Review

Rating 7/10
User rating 0/10
  • Spectaculaire actie
  • Heeft zijn momenten
  • Goede audio
  • Grafisch nauwelijks gedateerd
  • Teveel geknal
  • Weinig horror
  • Weinig nieuws in deze versie

Tegenwoordig is het hip om oudere spellen opnieuw uit te brengen op de consoles met een HD-sausje en hier en daar wat extra's. Bij hele grote releases vind ik dit een goede vondst. Een echte topper blijft zo uitstekend speelbaar op de Xbox One of PS4 en ziet er nog beter uit ook. Het succes van deze heruitgaven heeft er echter voor gezorgd dat er ook kleinere, minder overtuigende games deze behandeling hebben gekregen.

Review

Resident Evil 6 zou ik indelen in de laatste categorie. Het is een bekende titel, maar ook een titel die in 2012 niet al te goed werd ontvangen. Als Capcom nou een echte remake zou presenteren, die alle kritieken zou wegblazen, dan begrijp ik deze heruitgave beter. Dat is echter niet het geval; Resident Evil 6 HD is vrijwel hetzelfde spel als voorheen.

In de herkansing

Wat is er nieuw in deze versie? Het spel draait nu in 1080p in plaats van 720p-resolutie en heeft een hogere en stabielere framerate. Daarnaast is de oorspronkelijke multiplayer DLC bijgevoegd en is de derdepersoonscamera ietwat naar achter gezet voor een beter overzicht. Er is niets mis met de toevoegingen, maar het voelt toch allemaal wat karig. Is dit alles? Echt verbazen doet het mij niet, omdat Capcom dit al jaren vaak zo doet. Het doet mij denken aan de heruitgaven van Resident Evil 2 en 3 voor de Dreamcast, die maar marginaal beter waren dat de Playstation-versies.

Het voordeel is dat het spel nog geen vier jaar geleden uitgekomen is, waardoor de voor die tijd sterke graphics nog prima overeind blijven. Het spel is gedetailleerd en zit vol mooie effecten. Natuurlijk is wel te zien dat dit een ouder spel is, maar het zal volgens mij niemand ervan weerhouden dit spel te gaan spelen. Daarnaast is het audiodesign totaal niet gedateerd. Het spel klinkt goed, met sfeervolle muziek en sterke geluidseffecten, die uitstekend gebruik maken van surroundsoundsystemen. Ideaal natuurlijk voor een horrorgame als Resident Evil.

Voor fans of nieuwe klanten?

Ik ben een oude liefhebber van de franchise en heb vooral deel 1, 2 en Code Veronica erg hoog zitten. Voor mij was Resident Evil 4 een stap terug, omdat de horror voor een deel uit de serie verdween en actie de hoofdrol kreeg. Vervolgens viel deel 5 me te tegen, waarna ik na de matige cijfers voor Resident Evil 6, geheel paste voor dat deel. Het is nu dus voor het eerst dat ik het spel doorgespeeld heb. Mijn verwachtingen waren vooraf door de eerdere negatieve reacties dan ook niet hoog.

Capcom heeft volgens mij getracht om fans van de serie te bedienen, maar daarnaast ook de enorme markt van Call of Duty en andere actieshooters aan te boren. De keuze is daardoor gevallen op een totaal van vier campagnes. Elke campagne heeft een andere focus en heeft een redelijke speelduur op zichzelf. Toen ik begon te spelen koos ik voor de campagne van Leon. De eerste helft van deze verhaallijn heeft redelijk wat horrorelementen en heeft een zeer professionele presentatie. Ik had het bij vlagen erg naar mijn zin en liet mij verbazen door de hoge productiewaardes. Ik vroeg mezelf af waarom dit spel zo afgemaakt werd in de pers.

De focus op actie kwam echter steeds meer doorsijpelen en is in andere campagnes, en dan met name in die van Chris de hoofdmoot van de game. De actie is competent en met een medespeler ook zeer vermakelijk. Het is echter niet de kracht van het spel en al helemaal niet van de franchise. Het opblazen van legers zombies en slijmerige monsters met tig ledematen met bergen munitie, wordt snel eenzijdig. Door de klantenbasis zo te vervreemden van de serie heeft Capcom wat mij betreft meer kwaad dan goed gedaan. Een spel als Alien Isolation laat zien dat een echte horrorgame nog altijd zeer goed ontvangen kan worden.

Toevoegingen als coöperatief spelen, allerlei aardige, maar niet al te overtuigende versus multiplayermodes doen niet veel voor de meeste fans. Ook is de spanning natuurlijk het grootst als je juist alleen bent en verrast wordt door het spel. Ik word niet meer verrast door de zoveelste zombie, terwijl ik samen met iemand anders met mitrailleurs aan het knallen ben.

Conclusie

Ik begrijp goed waarom veel fans erg teleurgesteld waren door Resident Evil 6. Het spel is nauwelijks meer een horrorgame te noemen en Capcom durfde duidelijk geen keuzes te maken en probeerde alle doelgroepen tegelijk te overtuigen. Maar als ik echt eerlijk kijk naar het spel, dan is het zeker geen flutproduct. Het is een spel dat bij vlagen erg spectaculair is en waarin de productiewaardes duidelijk doorkomen. Het is een competente actiegame met zombies. Verwacht echter niet dat deze heruitgave veel nieuws toevoegt, zodat herspelen niet of nauwelijks gerechtvaardigd is. Heb je Resident Evil 6 nog niet gespeeld en ben je stiekem toch best benieuwd geworden? Go for it.

Reacties

Login of registreer om te reageren.