Met z'n allen op de motor en crossen maar! Lees hier de recensie van Monster Energy Supercross!

• Grafisch oké
  • Veel aanpassingen mogelijk in de gameplay
  • Hierdoor een leuke leercurve
  • Carrièremodus valt tegen
  • Geen offline multiplayer
  • Lange laadtijden

Afgelopen weken heb ik niet veel moeten scrollen tussen mijn lijst van Xboxgames. De titels van de twee games die ik voornamelijk gespeeld heb, stonden namelijk langs elkaar, want ze begonnen beide met het woord 'Monster'. Toch gaat het om twee totaal verschillende games en gaat mijn recensie alles behalve over het jagen op Japanse monsters. In Monster Energy Supercross: The official videogame worden we meegenomen naar Amerika, waar we ons een weg timmeren naar de top van het AMA Championship!

Supercross?

Supercross is niet zo populair in Europa en al helemaal niet in de Benelux. Een beetje uitleg over deze extreme sport kan dus absoluut geen kwaad. Supercross is een variant van de motorcross die gespeeld wordt in omgebouwde hallen of stadions. Hierdoor is het enerzijds gemakkelijk te volgen voor de supporters en anderzijds extreem gevaarlijk door de concentratie van de vele coureurs, sprongen en bochten op een beperkte oppervlakte. Het officiële Amerikaanse kampioenschap heet het AMA Supercross Championship. Aangezien we hier met een licentiegame zitten, kunnen fans hun favoriete coureurs of tracks herkennen. Altijd een pluspunt natuurlijk. Gamers met wat kennis van motorcrossgames associëren licentiegames in dit genre natuurlijk met de ontwikkelaar Milestone. Dat is ook deze keer niet anders; de Italianen nemen ook deze titel voor hun rekening.

Meteen de motor op!

Het game start je meteen met een eerste rit op de motor. Je wordt hierbij niet bij de hand genomen en de kans is groot dat je eerste resultaat niet denderend is. Een klein beetje uitleg was zeker geen overbodige luxe geweest. De besturing staat wel rechts op het scherm uitgelegd, maar eigenlijk heb je geen tijd om hier naar te kijken. Hierdoor had ik zelfs al vrij snel een unieke achievement te pakken. “What's done is done” zorgt meteen voor 20 extra punten bij je gamerscore wanneer je een race voltooit zonder de bekende rewindfunctie te gebruiken. Met deze functie kun je, wanneer je bijvoorbeeld uit de bocht dreigt te vliegen, even terugkeren naar een eerder moment om het opnieuw te proberen. Ik had geen idee dat dit spel deze functie ook gebruikte tot de achievement verscheen. Ergens in het menu kun je wel een geschreven tutorial vinden, maar tegenwoordig verwachten we, zelfs bij een racegame, toch een wat geavanceerdere uitleg.

Karige carrièremodus

Na die eerste rit, kun je aan de slag met één van de gebruikelijke speltypes zoals single event en time attack. De meeste onder ons zullen echter meteen aan de slag gaan in één van de drie officiële championships of in de carrièremodus. Ik ga vooral de carrièremodus beschrijven, aangezien dit natuurlijk voor het meeste spelplezier gaat zorgen. Om de carrièremodus te kunnen starten, moet je een coureur aanmaken. Hierbij zijn de keuzes vrij beperkt, want verder dan een paar verschillende kapsels en een handvol andere mogelijkheden gaat het niet. Dit is op zich ook niet nodig, je draagt namelijk altijd een helm op de motor. Jammer genoeg merk je al snel dat de rest van de keuzes binnen de carrièremodus ook vrij banaal blijven. De sponsor geeft je bijvoorbeeld alleen de positie mee waarin je moet proberen te eindigen. De, op financieel vlak, beste sponsor vraagt natuurlijk de hoogste positie. De mogelijkheid om je motor aan te passen is net wat ruimer, maar je zult de expert-monteur in jezelf naar boven moeten halen.

