• Verslavende gameplay
  • Top shooter in het PvZ universum
  • Eindeloos aanpassen van personages
  • Mogelijk (!) wat overpowered personages

Yoram Jacobs | vrijdag 4 Mrt 2016, 20:00

Garden Warfare 2 is één van de top shooters van 2016. Lees hier waarom!

Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 (ik kort het vanaf nu af tot GW2) is de opvolger van de in 2014 uitgekomen third person shooter van PopCap. Die game kreeg over het algemeen goede reviews en was een verrassing voor velen. Met GW2 doen PopCap en EA deze keer een serieuze gooi naar shooter van het jaar.

De wereld van GW2, Zomburbia, is opgedeeld in een basis voor de zombies en een voor de planten, daartussen is er continu een gevecht tussen beide kampen. De game gaat meteen van start, midden in het gevecht. Als plant moet je jezelf zo snel mogelijk naar je basis begeven, ondertussen komen er wat eenvoudige vijanden op je af, zodat je direct gevoel hebt bij de controls. Meteen valt op dat dit allemaal heel erg soepel gaat. Je schiet waar je op richt, vijanden gaan snel dood, etc. De game ziet er ook fantastisch uit. Heerlijk kleurrijk, gedetailleerd, geen pop-up of slowdown. Een knappe prestatie, gezien de hoeveelheid actie op het scherm!

Wink, wink

Eenmaal aangekomen in je veilige thuishaven kun je op je gemak door je basis lopen en zien wat voor mogelijkheden er allemaal zijn. In het kort kun je kiezen uit een verhaal modus (voor het eerst in de reeks) met een reeks aan missies die je offline kunt doen. Hiermee verdien je XP (ook nieuw) die je gewoon meeneemt naar de online modus. Verder is er een andere offline modus genaamd Garden/Graveyard Ops (een van de vele knipogen naar de Call of Duty reeks). Deze missies zijn aardige opwarmertjes en bedoeld voor als je even geen zin hebt in de online chaos. Leuk extraatje is dat je via het Quest Board je XP multiplier kunt ophogen door bepaalde taken te verrichten (eet X zombies op met Chomper, krijg zoveel assists, etc.) Deze verhoogde multiplier blijft ook online meetellen! Ik raad je dus zeker aan om even tijd te steken in de offline modus.

Al is het maar om de continue knipogen naar de vele hedendaagse shooters. Zo deed ik een missie die wel erg veel leek op een helikopter missie uit Call of Duty. Waar je in die game bloedserieus met je night vision je AI partner moet beschermen met een gattling gun en raketten, kun je in GW2 hetzelfde doen, maar dan met plant-based wapens. Ik moest er wel om lachen. De 'dialogen' (zombies praten vooral 'bleh, blah, bluh', planten hebben hun eigen dialect, gelukkig wel ondertiteld) en zinnetjes tijdens de (korte!) laadschermen zorgen ook dikwijls voor een glimlach. 'One out of ten zombies agrees, zombies are smarter than plants.'

Eindeloos speelplezier

Verreweg de meeste gamers zullen uiteraard direct naar de multiplayer modus gaan, en dat is maar goed ook want die is uitstekend. Voordat je vanuit je basis vertrekt naar de online battles kun je kiezen uit zeven verschillende gamemodes. Dit zijn allemaal bekende types met een PvZ sausje, denk aan Team Vanquish, Gnome Bomb en Turf Takeover. Je kunt ongetwijfeld invullen wat hiermee wordt bedoeld. Hoewel de game modes dus niet origineel zijn, doet dit niets af aan hoe goed alles in elkaar steekt. Ik begon maar even in 'Welcome Mat'; een basic mode waar je geen gebruik kunt maken van weapon upgrades of aangepaste characters. Op deze manier kun je kennis maken met de verschillende characters van beide kanten, zonder je te hoeven verdiepen in allerlei upgrade opties. Na enkele potjes was mijn favoriete mode duidelijk 'Mixed Mode', een heerlijke modus waarin de modus gewoon elke keer rouleert. De acht maps zijn groot genoeg om ruimte te bieden aan 24 spelers en zijn niet alleen heel mooi, maar ook nog eens behoorlijk verschillend van elkaar. De ene keer maak je grote sprongen over een basis op de maan (inclusief mindere zwaartekracht), de andere keer ren je over de stranden van Boney Island.

