U gaat door voor de koelkast! Lees hier de recensie van It's Quiz Time!

• Leuke presentatie
  • Veel verschillende categorieën
  • Omschrijfronde is top!
  • Tablets of telefoons nodig met app
  • Vragen lijken op elkaar
  • In je eentje snel saai

Een deel van de mensen achter de bekende Buzz quizspellen (op de Playstation) is nu terug met 'It’s Quiz Time.' Ook hier ligt de nadruk op quizplezier voor meerdere spelers, met een luchtige en komische presentatie. Dit keer heb je echter geen buzzers nodig, want je speelt met een companion app op je telefoon of tablet. Dit zorgde bij mij gelijk voor een probleem, omdat de applicatie alleen voor iOS en Android beschikbaar is, en niet voor Windows Phone.

Aanvankelijk kon ik alleen een soort vragenvuur met de controller spelen. Dit is alleen offline, zonder andere spelers. Wel geinig, maar als je niet alleen maar bezig wilt zijn met het verbeteren van jouw eigen topscore, dan zal de verveling snel toeslaan. It’s Quiz Time is echt bedoeld voor meerdere spelers (online en offline).

Apps in de aanslag!

Eenmaal spelers verzameld met de juiste apparatuur en de bijbehorende apps kon de lol pas echt beginnen. Het is jammer dat het niet kan werken zoals een Kahoot!, waarbij je geen applicatie hoeft te downloaden en je web based mee kunt spelen. Maak een selfie en kies een naam. De presentatrice zal vervolgens alles uitspreken. Het gaat namelijk om computergegenereerde stemmen, waardoor alle vragen en zelfs namen kunnen worden voorgelezen. Af en toe klinkt het wat gek, maar dat maakt het ook wel grappig. Mijn naam 'Casper' was in elk geval geen enkel probleem.

Net als in Buzz krijg je een aantal rondes voorgeschoteld, waarbij de eerste en laatste ronde altijd hetzelfde zijn en de tussenliggende rondes uit een poule worden geloot. Met een minuut of twintig speel je door de zes rondes, maar houd er rekening mee dat mensen revanche willen.
De meeste rondes zijn weinig origineel: vragen beantwoorden in een gekozen categorie voor punten, steeds als eerste een antwoord geven voor een punt, dingen op de juiste volgorde zetten, schatten en punten inzetten. Toch zijn alle rondes onderhoudend en zijn er vele onderwerpen te kiezen als specialisatie. Er zit voor ieder wat wils bij. Het was echter vooral de omschrijfmodus waar ik extra veel plezier mee had. In deze ronde kies je een onderwerp en moet je daar vrijelijk dingen mee associëren. Neem bijvoorbeeld Italië; je noemt dan Rome, de Toren van Pisa, Pizza, enzovoort. De andere spelers houden bij welke van de vijftien gezochte begrippen jij genoemd hebt.

Soms was het jammer dat je veel soortgelijke vragen krijgt. Dan moesten we bijvoorbeeld in de categorie dieren rijtjes maken en dan was het steeds, sorteer de dieren op gewicht, op grootte en op snelheid. Of bij een ronde over de Tweede Wereldoorlog, waar steeds de inval van Tsjechië en Polen weer terugkwamen. Ook kan het lastig zijn voor Nederlanders om de Engelse begrippen allemaal snel te begrijpen. Je moet een stevig niveau Engels beheersen om echt goed uit de voeten te kunnen.

Presentatie

Ik vind de presentatrice, met haar stem een leuke toevoeging. Het spel wordt door de manier van spreken en de leuke grappen tussendoor extra luchtig, zonder de aandacht van de quiz te halen. Het blijft een serieuze quiz, met een geinige ondertoon, zonder een flauwe boel te worden.
De muziek is ook aanstekelijk, waardoor je lekker in het spel blijft zitten. Ook de grafische presentatie is netjes, met vooral paarse tonen. Verwacht geen grafisch hoogstandje, want je krijgt weinig te zien. Zelfs vergeleken met een spel als Buzz is de presentatie minimalistisch. Persoonlijk stoort dat mij niet zo bij een spel als dit.

It’s Quiz Time is een vermakelijk quizspel met een groep vrienden of met de familie. In je eentje of online zal het plezier aanmerkelijk minder groot zijn. Let er tevens op dat iedere speler een Android- of iOS-apparaat met de bijbehorende app bij zich moet hebben om te kunnen beginnen. Op de Xbox One is de niche met quizspellen duidelijk nog niet goed gevuld, waardoor dit spel een aanrader is voor liefhebbers.