau opgenomen). Het Frans en Duitse commentaar is iets beter, maar wie zit daar op te wachten? Het overige geluid is verder weinig noemenswaardig, hoewel het geluid van het publiek nog wel aardig is.

Ten opzichte van de vorige editie is er ook bijzonder weinig toegevoegd. De Nederlandse competitie? Dames? Minigames? Vergeet het maar. Het is een liefdeloos vervolg op een spel voor een zeer select publiek en op deze manier zal dat waarschijnlijk ook altijd wel zo blijven. Wat dat betreft had men Handball 17 ook gewoon als DLC voor de vorige editie kunnen uitgeven. €69,99 is namelijk een belachelijke prijs voor een spel dat als je verder kijkt dan je neus lang is, bijzonder weinig te bieden heeft.