De avond valt en de nachtmerries komen weer naar boven... Lees hier onze recensie van Little Nightmares.

User rating 7/10
  • Eigen verbeelding gebruiken
  • Sfeervolle graphics en geluid
  • Unieke ervaring
  • Te kort
  • Niet uitdagend genoeg

Het is half vier middernacht. Je zit rechtop in je bed en je matras is nat van het zweet. Je had net een nachtmerrie. Zulke dromen zijn nog steeds akelig voor volwassen mensen, laat staan voor kinderen. In Little Nightmares beleef je zo een nachtmerrie door de ogen van het kleine meisje Six. Hoe ik dit griezelige avontuur ervaren heb, lees je in deze recensie!

Sushi met Köttbullar

Little Nightmare komt voort uit het huwelijk tussen de Zweedse ontwikkelaar Tarsier Studios en de Japanse uitgeverij Bandia Namco Entertainment. Sushi met Köttbular dus! Een vreemde combinatie, maar deze surrealistische absurditeit merk je ook aan veel elementen in deze indietitel. De visuele gelijkenissen met Little Big Planet, waar Tarsiers Studios ook aan meegewerkt heeft, ondervind je snel. Het grote verschil met de vrolijke wereld van Sackboy is dat alles overgoten is in een gruwelijk Tim Burton-sausje. De gigantische vijanden lijken weggelopen te zijn uit The Nightmare before Christmas. Al moeten we het de Zweden en Japanners wel nageven, hierdoor wisten ze vanaf de eerste beelden de aandacht te trekken en ons benieuwd te maken naar deze game.

Eigen verbeelding volgen

De titel word je al snel duidelijk. Je schiet wakker in een grauwe, verlaten omgeving. Je personage Six herken je meteen aan haar gele regenjasje. Dit felle kleurtje valt op in de donkere omgeving. Daarna begint de grote ontdekkingstocht in The Maw, een afgeleefde (droom)wereld die zich, althans in mijn eerste fantasie, ergens diep onder de grond afspeelt. Voor de rest ga en bovenal kan ik weinig uit de doeken doen over het verhaal. Net zoals bij indies als Limbo en Inside krijgt de gamer lekker weinig duidelijkheid over het verhaal en laten de makers alles over aan onze eigen verbeelding. Als je mijn mening vraagt over het verhaal, deden bepaalde elementen mij denken aan één specifieke gebeurtenis in de geschiedenis, maar het kan zeker zijn dat jullie dit niet zo ervaren en zelfs niet eens is opgevallen.

Vergeet de lampjes niet

Little Nightmares is een platformer met veel puzzel- en stealthelementen. De meeste tijd zul je doorbrengen met het oplossen van simpele puzzels. Vaak zul je wat moeten proberen te gooien naar een liftknop, een schakelaar moeten aanzetten of zul je moeten klauteren op één van de supergrote voorwerpen naar een open schacht ergens in de kamer. Ook zul je dikwijls onopgemerkt moeten proberen te slalommen voorbij de gigantische monsters om daarna, tijdens een achtervolging, te zorgen dat je hen al sprintend kunt afschudden. Ondanks dat er enkele leuk bedachte puzzels tussen zitten, zul je dus snel hetzelfde patroon hierin herkennen. Echt uitdagend wordt het daardoor nooit. Wat niet wilt zeggen dat je niet vaak zult sterven, daar zorgen de monsters wel voor. De AI van de vijanden werkt goed, al worden ze op sommige vlakken ook vakkundig door de ontwikkelaars dom gehouden. Dit past perfect bij de grote, akelige, maar weliswaar lomp uitziende wezens. Het is wel jammer dat, wanneer je wordt opgepeuzeld door een hongerig monster, de laadtijden wat lang duren en hierdoor de snelheid uit het spel wordt gehaald. Ook de savepoints zorgen hier voor. Deze werken door lampjes aan te steken, maar deze zijn gemakkelijk te missen, waardoor je soms een heel stukje opnieuw moet doen.

Sfeervolle graphics en creepy audio

Zoals eerder aangegeven, worden er Tim Burton-achtige graphics gebruikt. Hierdoor ziet het spel er enorm goed, maar vooral bijzonder sfeervol uit. Alle omgevingen en vijanden zijn veel groter dan Six en dit geeft een overweldigend gevoel. Het doet je terugdenken aan je kindertijd waarbij alles veel groter leek dan dat het was. Daarnaast weet de ontwikkelaar goed gebruik te maken van de audio. De creepy muziek, of net het gebrek hieraan, zorgen voor een unieke wisselwerking. Zo zul je vaak in een donkere kamer enkel deuren horen bewegen of vloerplanken horen kraken om dan even later een luguber geluidje te horen. Wanneer er dan een monster tevoorschijn komt, start er een achtervolging met opzwepende en spannende muziek. Het leveldesign is eveneens fantastisch. Er wordt geen enkele mogelijke ruimte onbenut en Six zal alle richtingen nodig hebben om verder te kunnen geraken. De ene keer is de oplossing in de hoogte te vinden, de andere keer zul je je naar een achter gelegen kamer moeten begeven. De camera werkt hierbij uniek mee en zal vaak de ruimte bewegend en schuin weergeven, maar ook veel in- en uitzoomen. Hierdoor komt meteen wel één van de weinige minpunten van het spel naar boven. Door gebruik te maken van de volledige omgeving in combinatie met de bewegende camera zul je af en toe de mist in gaan door een verkeerde inschatting te maken tijdens een achtervolging of tijdens het springen. Voor de rest werkt de beperkte besturing nagenoeg perfect, al vind ik de verdeling van de besturing persoonlijk niet meteen logisch. De vijf levels duren daarnaast maximaal een uurtje per stuk. Je zult dus na ongeveer vijf uur al naar de eindaftiteling staren. Dit is, zelfs voor de kleine adviesprijs van € 24,99 een beetje karig. Het spel heeft daarenboven geen extra's en ik kan me niet voorstellen dat veel gamers dit spel opnieuw gaan spelen eenmaal ze de ervaring al eens beleefd hebben.

De vijf levels duren daarnaast maximaal een uurtje per stuk. Je zult dus na ongeveer vijf uur al naar de eindaftiteling staren. Dit is, zelfs voor de kleine adviesprijs van € 24,99 een beetje karig. Het spel heeft daarenboven geen extra's en ik kan me niet voorstellen dat veel gamers dit spel opnieuw gaan spelen eenmaal ze de ervaring al eens beleefd hebben.

Little Nightmares zorgt zeker voor de bijzondere ervaring waar ik op gehoopt had. Het is leuk dat indietitels zoals Limbo en Inside grotere uitgeverijen inspireren. Het is enkel jammer dat het spel niet echt uitdagend is en je nooit tot het uiterste drijft. Dit is nochtans in groot contrast met de unieke en kille sfeer van het spel. Je zult het spel daarnaast ook nog eens kunnen doorlopen op enkele uren en dit is toch een beetje aan de korte kant. Little Nightmares is een uitstekende keuze voor gamers die eens willen gaan voor een unieke ervaring in plaats van voor een uitdagende game.