• Star Wars setting
  • Goede herspeelbaarheid

• Onhandige character selector
  • Navigeren is vaak vervelend

Yoram Jacobs | vrijdag 9 Sep 2016, 17:00

LEGO Star Wars biedt solide gameplay, in een degelijk Star Wars sausje. Lees hier het eindoordeel van XBW!

De LEGO franchise is ongetwijfeld een geliefd kindje van Warner Bros, de eigenaar van TT Games en de licenties voor de LEGO games. Met name de games gebaseerd op filmlicenties doen het al jaren goed. Het is dan ook niet zo gek dat men de laatste tijd elk jaar maar liefst twee LEGO games uitbrengt op bijna elke console die je kunt bedenken. Zo ook dit jaar: nadat Warner Bros. eerder dit jaar al kwam met Lego Marvel Avengers, richt TT Games zich nu op Star Wars: The Force Awakens. Dit is inmiddels de 19e (!) LEGO game, gebaseerd op een film of TV licentie en alweer de vijfde Star Wars variant. Biedt de game ons nog wel voldoende vermaak?

Al sinds de eerste LEGO game uit deze formule, LEGO Star Wars: The Video Game uit 2005, volgt de reeks een vrijwel identieke formule. De game volgt, losjes, de film waar het op gebaseerd is en biedt daardoor herkenbare omgevingen in een LEGO setting. Je kunt als speler in het begin met een of twee personages het verhaal doorlopen, elk personage heeft unieke krachten die nodig zijn voor een het oplossen van bepaalde puzzels. Ondertussen kun je allerlei objecten kapot slaan, waardoor je geld verdient. Met dat geld kun je nieuwe personages en rode Lego stenen kopen, die bepaalde cheats geven. Ook kun je in elk level minikits vinden: onderdelen van een voertuig. Vind je alle tien minikits, ontgrendel je dat voertuig.

Als iets goed werkt, veel geld oplevert en, over het algemeen, positieve reviews krijgt, heeft een uitgever weinig reden om heel veel te wijzigen aan een game formule. Dat is dan ook zeker niet het geval bij LEGO Star Wars: The Force Awakens. We volgen hier de bekende hoofdpersonages uit de film (Finn, Han Solo, Chewbacca, Rey, etc) en we rennen, springen en vliegen rond in omgevingen als Jakku en Endor. De gameplay is in basis hetzelfde: zoek naar minikits, sla alles kort en klein om geld te verdienen en ontgrendel de cheats om het spel leuker of makkelijker te maken. We kennen dit van de overige game.

Cover & Shoot

Toch is deze game in bijna geen enkel opzicht te vergelijken met de allereerste LEGO Game. Er is al enige jaren geleden de overstap gemaakt naar echte stemacteurs in plaats van het gebrabbel van de eerste Lego games. Dit is in deze game ook het geval en werkt bijzonder goed. Het draagt echt bij aan het Star Wars gevoel. Daarnaast volgt men het verhaal best goed, als je bedenkt dat dit een LEGO game is, uiteraard. De game heeft ook een hoge productiewaarde: de omgevingen zien er fantastisch uit, de geluiden zijn echt Star Wars en de cutscenes zijn dan weer typisch LEGO. Men volgt het originele verhaal, maar kijk niet raar op als er op de achtergrond een Stormtrooper in zijn zwembroek rondloopt, of als Luke een handgemaakte tekening overhandigt aan Darth Vader. De LEGO franchise staat inmiddels bekend om deze grapjes en vriendelijke knipoogjes naar de films.

Nieuw in de franchise is dat je in bepaalde delen van het verhaal cover & shoot onderdelen hebt. Je hurkt hier, zoals in Gears of War, achter een muurtje en de camera hangt wat meer boven je schouders. Je krijgt een aantal doelwitten om te schieten en daarna hobbel je door naar het volgende onderdeel. Dit biedt een leuke afwisseling, van wat verder, qua gameplay, een beetje een standaard LEGO game is.

LEGO Star Wars: The Force Awakens biedt tien hoofdmissies, waar je grofweg een à twee uur per missie mee bezig bent. Daarna kun je nog een aantal overige missies spelen, met een vergelijkbare speelduur. Als je daarmee klaar bent, is er echter nog een boel te doen!

De game biedt op elke planeet die je tijdens het verhaal aandoet een hub, waarin NPC's klaar staan met kleine quests en races. Je vindt hier ook gouden LEGO stenen, die je nodig hebt om geheime gebieden te betreden. Ook zijn er in deze omgevingen 'Carbonite' LEGO stenen te vinden, voor weer andere geheimen. Er is dus veel te vinden en te ontgrendelen.

Je kunt nu ook, zoals gebruikelijk, de missies opnieuw spelen, maar dan in Free Play. Nu kun je de puzzels oplossen die eerder onmogelijk waren, omdat je nu kan beschikken over veel meer personages. Dit is de kern van de hoge replay waarde van elke LEGO game: je doet alle missies twee keer, maar ziet de tweede keer wel andere gebieden, die de eerste keer nog ontoegankelijk waren. Persoonlijk vond ik dit erg leuk en kon het mijn interesse wel vasthouden om terug te keren naar een bepaald level.

Zoeken, zoeken, zoeken

Hoewel aan de game echt wel af te zien is dat men veel geld heeft gestoken in graphics en geluid, is niet alles even goed ontwikkeld. Zo bleef de camera vaker dan mij lief was hangen, waardoor ik niet goed kon zien hoe ik moest lopen. Ook vond ik het gebruik van de map een crime: je kunt niet goed zien waar je bent of waar je naartoe moet. Het plaatsen van custom waypoints werkte ook lang niet altijd goed. Soms kreeg je geen pad te zien, soms wel. Met name in split screen co-op merkte ik dat het af en toe een kwelling was om goed te navigeren. Ik moest regelmatig mijn vrouw vragen om even uit de game te gaan, zodat ik iets beter kon navigeren.

Een ander irritatiepunt was het gebruik van de 'juiste' personages. Elk personage heeft, zoals aangegeven, een aantal unieke krachten, denk hierbij aan het beklimmen van een muur, het gebruik van bepaalde terminals of het opblazen van zilveren objecten. Om het juiste karakter te kiezen, open je met de Y knop het personage scherm. Daar kun je kiezen uit vele tientallen poppetjes. Maar vind maar eens snel iemand met de gevraagde kracht. Ik was veel te vaak aan het scrollen, zoekend naar een poppetje met een bepaald talent. Er staat in het klein wel aangegeven wie wat kan, maar je moet toch eerst door flink wat namen heen gaan. Dit had men beter kunnen inrichten, wat mij betreft. Wellicht groeperen per kracht, of in het quick select scherm de standaard krachten vastpinnen. Niemand wil zijn tijd verdoen met eindeloos zoeken. Het is jammer dat TT Games hier wat steekjes laat vallen.

LEGO Star Wars: The Force Awakens is een solide LEGO game, met een heerlijke Star Wars setting. De gameplay is op wat nuances na onveranderd gebleven ten opzichte van de rest van de reeks. Toch is de game het spelen waard: de game ziet er erg mooi uit, klinkt fantastisch en biedt die heerlijke koddige LEGO humor.