Zowel de Plants als de Zombies bieden de keuze uit zeven verschillende personages. Elk personage heeft weer een aantal varianten. Bovendien kun je elke variant naar hartenlust aanpassen. Dit geldt voor abilities, wapens en de outfits. Door de enorme hoeveelheid mogelijke aanpassingen is bijna geen enkele tegenstander hetzelfde. Dit komt de game alleen maar ten goede: ik zag steeds nieuwe outfits , characters en wapens voorbij komen, ik kon niet wachten tot ik die ook had.

De personages beschikken elk over drie abilities en lenen zich uitstekend voor elk type gamer. Blijf je liever op afstand om je team te ondersteunen met een sniper? Kies dan voor Cactus. Plant 'potatoe mines' om sneaky vijanden van je af te houden en begin maar met snipen. Wil je juist het gevecht van dichtbij beslissen, kun je bijvoorbeeld kiezen voor een character als Rose die met haar toverstaf niet alleen vijanden in een Time Snare kan vast zetten, maar vijanden ook kan omtoveren tot geiten!

Easy to learn, hard to master

GW2 is een lekker toegankelijke game. Je hoeft niet te beschikken over honderden uren aan shooter ervaring. Je kunt direct aan de slag en je levelt ook snel. Binnen no time heb je de controls onder de knie, een favoriet personage en een speelstijl uitgekozen en kun je beginnen met het unlocken van allerlei zaken. Gamers met de nodige ervaring zullen uiteraard een voorsprong hebben, maar gaan net zo hard dood als jij een barrage van boterbommen laat neerdalen op de vijanden voor je. Dit is dus een perfecte casual shooter, die ook nog eens leuk is voor hardcore gamers.

Na elke match verdien je ingame geld. Hiermee kun je zakjes met stickers kopen. De pakketjes geven je een reeks aan items om je personage aan te passen en (delen van) nieuwe personages. De prijs van het zakje bepaalt ook de zeldzaamheid. Ben je bijvoorbeeld bereid om 75,000 coins neer te leggen voor een 'phenomenal character pack', krijg je gegarandeerd een charachter waar je anders lang voor zou moeten sparen. Dit maakt de game enorm verslavend: telkens wilde ik mijn verdiende geld weer uitgeven aan nieuwe stickers. Zou ik nu dat nieuwe personage krijgen? Welke outfits krijg ik nu weer? Dit is duidelijk geleend van Fifa's Ultimate Team, maar dat is zeker niet erg.

Nog een paar laatste zaken die niet mogen ontbreken bij een online shooter. Matchmaking is allereerst uitstekend geregeld. Na het kiezen van een game mode zit je binnen enkele seconden in een lobby. Ik heb verder geen enkele keer last gehad van lag en dat is best knap voor een game met zoveel detail en continue gevechten tussen twee teams van 12 mensen! Meer dan prima aan de technische kant dus.

Je kunt gelukkig met een druk op de knop iedereen op mute zetten (want laten we niet vergeten: deze game is geschikt bevonden voor gamers vanaf zeven jaar). Fijn als er meerdere kinderen in de game zitten die ofwel zijn vergeten dat hun mic aan staat, of het fijn vinden om hun ruzies met familieleden te delen met andere gamers.

Een aspect dat ik nu nog niet goed kon beoordelen was de balans tussen verschillende personages. Ik had zelf het idee dat bepaalde characters wel aanzienlijk sterker waren dan anderen, maar kon er nooit de vinger op leggen waarom dan. Het viel op dat veel mensen kozen voor Rose of Zombie Soldier en daarmee vrij makkelijk konden domineren. De toekomst zal het leren en EA/PopCap zal ongetwijfeld de boel goed in de gaten houden.

Nog een ander kleinigheidje dat me opviel. Na afloop van een game duurt het 60 seconden voordat er een nieuwe game gestart wordt. Ik vond dat zelf net iets te lang. Je kunt weliswaar in de sticker shop wat nieuwe zakjes kopen, of je stats van de vorige match bekijken, maar ik was vaak wel klaar na een halve minuut. Klein dingetje, maar ik zal dat niet tegen GW2 gebruiken.

Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 is een absolute topgame. De game biedt je niet alleen soepele shooter gameplay. Ook krijg je eindeloos spelplezier door de vele items die je kunt kopen, de unieke personages die je kunt aanpassen, levelen en prestigen. Combineer dat met een leuke offline modus, mooie graphics, een dosis plantaardige humor en technisch gezien een indrukwekkende game en je begrijpt waarom je deze game in je bezit moet hebben.