• Lange campagne
  • Best mooi
  • Lange laadtijden
  • Opnieuw laden bij herstart
  • Weinig omgevingen
  • Geen wapens

Mantis Burn Racing is een spel dat wel wat weg heeft van Micro Machines. Het is een racespel in een driekwartperspectief, met klein ogende wagens door de verre camerastand. Vroeger was ik fan van Super Skidmarks van Codemasters op de Mega Drive, dus het genre ligt me wel. In Mantis Burn Racing is het gewoon racen dat de klok slaat, er zijn geen wapens of powerups. Is dat racen leuk genoeg voor een hele game? Lees het hier.

Als je op zoek bent naar een race game zonder de complexiteit die we van de meeste racefranchises gewend zijn, zoek niet verder. Het zit zo: er zijn negen auto's te kopen, opgedeeld in drie niveaus en drie klassen: groentje, pro en veteraan en licht, gemiddeld en zwaar. Helaas zien de auto's er nogal simpel uit en hebben ze naar mijn mening geen mooi ontwerp. Zelfs met de verre camerastand kunnen de wagens niet op tegen de strakke omgevingen. Ook jammer is dat er regelmatig vertraging ontstaat als er veel auto's tegelijk op het scherm te zien zijn. De laadtijden zijn ook zeer fors te noemen. Als de ontwikkelaar ervoor gekozen had om nuttige informatie weer te geven tijdens deze schermen en als het spel niet elke keer opnieuw zou moeten laden bij een herstart, dan was het niet eens zo'n probleem, maar nu is het echt een minpunt

To 4K, or not to 4K, that’s the question

Het spel kreeg onlangs prachtige promotie van de site Eurogamer, doordat het voorkwam in het onderdeel Digital Foundry, omdat het spel op de Playstation Pro in native 4K weergegeven wordt. Hierdoor ziet het spel er natuurlijk superscherp uit. Op de Xbox One is dat helaas niet mogelijk, maar dat betekent allerminst dat het spel niet goed oogt. De twee omgevingen (stad en bos) zijn zeer gedetailleerd en scherp weergegeven. Er zijn allerlei leuke details, zoals geparkeerde auto’s, zeilbootjes en vrachtwagens te bewonderen naast de baan. Ook wordt er mooi gespeeld met diepte. Natuurlijk zal het spel grafisch niet op kunnen boksen met AAA-titels, maar voor een indiegame ziet Mantis Burn Racing er prima uit.

De muziek is helaas onopvallend. Het gaat om elektronische deuntjes die niet bijblijven, maar op zich wel bij het racen passen. Met een betere soundtrack had het spel verslavender kunnen zijn. Het luisteren naar het constante gebrom van de auto's gaat snel vervelen.

Racen tot je erbij neervalt

Het spel biedt een lokale multiplayermodus voor twee spelers en een online multiplayermodus. Dit spel leent zich uitstekend om met anderen te spelen, maar heeft een chronisch gebrek aan online tegenstanders. De ontwikkelaar kan hier niets aan doen, maar het verlaagt wel de waarde van het spel. Ook kun je deelnemen aan wekelijkse uitdagingen en is er natuurlijk een carrièremodus.

Tijdens de carrière zijn er veel races te rijden, verdeeld of drie seizoenen per niveau, met een totaal van negen lange seizoenen. Tijdens de verscheidene evenementen kun je moeren, geld, ervaringspunten en onderdelen verdienen. Moeren heb je nodig om verder te kunnen gaan met de eindkampioenschappen van elk seizoen, met het geld en met de onderdelen kun je auto's kopen en opwaarderen. Met de ervaringspunten kun je dan weer nieuwe onderdelen en auto's ontgrendelen. Er zijn diverse verschillende evenementen te rijden, zoals races, time trials, afvalraces en inhaalraces. Deze geven wat broodnodige variëteit. Al vind ik het spel soms toch wat eentonig door een lage moeilijkheidsgraad en het gebrek aan powerups of wapens. Het komt toch telkens weer neer op goed sturen en af en toe wat boosten. Daarbij is het ook jammer dat er slechts twee spelomgevingen zijn, elk met een redelijk aantal parkoersen.

Gelukkig bestuurt het spel heerlijk. Het is even wennen met de draaiende camera, maar daarna rijd je als een volleerde coureur over de wegen en paden. Het maakt daarbij echt uit wat voor auto je kiest: een vrachtwagen start bijvoorbeeld langzaam en stuurt zwaar, maar een buggy mist topsnelheid en kan niet door grote obstakels beuken. Het spel heeft simpelweg een hoge funfactor, waardoor ik met plezier bleef doorspelen. Uiteindelijk is dat wat telt.

Mantis Burn Racing is een goede koop voor fans van luchtige racespellen zoals Micro Machines. Met een prijs van vijftien euro biedt het meer dan genoeg content en weet het grafisch prima overeind te blijven. Het spel bestuurt heerlijk, wat een mooi multiplayerspel belooft. Helaas zijn er vrijwel geen spelers online te vinden en kan het spel door het gebrek aan wapens en powerups soms wat eentonig worden.