Voetjes van de vloer en dansen maar! Lees hier de recensie van Just Dance 2018.

• Toegankelijk voor alle leeftijden
  • Uitdagingen zijn een leuke toevoeging
  • Spelen met bezitters van andere systemen
  • Weinig vernieuwing
  • Weinig diepgang

Zoals elk jaar is er ook dit jaar weer een nieuwe Just Dance en ook dit jaar komt het spel uit op de Wii, de Wii U, de Switch, de PS3, de PS4, de Xbox 360 en op de Xbox One. Keuze genoeg dus in elk geval. Op de Xbox One kun je spelen met Kinect of met een app die je op je telefoon kunt downloaden. Toevalligerwijs heeft Microsoft deze week nog aangegeven gestopt te zijn met de product van de Kinect, waardoor ondersteunende spellen als Just Dance 2018 steeds zeldzamer zullen worden. Persoonlijk ben ik niet echt een dansliefhebber, maar speel ik desondanks al jaren deze spellenreeks. Al moet ik zeggen dat het vooral komt doordat mijn mede redactieleden niet staan te springen, of dansen, om Just Dance te recenseren. Gelukkig is dat voor mij zeker niet zo’n zware opgave als het recenseren van Real Farm, een spel dat ik laatst het genoegen had om te mogen (moeten) spelen.

Een doodeenvoudig principe

De grootste kracht van Just Dance is dat het zo toegankelijk is. Je ziet één of meerdere, al dan niet maf uitgedoste, dansers op het scherm en je probeert de choreografie na te doen alsof het scherm een spiegel is. Aanvankelijk imiteer je dus een danser op het scherm, maar later kun je ook de bewegingen beter anticiperen door de dans te leren kennen en goed te kijken naar de aanwijzingen rechtsonder op het scherm.

Je hoeft echt niet goed te kunnen dansen om plezier met Just Dance te hebben. Het spel is geschikt voor kleine kinderen, de familie, feestjes of in de klas. Zelfs als je er weinig van bakt is het vaak in elk geval lachen geblazen, vooral wanneer je jezelf ook nog eens aan partnering moet wagen. Je moet dus wel je schroom van je af werpen en schaamteloos aan de slag gaan. Een beetje fitheid is hierbij wel een pre, want na een aantal songs zit je echt in het zweet.

Wat is er nieuw?

Er is natuurlijk een nieuwe tracklist met veertig songs, waarbij het vooral gaat om moderne popsongs met een sterke beat. Er zitten ook klassiekers bij uit allerlei andere genres. De lijst is mooi gebalanceerd en heeft denk ik voor iedereen wel iets leuks te bieden. Zo kun je gaan voor Queen, Shakira, Katy Perry, Bruno Mars, Jamiroquai en vele anderen. Kijk vooral zelf naar de song list om te kijken of er wat voor jou bij zit.

Ook nieuw is een speciale Kids Mode. Hierin is een beperkte keuze van liedjes uit het gewone spel geselecteerd en aangevuld met een aantal exclusieve kindernummers. Ook wordt je tijdens het spelen niet gescoord met punten, maar alleen met sterren en als je het goed doet een regenboog. Het maakt het allemaal nog wat makkelijker voor kleine kinderen om in te stappen, maar of het echt een groot verschil maakt, waag ik te betwijfelen. Ik heb helaas geen kinderen in mijn kelder om het op te testen.

Dance Machine is vervangen door Dance Lab, waarin je een medley van steeds vijf (nogal vreemde) dansstijlen moet overleven. Er zijn hier acht verschillende afleveringen van, maar ik was nogal snel verveeld door deze modus. Ik mis hier echt de bekende muziek, samenhangende dansstijlen en de mogelijkheid om door herhaling bewegingen beter onder de knie te krijgen. Net als je het denkt door te hebben, moet je alweer door naar een nieuwe stijl.

Ook zijn er nu uitdagingen die steeds verversen, waarmee je Mojo kunt verdienen. Vroeger kocht je hier gewoon alles mee dat je interesseerde (voor mij de alternatieve choreografieën), maar nu moet je steeds honderd Mojo in een kauwgumballenautomaat gooien en krijg je een willekeurige beloning. Vaak is dit een flauw plaatje. Uiteindelijk kun je hier een exclusief nummer mee ontgrendelen. Ook al zegt mijn ratio dat dit een suf systeem is, toch bleef ik spelen voor Mojo en gooide ik het snel in het apparaat. Op de een of andere manier blijft gokken toch verslavend, zeker met de gevarieerde uitdagingen die je door laten spelen.

Kleine aanpassingen zijn de toevoeging van een ‘Super’ rating, die tussen ‘Good’ en ‘Perfect’ in zit. Ook kun je nu aan het einde van een song een Megastar ranking krijgen, die nog hoger is dan de Superstar ranking.

Wat is er hetzelfde?

De paar nieuwe dingen kunnen niet verhullen dat Just Dance 2018 grotendeels hetzelfde spel is als 2017, 2016, 2015 en 2014. Veel vernieuwing zit er echt niet in. Sommige toffe modes uit eerdere delen zijn verdwenen, sommige kleine toevoegingen zijn erbij gekomen, maar het leeuwendeel is gebleven. Zo is het weer zo dat je bij het spel negentig dagen toegang krijgt tot Just Dance Unlimited, met maar liefst driehonderd songs uit eerdere delen. Na de negentig dagen moet je wederom bijbetalen. Jammer, maar in elk geval is drie maanden een redelijke termijn.

Ook is er nog altijd de Just Sweat modus (en dat zal je zeker!). In dit deel is dit in feite niet meer dan een knopje dat een calorieënteller toevoegt. Wel aardig, maar zeker niet substantieel. Ook kun je weer filmpjes opnemen en ietwat verfraaien en deze uploaden. De meest boeiende en vermoeiende modus is nog altijd de World Dance Floor. Hierbij neem je het op tegen iedereen die op dat moment online aan het spelen is, inclusief spelers op concurrerende spelcomputers. Er wordt gestemd over de te spelen nummers en periodiek volgen er minitoernooien, team battles en boss battles. Het is beduidend leuker om het tegen anderen op te nemen en spoort mij echt aan om door te spelen. Jammer genoeg ben ik na een nummer of acht echt op en moet ik stoppen. Veel hoger dan de middenmoot geraak ik niet.

De choreografieën zijn erg afwisselend, soms makkelijk, soms erg ingewikkeld en soms ook erg snel. Natuurlijk zal de ene dans je meer aanspreken dan de andere, maar ik ben ervan overtuigd, dat je iets zult vinden wat je bevalt, als je het spel niet al te serieus neemt.

Zoals meestal met de games van Ubisoft weet je wat je koopt. Je krijgt niets verrassends, maar ook zeker geen ondermaats product. Just Dance 2018 heeft weer een prima song list en is toegankelijk en bij vlagen verslavend. Naast een leuk spel is het ook zeker weer een stevige workout voor een gamer zoals ik. Helaas is er zeer weinig vernieuwing te vinden en lijkt de inspiratie bij Ubisoft een beetje op.