Robots en Maya's, een combinatie die heeft geleid tot Mayan Death Robots: Arena. Lees hier de recensie.

• Grote campaign en veel diversiteit
  • Leuk met vrienden
  • Zachte prijs
  • Singleplayer is veel minder leuk
  • Weinig volk online
  • Misschien wat te eenvoudig

Mayan Death Robots: Arena is het eerste artilleriespel dat ik oppik sinds Worms Battlegrounds in 2014. Ik vroeg mij eigenlijk af of ik ergens een grote titel van dit genre gemist had, maar na wat zitten te zoeken, kwamm ik echt niet verder dan enkele kleine indies. Mayan Death Robots: Arena heeft dus een unieke kans om het genre opnieuw op de kaart te zetten. Of de indie daarin slaagt, lezen jullie hier.

Agressieve Olaf

Mayan Death Robots: Arena ruilt de grappige wormpjes in voor kleurrijke robots. Je speelt 1 vs 1 tegen een lokale of online tegenstander, of tegen de computer. Het doel is steeds hetzelfde: de power core van de tegenstander proberen te vernietigen. Deze koffers liggen vaak wat verborgen in het landschap, zodat je eerst moet zorgen dat je dat opblaast. Het spel kent een campaign die je kunt spelen tegen een vriend, maar je kunt evenzeer gewoon een los level en map kiezen.

Als je wat verder geraakt in de campaign, komen er verschillende hindernissen bij. Je krijgt dan voornamelijk te maken met extra computergestuurde tegenstanders. Zo moet je soms oppassen voor argressieve, “Olaf uit Frozen”-achtige sneeuwmannen, of met kanonnen bemande schepen. Ook komen er in bepaalde levels grote monsters tevoorschijn. Deze functioneren dan als gezamenlijke vijand. Samen met je tegenspeler moeten jullie proberen dit monster te verslaan. Degene die het meeste schade toedient aan het monster, krijgt achteraf een specifiek voordeel.

Veel extra's zonder ingewikkeld te worden

Zoals jullie wel merken, heeft de Belgische ontwikkelaar Sileni Studios zijn best gedaan om voldoende extra's in het game te verwerken. Zo lopen er in het vijandige gebied ook kleine mayaventjes rond. Wanneer je deze mannetjes weet om te leggen, krijg je meer power. Deze toevoeging werkt leuk en zorgt ervoor dat levels niet oneindig duren. Toch wordt echt actief mikken op maya's alleen eigenlijk niet gedaan. Ook de tetrisblokken die je ergens op de map kunt zetten als extra bescherming van je power core, is vaak niet meer dan een reactie op dezelfde actie die je tegenstander doet. De wapens zijn voor alle robots heel divers en lijken allemaal anders te werken, maar al bij al functioneren de meeste wapens ongeveer hetzelfde. De map is niet zo groot als bij andere artilleriegames en je wordt goed begeleid tijdens het mikken. Na maximaal een keertje of drie proberen, zul je altijd wel bij benadering raak schieten. De campaign telt een dertigtal levels en een achttal mappen. Dit zorgt voor behoorlijk wat afwisseling wanneer je met vrienden speelt. Als je alleen speelt, voelt het allemaal, ondanks alle moeite van de ontwikkelaar, echter snel aan als eenheidsworst.

Gamen voor de prijs van een hamburgermenu

Toch is Mayan Death Robots: Arena geen slechte game als het op de juiste manier gebruikt wordt. Samen met vrienden kun je, zowel online als lokaal, wel wat plezier beleven. Het spel lijkt, als je al de voorgaande opties leest, ingewikkeld, maar dat is het zeker niet. Ook de besturing werkt correct en is eenvoudig gehouden. Je ziet steeds wat je mogelijkheden zijn. Dat alles simpel is gehouden, is ook meteen de sterkte van het spel. Hierdoor is het toegankelijk voor iedereen. Wat wel jammer is, is dat er (voorlopig?) online nog erg weinig uitdagers te vinden zijn. Ik heb verschillende avonden online games proberen te vinden, maar zonder succes. Voor het geld hoef je het nochtans niet te laten. Voor ongeveer de prijs van een hamburgermenu in de Mac Donald's kunnen jullie deze titel al aanschaffen.

Ben je op zoek naar een snelle artilleriegame om samen met je vrienden te spelen? Dan is Mayan Death Robots: Arena zeker wat voor jou. Het spel is eenvoudig te leren en kent veel diversiteit op het vlak van computergestuurde vijanden. Ook de prijs, op dit moment € 6,99, is meer dan correct. Ben je echter op zoek naar een titel die wat meer complexiteit vertoont, of wil je absoluut veel fun alleen beleven, dan is Mayan Death Robots: Arena wellicht niets voor jou. Ondanks dat er een campaign is, is er gewoon te weinig variatie om er lang alleen mee bezig te zijn.