• Simpele besturing
  • Implementatie van de rouwfases in de puzzels
  • Levels lijken op elkaar
  • Checkpoints zijn niet altijd even nuttig

Dorian de la Fosse | maandag 1 Aug 2016, 16:00

Een nieuwe puzzle platformer met een 'diepgaand verhaal'. Is de combinatie mogelijk in deze moderne tijd?

In Between vertelt het verhaal van een man op zijn sterfbed. Hij heeft te horen gekregen dat hij kanker heeft. Zijn leven - of wat er nog van over is - ligt overhoop. Het is aan jou om de beste man te begeleiden op zijn weg naar de eeuwige jachtvelden door een zestigtal puzzels op te lossen. Interessant!

De puzzels van In Between steken over het algemeen goed in elkaar. Door de zwaartekracht te manipuleren leid je de protagonist naar de portalen, die het einde van het level aangeven. Je kunt niet alleen naar boven of beneden, maar ook naar links en rechts. De protagonist kan niet springen, dus alle puzzels moeten worden opgelost door letterlijk zijn wereld op zijn kop te zetten. Het klinkt simpel, maar dat is het meestal niet. Er zijn natuurlijk meerdere manieren om je het leven zuur te maken. Zo zijn er punten verspreid door de levels die er voor zorgen dat je dood gaat als je ze aanraakt, maar er zijn nog veel meer elementen die een negatieve invloed op je hebben. Denk bijvoorbeeld aan balletjes met punten die bewegen op het moment dat jij de zwaartekracht beïnvloedt of diverse blokken die je pad blokkeren als je de wereld omdraait.

Vijf fases

De protagonist gaat gedurende de game door de vijf fases van rouw. Dit zijn ontkenning, woede, onderhandelen, depressie en acceptatie. Zodra je één van de fases bereikt. dan zal dit invloed hebben op de puzzels die je moet oplossen. In de eerste fase ontkenning heeft dit dus te maken met de duisternis die je achtervolgt. Blijf je stil staan dan wordt je opgeslokt, maar kijk je in de richting van de duisternis dan trekt het zich terug. Deze mechanieken worden allemaal geïntroduceerd door middel van het onderliggende verhaal. Zijn moeder vertelde hem dat de duisternis verdwijnt als je het recht aankijkt, dus dat is ook wat er gebeurt in de puzzels.

We weten natuurlijk allemaal waar het verhaal om draait. De protagonist ligt op zijn sterfbed en denkt terug aan vroeger. Zijn herinneringen worden beïnvloedt door de fase waarin hij zich bevindt, maar het verhaal blijft ten alle tijden duidelijk. Gentlymad Studios heeft ook de kans genomen om de gamer te betrekken bij het verhaal. Dit resulteert in een soort van zelfreflectie. Aan de ene kant speel je het verhaal, maar aan de andere kant zet het verhaal je aan het denken over je eigen beslissingen, je eigen leven. In diverse levels is een scheurtje in de achtergrond te vinden. Zodra je daar langsloopt dan krijg je een stukje te horen over het verleden. Zoals bijvoorbeeld zijn relatie met zijn vader, hoe de omgeving reageert op het slechte nieuws, zijn verloving, enzovoorts. Aan het einde van elke fase kom je op een speelbaar stuk die iets meer vrijgeeft over zijn verleden.

Licht aan het eind

Natuurlijk is In Between geen perfecte game. Er zijn wel een aantal dingen aan te merken. Zo is er niet veel diversiteit in de levels, soms registreert een checkpoint niet alle aspecten, waardoor je niet van het checkpoint weg kunt. En als je alles goed doet dan heb je in één run alle Achievements behaald, wat al mogelijk is in een uur of vijf (afhankelijk van hoe snel je de puzzels doorhebt). Replay value is er dus eigenlijk niet, maar is dat zo slecht? De puzzels heb je na één keer wel gezien, het verhaal vergeet je nooit meer en de soundtrack blijft je voorlopig ook nog bij.

In Between is een game die je raakt. Het verhaal zorgt voor een brok in je keel en je krijgt nog een portie zelfreflectie op de koop toe. De soundtrack is heel rustgevend en de puzzels zijn uitdagend genoeg om je een tijd zoet te houden. Dankzij de diverse rouwfases zit er ook veel variaties in de puzzels. De achtergronden zijn alleen niet zo divers en zo nu en dan moet je het level helemaal opnieuw starten, omdat een checkpoint niet alles heeft geregistreerd, maar dit doet uiteindelijk niet af aan de ervaring. Als je een mooi puzzle platformer zoekt met een diepgaand verhaal dan heb je hem gevonden.