Het gebrek aan keuzes binnen de carrièremodus staat in schril contrast met de keuzes die je kunt maken op het gebied van gameplay. Hier kun je enorm veel leuke aanpassingen doen die het spel net een tikkeltje moeilijker maken op de manier die je zelf wilt. Natuurlijk kun je de AI van de tegenstanders opdrijven, maar daar stopt het niet mee. Je kunt bijvoorbeeld ervoor kiezen om zelf je evenwicht te moeten houden door middel van gewichtscontrole of niet. Natuurlijk wordt het game hierdoor een stukje moeilijker, maar je krijgt hiermee de mogelijkheid meer punten te scoren. Andere voorbeelden van opties om het game wat moeilijker te maken, zijn het handmatig te moeten schakelen of de eerder genoemde rewindfunctie uit te schakelen. Ook voor gamers die de speelduur van een race willen verlengen zijn er opties. Zo kun je instellen om je eerst te moeten kwalificeren of de lengte van de track te verlengen. Dit zorgt voor enorm veel extra speelduur, waardoor het gebrek aan gigantisch veel tracks wordt opgevangen. Ook de vrees dat je, door je tracks tijdrovender te maken, minder punten scoort is onterecht. Je krijg hierbij bonuspunten in de vorm van een extra percentage op je totaalscore.

Rewind als redding

Grafisch ziet het game er op de Xbox One X behoorlijk goed uit. Toch zijn er zeker wat verbeterpunten. Zo durven er tijdens de race de monteurs of seingevers, die langs de kant staan, wel eens pas te verschijnen als je wat dichterbij komt. Daarnaast valt de totale passieve houding van deze heren op. Zelfs als je richting hen uit de bocht vliegt, blijven ze stokstijf staan. Daarnaast heeft de engine regelmatig wat framedrops bij het begin van de race, wanneer zowat elke coureur zich tegelijkertijd op het scherm bevindt. Op zich storen deze zaken niet echt en zijn er grafisch verder weinig zaken op te merken. Wel mochten de laadtijden, zelfs op de Xbox One X, wel wat minder zijn. Het is eigenlijk enkel het ondoorgrondelijk systeem van het respawnen van je collega's dat roet in het eten gooit. Wanneer er een valpartij is, respawnt de tegenstander enkele meters van de plaats waar het gebeurd is. Erg vaak kun je dan gewoon door de tegenstand hem passeren. Toch lukt dit niet altijd, waardoor je gewoon tegen hem aan rijdt. Dit zorgt af en toe voor frustratie, omdat jij er niets aan kunt doen dat daar opeens een coureur staat. Hetzelfde gebeurt ongeveer met de afbakening. Soms kun je hier gewoon over heen rijden en de volgende keer vlieg je meters de lucht in. Natuurlijk zorgt dit ervoor dat je meer je focus legt om op de baan te blijven, maar anderzijds zorgt dit er ook voor dat ik de rewindfunctie nooit echt afgezet heb. Ik vind dit nochtans altijd weer een beetje vals spelen.

Op het vlak van audio weet het spel een realistische weergave te geven van motorgeluiden. Toch gaat deze af en toe verloren door de rockmuziek die je hoort tijdens de race. De muziek past nochtans perfect met het game, maar had net wat meer verschillende nummers mogen bevatten. Een klein minpunt van deze muziek is wel dat je hierdoor weinig sfeer binnenkrijgt van de toeschouwers. Gelukkig kun je dit aanpassen bij de opties, maar blijf je op het vlak van interactie met het publiek wat op je honger zitten. Aangezien wij zulke extreme sporten in een stadion niet kennen, had ik deze sfeer graag wat van dichterbij willen meemaken.

Tot slot kan ik jullie zeggen dat er ook nog online mogelijkheden zijn, maar dat ik daar niet altijd even gemakkelijk tegenstanders kon vinden. Deze optie is dus, zeker op wat langere termijn, voornamelijk handig wanneer je vrienden dit game ook gekocht zouden hebben. Dit is trouwens ook de enige manier om tegen vrienden te spelen, want een offline multiplayer is niet beschikbaar. Dit is toch wel een gemis. Om toch voor oneindig veel spelplezier te zorgen, kent het game ook een track editor waar je tracks kunt bouwen die je erna online kunt zwieren.

Monster Energy Supercross: The official videogame heeft mij geïntroduceerd in een sport die voor mij nog niet zo bekend was. Het spel doet dit op een perfecte manier, zonder in iets specifiek uit te blinken. De gameplay staat op punt en de graphics zijn in orde. Er zijn voorlopig voldoende tracks en aanpassingen beschikbaar om mij nog een tijdje te bekoren. Jammer genoeg valt de carrièremodus qua mogelijkheden wat tegen en is er op het vlak van multiplayer niet zoveel te beleven. Toch is supercross echt een gigantisch leuke sport om al gamend te beleven. Het bespaart me alvast heel wat gebroken botten!