• Cheesy muziek
  • Vol taalfouten
  • Zeer lelijke graphics
  • Lelijk art design
  • Simpele gameplay
  • Te duur en te kort

Er komen jaarlijks tig indiegames uit op de Xbox One. Het is daardoor vaak lastig om door de bomen het bos nog te zien. Veel van deze games zijn wel aardig, maar zeker niet indrukwekkend. Eens in de zoveel tijd zit er zelfs een juweeltje bij. En ja, eens in de zoveel tijd zit er een spel bij dat het daglicht nooit had mogen zien. Horse Racing 2016 is zo'n spel.

Je hoeft echt geen detective te zijn om door te hebben dat er iets niet deugt met dit spel. De screenshots zijn al zo lelijk, dat ik er van moest lachen. Is dit een grap? Op de Saturn en Playstation 1 verwacht je mooiere graphics. Alleen de resolutie verklapt dat het om een modern spel gaat. Erger is de begeleidende tekst op de Xbox One Store: "Horse Racing 2016 is de meeste Fabulous en onderhoudend spel voor iedereen. Als u voelen echt paardenrennen kampioenschap wilt, Toon uw wens en de moed om dit spel te spelen. Deze Game uniciteit maakt u dit spel voor uren spelen, u zal houden van te spelen dit spel opnieuw en opnieuw."

En moed zal je zeker moeten hebben om dit spel te gaan spelen. Ten eerste moet je de belachelijke dertig euro lappen en daarna moet je het spel op zien te starten zonder dat het crasht. Eenmaal in het spel lachen de taalfouten je tegemoet.

Taalvoutje?

De Indiase ontwikkelaar Yash Future Tech Solutions dacht dat het een goed idee was om zeven talen, inclusief Nederlands te ondersteunen. Ach ja, wat voor Nederlands door moet gaan dan. Je moet eerst jouw "rekening" kiezen. Hiermee bedoelen ze jouw profiel. Alle letters met accenten, zoals in het woord "één", worden met hoofdletters geschreven en de introductietekst leest, "Om te winnen van het kampioenschap van de Horse Racing 2016 hebt op top van alle seizoenen." Ah, dan is dat ook weer duidelijk. Ook de uitleg van de besturing en van de Achievements bestaat uit totale onzin.

Ach ja, het gaat toch om het paardenracen, niet om de taal toch? Ja, maar verwacht hier niet veel meer van. Je kunt met maximaal vier spelers met gedeeld scherm spelen, maar ik had even geen drie vrienden die ik graag kwijt wilde bij de hand. Dus dan maar aan de slag met de carrière. Je moet hierin tien normale seizoenen en één bijzonder seizoen doorspelen. Dit lijkt veel, maar na ongeveer twee uur heb je alles gehaald en alle 1000 Achievement Points bijgeschreven.

Kies eerst één van de niet "opgesloten" paarden en een foeilelijke jockey. Je kunt hierbij rekening houden met het "vermogen" van het paard, dat opgesplitst is in "voorwaarde, snelheid, uithoudingsvermogen, begin en concurreren". Het is echter een raadsel wat sommige van deze aanduidingen betekenen. Dan maar een onderdeel kiezen: "Tijdrit, rechte, normaal, horden, gratis rijder of slotstuk.’" Helaas zijn de laatste twee veelbelovende onderdelen pas in het slotseizoen te spelen.

Rammen maar!

In de startblokken, snel een pijltje stildrukken en gaan! Ram zo snel als je kan op de A-knop en druk periodiek op RB om het paard met een zweep te meppen. Een bizar amateuristisch plaatje van een paardenhoofd laat zien of het paard de zweepslagen nog aankan. Bij het onderdeel "rechte" is dit alles dat je moet doen. Mep je teveel met de zweep, dan valt het paard stil en valt het dood op zijn kant. Soms wordt het hierna nog voortgesleept zonder animatie door de andere ruiters. Bij "normaal" of "tijdrit" moet je ook nog sturen door een ovale renbaan. Eventuele tegenstanders snijd je gewoon keihard af. Bij "horden" moet je hierbij ook nog af en toe springen met LB. De animatie van de sprong is lachwekkend.

De races zijn kinderlijk eenvoudig en zijn in een handomdraai allemaal te winnen; uitdaging is ver te zoeken. Toch heeft het ritmisch op de A-knop rammen op heel erg cheesy, maar ook best catchy keyboardmuziek iets bedwelmends. De laadtijden zijn erg kort, waardoor ik steeds weer doorging. Ik weet ook niet precies waarom. Het zal in ieder niet door de grafische pracht komen, want het spel is extreem lelijk. Er zijn weliswaar verschillende omgevingen en verschillende weersomstandigheden te zien, maar alles ziet er supersimpel en gedateerd uit: de texturen zijn wazig, de lucht is wazig en pixelig tegelijk, de scrolling is hakkelig, de jockeys hebben niet eens stijgbeugels, de animaties zijn simplistisch en de omgeving is vrijwel leeg en bestaat vaak uit niet meer dan een kleine tribune en een paar lege heuveltjes en simpele boompjes. Toen ik naar het publiek keek, moest ik gelijk aan de zwartepietendiscussie denken: de helft van de toeschouwers bestaat uit glimmende zwarte mannetjes met grote rode lippen in een blauw pak, met roze overhemd en groene stropdas.

Zo, alle tien gewone seizoenen gewonnen? Yes, dan kan ik eindelijk beginnen aan de bijzondere onderdelen "gratis rijder" en "slotstuk". In het eerste onderdeel moet je ineens als springruiter aan de slag. Het is leuk dat de ontwikkelaar wat variatie heeft proberen in te brengen, maar als de uitvoering zo slecht is, dan is het niet meer waard dan een lach op je gezicht. Je hebt vijf minuten om zoveel mogelijk hindernissen over te springen. Spring je goed, dan krijg je meteen tussendoor een herhaling, spring je verkeerd, dan bots je tegen de hindernis aan. Je staat dan gelijk stil en er vallen nooit balken van het obstakel af. Dan maar door met het slotstuk, een paardrijtochtje door een extreem lelijk berglandschap. Je moet hier zowel naar links als naar rechts sturen (woohoo!) en gaat supersnel. Het spel is hier duidelijk niet op gemaakt, want de glitches vliegen je meteen om de oren. Zo, eindelijk (na twee uur) klaar, de credits (vier personen) staan op het scherm. Alleen de vraag rest: waarom heeft Microsoft dit spel in de Xbox One Store gezet?

Wat kan ik hier nog over zeggen. Horse Racing 2016 levert alleen plezier op doordat het spel zo slecht is, dat het komisch wordt. Het spel krijgt één punt voor de muziek, één punt voor het mij aan het lachen maken en de rest is totale rotzooi. Het jaartal doet mij al verlangen naar de editie van 2017; waar kan ik mijn pre-order plaatsen?

Update:

De ontwikkelaar is kennelijk zo erg van de slechte verkoopcijfers geschrokken dat dat prijs na een week al verlaagd is van 30 euro naar 13 euro. Nog steeds teveel geld voor dit spel en onacceptabel voor klanten die het spel al gekocht hebben.