• Interessante personages
  • Grafisch artistiek mooi
  • Screen tearing en texture pop-in
  • Soms inconsequent

Casper Egas | zondag 31 Jan 2016, 0:26

Vorig jaar was hij al te downloaden in delen, nu is hij er op een disc. Lees hier waarom je hem wil hebben!

Life is Strange kwam in 2015 uit in vijf verschillende episodes. Het spel verraste zowel spelers als de gamepers, en werd zo goed ontvangen dat het nu alsnog is uitgebracht als compleet spel op disc. Verscheidene vrienden en vriendinnen van me waren al erg enthousiast, dus dit was voor mij een uitgelezen mogelijkheid om ook aan het vreemde leven te beginnen. Ik raad anderen aan dit ook te doen. Lees in deze recensie waarom.

Life is ... original

Life is Strange is een avonturenspel waarin je veel eigen keuzes kunt maken, net als in de Telltale Games het geval is. Nou ben ik zelf niet zo’n fan van die laatst genoemde ontwikkelaar en ben ik bijvoorbeeld afgehaakt met The Walking Dead. Vandaar dat ik ook niet gelijk stond te springen om deze nieuwe titel van de Franse ontwikkelaar DONTNOD te spelen.

Toch ben ik blij dat ik mij heb laten overtuigen. Life is Strange is in mijn ogen namelijk vele malen beter dan de Telltale Games. Het spel ademt stijl, heeft goede acteurs, prachtige muziek en is gegrond in de werkelijkheid. Het is een verfrissende ervaring, waarin je heel gemakkelijk opgaat en wenst dat er geen einde aan komt.

In Life is Strange speel je de rol van Maxine ‘Max’ Caulfield, een achttienjarige studente aan een private foto-opleiding in het fictieve plaatsje Arcadia Bay, aan de westkust van de Verenigde Staten. Ze is in dit landelijke plaatsje opgegroeid, maar heeft de afgelopen vijf jaar van haar leven bij haar ouders in Seattle gewoond. Ze is nu voor het eerst op haarzelf gaan wonen en slaapt in een echte Amerikaanse ‘dormitory’ op het terrein van de school.

Haar leven komt echter al snel op zijn kop te staan. Max loopt met prachtige begeleidende muziek in haar oren, na haar les naar de toilet. Hier is ze getuige van een schietpartij, waarbij een jonge vrouw wordt doodgeschoten. Ze zet zomaar de tijd stil en de tijd draait terug totdat ze weer in de klas zit. Déjà vu! Ze bedenkt zich geen moment en gaat proberen de schietpartij te voorkomen.

Dit is het gameplay-principe van Life is Strange. Je kunt als speler op je gemak met anderen praten, foto’s maken en de omgeving verkennen. Als je niet blij bent met de uitkomsten van jouw keuzes, dan kun je vrijwel altijd de tijd terugdraaien. Ga je echter verder naar een volgende scene, dan zul je moeten leven met jouw keuzes.

Life is ... weird

Het lijkt misschien wat flauw om steeds de tijd terug te draaien wanneer je bepaalde gebeurtenissen je niet zo bevallen. Maar eigenlijk is dit een briljante vinding, dat een substituut is voor het constant opslaan en herladen dat spelers in veel andere spellen doen. Hier is het een ingebouwd onderdeel van het spel, waardoor het personage Max ook echt meedenkt of het slim is of niet om een keuze te heroverwegen.

Natuurlijk is een spelprincipe een mooi begin, maar niet meer dan dat. Het zijn de personages en het verhaal die dit spel vormgeven. De personages lijken op het eerste gezicht wat eendimensionaal en cliché, maar zodra je ze beter leert kennen, blijken ze heel interessant. De stemacteurs zorgen er ook voor dat de personages geloofwaardig overkomen. Het is geen oscarwaardige prestatie, maar voor een videogame zijn de acteerprestaties bovengemiddeld.

