Crossen door de modder op een dikke motor, dat is waar MXGP 3 allemaal om draait. Lees hier onze recensie.

• De ondergrond vervormt
  • Uitdagende besturing
  • Veel officiële parcoursen
  • Slechte framerate
  • Lelijke muziek
  • Lange laadtijden

Motorcrossspellen hebben niet bepaald een goede naam. Als ik helemaal terug ga naar de Sega 32X en de Atari Jaguar waren deze spellen al berucht en ook later kwam de sport nog terug op lijstjes van de minst favoriete soort spellen. Ook MXGP vond ik geen echt sterke serie, al is deze ook zeker niet slecht te noemen. Misschien heeft ontwikkelaar Milestone, die ook wel bekend is van hun rallygames, nu wel een kwaliteitsproduct neergezet.

MXGP 3 heeft een officiële licentie en bevat alle banen en rijders uit de MXGP en MXGP2-klasses. Helaas gaat het wel om het seizoen van vorig jaar, waardoor je het Nederlandse talent Jeffrey Herlings nog aantreft bij de MXGP2-klasse en niet bij de MXGP, waar hij tegenwoordig rijdt. Het Nederlands tintje is desondanks allerminst afwezig door andere Nederlandse rijders en banen van Assen en Valkenburg.

Mooier op een plaatje

Als je de screenshots van het spel bekijkt, denk je misschien dat MXGP 3 een mooi spel is, maar helaas is dat niet helemaal waar. De rijders en motoren zijn er goed uit en ook de modderige ondergrond waar je op racet is realistisch weergegeven, maar de omgeving is vaak lelijk en vooral de animaties zijn ondermaats. Het helpt daarbij allerminst dat een deel van de parkoersen voor enorme vertraging zorgt. Het spel wordt daardoor op veel momenten bijna onspeelbaar.

De muziek bestaat uit zeer lelijke elektronische deuntjes die heel snel op mijn zenuwen gingen werken. Het spel werd voor mij daarom een stuk leuker toen ik mijn eigen muziek achter het spel had gezet. Het zal voor velen ook wel bekend zijn dat het geluid van crossmotoren niet bepaald als muziek in de oren klinkt, dus ook op dat vlak is het spel audiovisueel geen traktatie.

Moddergevecht

Het beste element van het spel is wel het racegevoel. De ondergrond bestaat uit modder of uit zand dat verdacht veel lijkt op modder, zeker wanneer het regent. Het is echt een strijd met het parkoers, vooral wanneer je het spel op de veel leukere (en echt haalbare) simulatiemodus zet. Het is de kunst om goed gebruik te maken van de groeven in de baan, de koppeling slim te gebruiken en met je balans te spelen. Zo kun je bijvoorbeeld naar voren leunen om scherpere bochten te nemen, of moet je opletten om na sprongen vlak te landen en bij sommige heuvel bewust een niet al te hoge sprong te maken. Het is een hele kunst om tegelijk met de linkerstick te sturen en met de rechtstick te leunen, terwijl je ook let op het gas, de koppeling en de voor- en achterrem.

Extra leuk aan de races is dat de modderige ondergrond verandert tijdens de race. Alle rijders verplaatsen grond, waardoor groeven dieper worden. Het is echt leuk om op deze manier de omstandigheden te zien veranderen en er gebruik van te maken. Vooral met lange races is het verschil zeer duidelijk zichtbaar.

Naast de lange carrièremodus, die eigenlijk gewoon een dubbelkampioenschap is, waarbij je van de MXGP2 doorstoomt naar de MXGP, zijn er slechts een paar andere modi. In de carrière is het wel zo dat je jouw motor kunt opwaarderen en interesse kunt wekken van teams en sponsoren. Ook de doelen die het team voor elke wedstrijd en voor het kampioenschap stellen geven nog wat extra diepgang. Toch kan het spel op een geven moment aanvoelen als langdradig. Het is namelijk zo dat elke parkoers twee keer gereden moet worden, voordat je naar een nieuwe locatie mag gaan.

De andere modi zijn de bekende time trial, een testparkoers om afstellingen te checken, online racen en een modus waarin je zes races rijdt voor een land. Word je eerste dan krijg je één strafpunt, wordt je tweede dan krijgt je twee strafpunten en zo verder. Dit geldt ook voor jouw landgenoten, waardoor je dus als team moet proberen de laagste score te hebben aan het einde van de zes races. Leuk voor een paar keer, maar meer ook niet.

Online racen kan erg spannend zijn, al is het soms wat zoeken voordat je een redelijk volle game kunt vinden. Ook zijn de toch al lange laadtijden hier nog veel langer, wat echt een beroep op je geduld doet.

MXGP 3 is het beste motorcrossspel dat ik ooit gespeeld heb, maar helaas is dat niet genoeg om het spel warm aan te bevelen. Voor een liefhebber van de sport zou dit spel geen miskoop zijn, maar voor anderen is de vraagprijs daar veel te hoog voor. Het spel zou voor een budgetprijs in de winkel moeten liggen, want nu zal het voor geïnteresseerden waarschijnlijk wachten zijn totdat de prijs daalt. Als je over de matige presentatie en slechte framerate heen kunt kijken, dan zit er echter best een tof racespel met een heleboel content verborgen in MXGP 3.