• Prachtige artstyle
  • Super sound design
  • Eenvoudige gameplay
  • De weg zul je iets te vaak zelf moeten zoeken
  • Te vaak vastgeraakt in de wereld
  • Lange laadtijden

Niks beter dan zonder doel rondzweven in de kleurrijke en psychedelische werelden van Innerspace. Het spel doet echterweinig moeite om z’n spelers de weg te wijzen. erlijk gezegd had ik met een aantal gerichte tips nog meer kunnen genieten van de fantastische soundtrack en simpele controles.

Op de dool

Het spel start met een korte intro die duidelijk maakt dat de wereld aan het sterven is. Je wordt wakker als een naamloos vliegtuig en gaat op zoek naar de Archaeologist. Elke kleine planeet in de wereld is een bol gevuld met lucht en water en wordt beheerd door z’n eigen god. Het is aan jou om de geheimen te onthullen, de talen te leren en uit te vogelen wat er nu net gebeurd is met de inwoners van dit universum. Het verhaal heeft weinig om het lijf, maar dit is werkelijk geen bezwaar.

Innerspace focust volledig op de exploratie. Enkel geholpen door m’n eigen intuïtie baande ik me een weg via cryptische puzzels door spectaculaire grotten gevuld met geheime routes. De sfeer is veruit het sterkste punt van InnerSpace; Vanaf het begin is het duidelijk dat de graphics perfect hand in hand gaan met het atmosferische sound design. Om te beginnen springt de muziek er echt uit en brengt een zweverig, bijna hypnotiserend ritme in je ontdekkingsreis. De soundeffecten brengen een grote herkenbaarheid en creëren extra details in al die visuele overvloed.

Go with the flow

De gameplay is en blijft redelijk eenvoudig door het hele spel heen. Je vliegt met hoge snelheden door de lucht, voortdurend op zoek naar de Archaeologist. Vreemd genoeg houd je nooit ergens halt om te landen. Met relics die je hier en daar in de wereld vind, krijg je nieuwe vaardigheden voor je vliegtuig. Rondzweven mag dan wel heel elegant zijn, vastraken in de wereld geeft een heel claustrofobisch gevoel en leidt zonder fout tot een herstart van de level.

Partypooper

Op technisch vlak laat het spel wat steken vallen met lange laadtijden bij de start en tussen portals. Mijn grootste ergernis zat hem in de voortdurende frame drops tijdens het spelen, vooral tijdens de drukke momenten. Op zich viel hier nog mee te leven, maar Innerspace verbrodt het visuele feestje hier en daar gewoon zelf door alles aan de speler zelf over te laten. Verloren vliegen is een zekerheid en de hints zijn iets te subtiel om je te kunnen helpen.

Verdict

Op zoek naar een visueel verbluffende trip met een prachtige soundtrack op de achtergrond?Dan moet je niet twijfelen over InnerSpace. Hoewel de controles nog iets scherper konden en de weg door de wereld een pak duidelijker mocht zijn, vond ik mijn tocht door InnerSpace zeker de moeite waard.