Een paar baantjes scheuren over het asfalt; lees hier onze recensie van MotoGP 2017!

• Technisch redelijk soepel
  • Genoeg tracks om uit te kiezen
  • Technisch ook achterhaald
  • Mist naast de tracks echter veel content
  • Artificiële moeilijkheidsgraad

Een nieuw jaar, een nieuw seizoen en dus een nieuwe MotoGP die in de startblokken klaar staat. De serie heeft nooit de hoogtes weten te bereiken van andere series in hetzelfde genre, waaronder Forza en Dirt, maar kent toch een loyale groep fans die graag weer op de virtuele motor klimtvoor een paar rondjes. Dit seizoen heb ik mij er eens aan gewaagd.

Rev 'em up

In MotoGP 2017 kun je ofwel een carrière opbouwen als coureur, ofwel als een manager aan de slag in respectievelijk de career-modus en de managerial-career. In de eerste modus ben je voornamelijk bezig om steeds hogerop te klimmen tijdens het racen, terwijl je in de manager modus bezig bent om een dreamteam samen te stellen. Het spreekt allemaal vrij voor zich en wie wel eens een ander race-/sportspel gespeeld heeft, weet wel waar ie aan toe is bij deze twee modi.

Na het in elkaar flansen van een coureur, mocht ik aan de slag met een aantal races. Het concept is vrij simpel: je moet een aantal keren een circuit voltooien met goede resultaten, alvorens je bezig mag met een nieuw circuit. Behaal je goede resultaten, dan klim je weer een stukje hogerop, tot je uiteindelijk mee mag doen met de grote jongens. Simpel, maar zeer doeltreffend.

Wetten van de natuur

Tijdens het racen bemerkte ik echter al vrij snel dat MotoGP 2017 nogal last heeft van één groot probleem; dat de coureurs, ongeacht de moeilijkheidsgraad die jij kiest, dingen kunnen doen die jij als speler absoluut niet kunt. Zo kunnen zij met veel hogere snelheden bochten maken, terwijl jij als speler je best moet doen om de goede balans te vinden tussen je snelheid en de manier waarop jij op je motor leunt. De computer heeft hier echter vrijwel geen last van, waardoor je telkens weer je positie verliest, wanneer er een bocht aankomt.

Ook is de AI op zijn zachts gezegd nogal suïcidaal van gedrag. Het lijkt mij sterk dat ze in echte races continu op elkaar in beuken, maar in dit spel was het eerder regel dan uitzondering dat de andere coureurs in heuse kamikazestijl op je af komen scheuren. Hierdoor werd ik tijdens elke race continu onderuit gebeukt, wat op een gegeven moment nogal irritatie op wist te wekken.

Grafisch gehaast

Daarnaast is het spel grafisch nogal een middenmotor. Het draait namelijk nog steeds op dezelfde engine als de vorige MotoGP delen, terwijl de ontwikkelaar in de tussentijd al heeft aangekondigd bezig te zijn met een nieuwe engine. Problematisch is echter dat ze aangaven hiermee bezig te zijn tijdens de ontwikkeling van dit deel, wat natuurlijk de vraag oproept waarom ze niet dit deel ook naar die engine hebben overgebracht.

Wat het spel grafisch met name nogal matig maakt zijn de textures en de modellen van de coureurs. Die zijn op zijn zachts gezegd niet bepaald overweldigend, maar ook weer niet zo dramatisch slecht dat je er niets mee kunt. Over het algemeen loopt de framerate soepel, maar heeft deze ook wel eens last van een vertraging op zijn tijd. Kortom, het is niets bijzonders, maar ook niets wat heel ernstig is.

Met z'n allen op de motor

Dan is er natuurlijk nog de mogelijkheid om met meerdere spelers bezig te gaan. Over het algemeen kan ik hier ook vrij kort over zijn, want dit werkt exact zoals je verwacht dat het zou werken. Ik zou zelfs zeggen dat je beter gewoon zoveel mogelijk kunt proberen om tegen echte spelers te racen, want door de artificiële bonussen die de AI ontvangt, is het in je eentje racen eerder een irritatie dan een genot. Bij de multiplayer heb je hier niet zoveel last van, waardoor ik deze modus meer kan aanraden dan de andere modi.

Zoals ik over de grafische kracht van het spel praatte, zo kan ik ook mijn conclusie omschrijven over MotoGP 2017; het is een ware middenmotor geworden. Ik ben noch overweldigd door het spel, noch zou ik van een erbarmelijke kwaliteit spreken. Fans van het eerste uur zullen zich wellicht af moeten vragen of ze dit deel moeten aanschaffen, omdat het niet veel nieuws doet ten opzichte van de vorige delen en met de nieuwste game in aankomst die op een nieuwe engine zal draaien, is het wellicht beter om daar op te wachten. Jeuken je handen echter en wil je niets liever dan een paar rondjes racen op de motor? Dan kun je wat mij betreft zeker aan de gang gaan met dit spel, al was het alleen maar omdat het aanbod wat dit soort spellen betreft nogal schaars is.