• Alle officiële content
  • Alles voor de liefhebber
  • Irritante track limits
  • Sobere presentatie

Willem van Vugt | maandag 11 Apr 2016, 20:00

Motocross op de Xbox One - het bestaat! Lees hier onze review van de nieuwe MXGP2.

Motocross op de Xbox One – het is alles behalve een populaire genre. Toch mag de nieuwe race game MXGP2 er wezen. Het spel is ontwikkeld door Milestone uit Italië, bekend van Sebastian Loeb Rally EVO (review) en de MotoGP games. Het bedrijf publiceerde vorig jaar rond dezelfde periode hun eerste motocross game en komt nu met een vervolg.

MXGP2 is een echte racer. Je kan uit veel verschillende speltypes kiezen, op alle officiële banen uit het motocross kampioenschap en ook alle rijders van het 2015 seizoen zijn in het spel vertegenwoordigd. Uiteindelijk komt het echter altijd op ’t zelfde neer: als eerste finishen. MXGP2 is geen game met een spetterende presentatie, gevarieerde objectives of speciale speltypes waarbij je punten moet scoren. Het is simpel: gas geven en winnen.

Verschillen

De verschillen in de speltypes mogen dan minimaal zijn, ze zijn er zeker wel. MXGP2 laat je kiezen wat jij leuk vindt om te doen: wil je een enkele race spelen op jouw favoriete baan met één van de Nederlandse coureurs in het spel? Dat kan. Zet je liever een eigen team op, waarmee je begint in de opstapklasse om uiteindelijk kampioen te worden in de hoogste klasse? Ook dat kan. Of herleef je liever de meest spannende momenten uit het 2015 seizoen en bepaal je zelf de afloop? Het behoort tot de mogelijkheden. MXGP2 is echt zo’n game die voor de liefhebber van het genre is. Een niet-kenner ziet zichzelf al gauw het zelfde rondje opnieuw en opnieuw rijden in een iets ander jasje, maar liefhebbers zullen de nuances waarderen.

De Career modus waarin je een eigen team opzet, een coureur samenstelt en probeert sponsorinkomsten binnen te halen, vond ik het leukst. In dit speltype kies je de naam en kleuren van je team, het merk motor en huur je een eerste coureur in. Vanaf de eerste race kan je inkomsten genereren door sponsordoelen te volbrengen. In het begin is dat bijvoorbeeld binnen de top 15 eindigen, later zal je moeten winnen. Sponsors verbinden hun naam dan langer aan je team en je maagdelijk witte tenue krijgt al gauw een bont uiterlijk. In het Career speltype ga je van seizoen naar seizoen. Je begint in de opstapklasse en eindigt uiteindelijk in de MXGP.

Op het gebied van gameplay scoort MXGP2 goed. Afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad kent het spel een besturing die altijd tussen arcade en sim inzit. Plankgas geven en insturen werkt nooit: je zal vaak vallen of buiten de baan geraken. Maar heel erg letten op verplaatsing van je gewicht, afzonderlijk gebruik van de voor- en achterrem, dat hoeft nou ook weer niet. Ontwikkelaar Milestore verdient wel complimenten voor de manier waarop het soort ondergrond waarop je racet, invloed heeft op het gedrag van je crossmotor. In los zand zal je bijvoorbeeld veel slippen, terwijl je bij bochten in de modder erg moet opvallen niet onderuit te gaan. Soms kan het effect van ’t circuit op jouw rijgedrag voor verrassingen zorgen. Het overkwam mij vaak dat ik met een lichte aanraking van de linker thumbstick al buiten de baan stond. En dan! Dan wordt je meteen gereset. Dit is het meest irritante aan MXGP2. Het spel is onverbiddelijk wat betreft ‘track limits’. Overschrijd je ze, dan wordt je meteen teruggezet op de baan. Dit gaat vlot en in veel gevallen verlies je maar één of twee plekken, maar het haalt je wel elke keer uit je flow. Óók in trainingen en kwalificaties. In plaats van een tijdstraf in dat rondje, is je ronde meteen verloren en wordt je op een haast willekeurige plek op het circuit teruggezet.

In progress

Audiovisueel doet deze motocrosser weinig bijzonders. Het spel ziet er goed uit – maar niet bijzonder. De menu’s en presentaties zijn alles behalve memorabel en ook coole filmpjes, podiumceremonies of andere aangelegenheden ontbreken. Geen ramp, want het racen blijft leuk, maar het zou MXGP2 net wat meer flair geven.

Ontwikkelaar Milestone heeft voor de multiplayer een handige feature ingebouwd. Het is ten alle tijden mogelijk een sessie die al begonnen is te bezoeken. Je belandt dan in de game lobby waarop je op een kaartje de voortgang van de race kan zien. Zodra de race klaar is, ga je mee naar matchmaking en cross je in de eerstvolgende race. Handig! De multiplayer zelf bestaat uit Custom Games waarin je een eigen rijder en track kan kiezen. Het is ook mogelijk een kampioenschap te organiseren met andere spelers, maar deze feature is alleen weggelegd voor de echte die-hards die tijd voor het spel reserveren.

MXGP2 is precies wat je van een licentie game als deze mag verwachten. Het spel heeft alle content die een liefhebber nodig heeft, maar doet ook niet zijn best meer te zijn dan de “jaarlijkse motocross game”. Dus geen bijzondere presentatie, leuke extra’s of andere poespas. Je kan racen! En dat racen? Dat gaat gewoon goed.