• Een racing game voor dé die-hards
  • Immense keuze aan tracks, auto's en modes
  • Weermodel is ongezien en uniek
  • Geen learning curve
  • Racedirector heeft een bril nodig
  • Tegenstanders zijn ook niet al te snugger

Project Cars 2 is een racegame, maar niet zomaar een racegame. Dit is racen op het hoogste niveau met alle hulpjes af en elke strenge regel aan. Je eerste race in Project Cars 2 is altijd speciaal. Ikzelf moest er terug inkomen toen ik aan m'n eerste rondjes begon op het Schotse Knockhill circuit. Het handling model is op z'n zachts gezegd meedogenloos. Één verkeerde tik tegen je stick en je gaat de zandbak in.

Slightly Mad's aanpak dwingt je om zowel je auto als het circuit door en door te leren kennen. Na wat gepruts aan de wagen en een paar oefenrondjes begon ik aardig hotlaps te draaien in de Schotse mist. De herinneringen aan m'n heroïsche races uit Project Cars kwamen plots terug. Slightly Mad maakt een duidelijke en gedurfde keuze, wat Project Cars tot een niche product maakt waar falen, herpakken en leren centraal staan.

Project Cars 2 is het beste type sequel, namelijk eentje die het heel moeilijk maakt om z’n voorganger nog te spelen. De keuze aan tracks is ongeëvenaard met dynamische weersomstandigheden en tijdsverloop. De selectie aan wagens is immens en het geluid blijft zonder twijfel het beste uit het genre. Van bij de start krijg je 180+ auto’s, 29 motorsport reeksen en 60 tracks met meer dan 130 verschillende variaties. In je eentje is er een zee aan content beschikbaar om uren mee zoet te zijn en de multiplayer pikt dan weer de draad op waar z’n voorganger hem achterliet.

Het goede nieuws stopt daar niet, want het nieuwe handling model zit prachtig in elkaar. Waar Project Cars 1 op een gamepad al eens grilling uit de hoek kwam, heb je nu complete controle over je bolide. Grafisch scheert deze prachtige racegame ook hoge toppen. Vooral de regen ziet er nog een pak echter uit. Hier en daar kreunde m’n Xbox One wel onder al dat visueel geweld, slowdown bij de start of wat screentearing hier en daar is niet abnormaal. Ik ben dus zeer benieuwd om opnieuw aan de start te komen als de Xbox One X uit is in november.

Carrière maken

De career mode blijft grotendeels onveranderd buiten een aantal positieve wijzigingen. Je hebt deze keer vooral meer vrijheid om te kiezen voor welk team en in welke motorsport series je aan de slag gaat. Je moet na contractondertekening de gekozen series wel nog altijd uitrijden, maar de nieuwe manufacturer drives events en de invitational events houden er de afwisseling goed in. Starten bij de karting series of ineens de Formula A? Geen probleem, je kunt de rookie reeksen makkelijk skippen. Toch houdt Project Cars 2 de meest prestigieuze disciplines achter slot en grendel, dus direct vanop pole vertrekken in de GT3 Pirelli World Challenge zit er dan weer niet in.

Meet je je liever tegen racers online dan biedt de multiplayer sectie complete online kampioenschappen met een eigen commentator en regisseur functie. Oefen je liever nog wat dan vind je bij de offline custom races een immense speeltuin. Alles is beschikbaar vanaf het begin, ook al heb je nog niet alles vrij gespeeld in de career mode.

Computer says no

Naast al deze positieve punten wel een bedenking. De artificiële intelligentie in Project Cars 2 laat het wat afweten. Vooral bij de eerste bocht na de start wordt dit pijnlijk duidelijk. Al je mederacers rijden zeer voorzichting bijna naast elkaar de bocht door. Er zit weinig regelmaat in, voor elk nek aan nek moment krijg je een tegenstander in je achterwerk of rijden ze je gewoon van de baan. De race director vergeet dan weer vaak z’n bril en bestraft je vanaf je nog maar naar de curbstones kijkt.

Race Report

Project Cars 2 haalt het podium met een ongezien aanbod aan tracks, wagens en motorsport reeksen. Zie je de esport ambities van Slighly Mad minder goed zitten dan is er genoeg offline te beleven vanaf dag 1 om de komende zes maanden geen enkel ander spel meer aan te raken. Project Cars 2 kan zich vanaf nu perfect meten met de groten uit het race genre (you know who you are).