Het achterliggende verhaal geeft een geweldig podium voor de hoofdpersonages. Vooral de rebelse vriendin van Max, genaamd Chloe, steelt wat mij betreft de show. De personages maken een geloofwaardige ontwikkeling door, waardoor je als speler regelmatig moet terugkomen op jouw eerste indrukken. De karakters zitten vrijwel altijd in een grijs gebied, met goede en slechte kanten.

De keuzes die je tijdens het verhaal moet maken zijn zeer serieus; je moet dealen met veel voorkomende problemen, zoals (online)pesten, depressie, onzekerheid, liefde, drugsgebruik, verlies en alcoholisme. Ik blijf bewust wat vaag, omdat ik het verhaal en de moeilijke keuzes in het spel vooral niet wil verklappen. Het is in elk geval wel zo dat je te maken krijgt met zeer lastige keuzes, waarbij het soms wel even nodig was om het spel te pauzeren, om even na te denken over de voor en nadelen van een bepaalde route.

Je kunt het verhaal met jouw keuzes beïnvloeden, maar het is niet zo dat het spel daardoor totaal anders zal worden. Aan het eind van elk van de vijf episodes kun je vervolgens zien wat andere spelers gekozen hebben. Ga je mee met de stroom, of kies jij anders? Wat je ook kiest, het leven van Max wordt vreemder en vreemder.

Soms werd het verhaal me iets te vreemd en af en toe kreeg ik het gevoel dat de ontwikkelaars zich er wat gemakkelijk vanaf hadden gemaakt om keuzes af te dwingen. Zo heeft het terugspoelen van de tijd als het goed is geen invloed op de ervaringen van Max zelf en kan ze bijvoorbeeld een sleutel stelen, de tijd terug spoelen en nog steeds de sleutel in haar zak hebben, zonder dat de diefstal ooit plaats gevonden heeft. Op een ander moment, zoals het begin, zorgt het terugspoelen van de tijd dat Max ineens op een andere locatie komt (in dat geval de klas, vanuit de WC) of verdwijnt een foto die ze eerder genomen heeft.

Life is ... musical

Life is Strange is op technisch vlak geen indrukwekkend spel. Verwacht geen grafische pracht, zoals in Halo 5 of Rise of the Tomb Raider, maar verwacht artistieke scènes. Af en toe liep ik tegen bugs aan en moest ik even terug naar een vorig checkpoint. Ook de texture pop-in en screen tearing waren soms wat storend. Toch vind ik Life is Strange een mooi spel. Het heeft simpelweg een eigen stijl. De personages zijn herkenbaar en leuk vormgegeven, de omgevingen zitten vol detail en de lichtval en cameravoering zijn prachtig.

Het is vooral de muziek die de show steelt en het spel naar een hoger niveau tilt. De muzikale begeleiding geeft heel veel sfeer en is ingenieus ingepast. Sommige spelstukken zijn duidelijk rond de gelicenseerde nummers gebouwd en niet andersom. Personages hebben ook een eigen muzieksmaak, waardoor de herkenbaarheid wordt vergroot.

De artistieke graphics, de prachtige muziek, het bijzondere verhaal en de interessante personages maken een geweldige mix. Elke episode, met een lengte van een slordige vier uur per stuk, speelde ik in één zucht door. Na twintig uur rolden de credits, na een laatste moeilijke keuze, over het scherm. Hierna is het nog mogelijk om speciale fotomomenten te zoeken en is er een aantal filmpjes van de ontwikkelaar te zien, waarin ze vertellen hoe het spel tot stand is gekomen.

Heb je ook maar een beetje interesse in een verhalend avonturenspel, waarin je zelf belangrijke keuzes maakt, dan is de slordige dertig euro die het spel kost een schijntje. Life is Strange biedt een originele ervaring die je lang bij zal blijven. Artistiek staat dit spel ver boven de concurrentie en het goed geschreven verhaal en de geloofwaardige personages maken de keuzes in het spel oprecht moeilijk.