Dorian de la Fosse | zaterdag 15 Okt 2016, 12:00

En toen dacht 2K ook nog een pakket remasters uit te brengen... Een pakketje Bioshock wel te verstaan!

Review

Rating 7/10
User rating 0/10
  • Drie games voor de prijs van één
  • Alle DLC
  • Rapture en Columbia zijn nog steeds indrukwekkend
  • Te veel bugs
  • Alleen Bioshock loopt soepel

2K heeft veel roem vergaard met de Bioshock-serie. Vooral Bioshock en Bioshock Infinite werden geroemd door het gamende publiek. Bioshock is zelfs uitgeroepen tot één van de beste games aller tijden, mede dankzij het op moreel gebaseerde verhaal, en de serie heeft laten zien dat games ook als kunst beschouwd kunnen worden. Tel daar nog een aantal Awards bij voor de gehele serie en je weet dat je met een bijzondere gameserie te maken hebt. Maar is de Bioshock-serie nog steeds zo bijzonder na al die jaren? Xboxworld sprong voor jullie in het diepe.

Review

Bioshock: The Collection bevat alle delen in de Bioshock serie (Bioshock, Bioshock 2 en Bioshock Infinite), inclusief alle eerder uitgebrachte downloadable content. Het volledige pakket dus. Het enige wat de makers hebben verwijderd is de multiplayer functionaliteit in Bioshock 2. Alle verhaal- en challenge DLCzijn dus wel aanwezig. Je krijgt dus drie games voor de prijs van één en zelfs als het remasters betreft is dit gewoon een goede deal. In de review zal ik iedere game daarom ook individueel bespreken.

Welcome to Rapture

Weet jij het nog? Dat moment waarop je Rapture voor het eerst te zien kreeg? De waanzinnig grote stad op de bodem van de Atlantische Oceaan heeft bij menig gamer een hele grote indruk achtergelaten en ik moet zeggen dat de impact van de eerste blik op Rapture ook in de Remaster aanwezig is. De walvissen en haaien die om de stad heen zwemmen zien er nog steeds erg indrukwekkend uit, net als de stad overigens. Op grafisch gebied valt er dus niks te klagen over Bioshock.

Bioshock speelt zich af in de jaren 60. Jij bent de protagonist Jack. Het vliegtuig waar je in zit crasht in de Atlantische Oceaan, vlak naast een vuurtoren. De vuurtoren is de poort naar de onderwater stad Rapture, gebouwd door Andrew Ryan om te ontsnappen aan de wetten van de mensen op het vasteland. Tegen de tijd dat je in Rapture aankomt is de stad in verval geraakt. Dit heeft alles te maken met het nieuw ontdekte goedje genaamd ADAM. ADAM geeft mensen krachten waar ze voorheen alleen maar van konden dromen en dit resulteerde in verslaving. Dit staat nauw verbonden aan het vervallen van Rapture en het is aan jou de taak om er achter te komen wat er precies is gebeurd.

A plasmid a day…

Rapture is een gevaarlijke plaats. Overal zijn er ADAM-junkies, genaamd Splicers, die je het leven zuur proberen te maken. Om deze Splicers te verslaan krijg je de beschikking over diverse wapens en plasmids. Plasmids zijn op ADAM gebaseerde speciale vaardigheden die werken op Eve. Eve is het beste te vergelijken met MP. Geen Eve is geen magie, of in dit geval plasmids.

Om meer plasmids te krijgen moet je ADAM verzamelen. ADAM krijg je door Little Sisters te oogsten of door ze te redden. Om dit te kunnen doen moet je een Little Sister oppakken, maar elke Little Sister wordt beschermd door de meest iconische vijand in Bioshock: de Big Daddy. Als het je lukt om de Big Daddy te verslaan dan mag je dus ADAM verzamelen uit de Little Sisters, welke je dan weer uit kunt geven bij een vending machine genaamd Gatherer's Garden. Lukt het je niet dan is dat geen groot probleem. In Bioshock is er geen perma-death (tenzij je dit aanzet in het optiesscherm), elke keer dat je dood gaat wordt je tot leven gewekt door de zogeheten Vita Chambers. Hier herstel je met een gedeelte van je HP en Eve, zodat je nogmaals kunt proberen je vijanden uit te schakelen.

Ook de Power-to-the-Peoplestations zijn weer van de partij. Hier kan je één van je wapens een upgrade geven, maar je moet er wel goed over nadenken. Zodra je een upgrade hebt gekozen gaat het station dicht, dus als je nog een upgrade wil uitvoeren, moet je een ander station vinden. Zo werkt eigenlijk het hele systeem van Bioshock. Je kan de pijlen volgen voor je objectives, maar als je echt wat wil vinden, dan zal je van het pad moeten afwijken. Zo kan je regelmatig Audio Diaries vinden van de (voormalige) bewoners van Rapture, die je wat meer vertellen over de dingen die er zijn gebeurd in Rapture. Sommige dagboeken geven je zelfs een code voor een bepaald slot, waar je weer speciale ammo, dollars of zelfs plasmids kan vinden. De dagboeken zijn niet noodzakelijk voor het uitspelen van het spel, dus als je alleen de focus wil leggen op het verhaal dan kan dat ook. Het verhaal is namelijk de ware kracht van Bioshock.

Welcome back to... Rapture

In Bioshock 2 worden een aantal dingen anders gedaan. Zo speelt het zich een aantal jaar na de gebeurtenissen in Bioshock af. Je speelt nu zelf als een Big Daddy, een oude Alpha-serie genaamd Delta, en het is jouw taak om je dochter Eleanor te vinden. Een aantal jaar voor Bioshock 2 was Eleanor jouw Little Sister, maar de echte moeder van Eleanor, Sophia Lamb, pakt haar van je af en dwingt je, door middel van een plasmid, om een pistool tegen je hoofd te zetten en de trekker over te halen. Jaren later herrijs je op mysterieuze wijze bij één van de Vita chambers die Rapture rijk is. Sophia Lamb heeft de macht over Rapture overgenomen en weet van jouw bijna Bijbelse herrijzenis, dus bereid je maar voor op veel weerstand van de splicers die onder het bevel van Sophia Lamb staan. Het is tijd om Eleanor terug te vinden.

Het verhaal staat in principe los van de eerste Bioshock en is niet zo diepgaand, dus de game moet het hebben van andere elementen om het interessant te houden. De kern van Bioshock is nog aanwezig, dus overal vindt je vending machines, upgradestations, Gatherer's Gardens en audio diaries. De innovatie van Bioshock 2 zit hem dan ook vooral in de gameplay. Als Big Daddy heb je de beschikking over de boor van een Big Daddy, die serieuze schade kan aanrichten. Daarnaast verzamel je natuurlijk ook weer een aantal andere wapens om je arsenaal uit te breiden en ook de plasmids zijn weer aanwezig. Maar waar je in Bioshock continu aan het wisselen was tussen wapens en plasmids, kan je in Bioshock 2 dual-wielden. Dit zorgt voor veel snellere gameplay, wat ook te zien is aan het grote aantal vijanden dat per keer op je af komt.

My Daddy's the best daddy

De grootste aanpassing is wellicht het verzamelen van Little Sisters. Ook in deeltje 2 zijn ze vergezeld door hun Big Daddy, dus vechten zal je wel moeten, maar als je met hem hebt afgerekend dan kan je de Little Sister adopteren. Als je hier voor kiest dan mag je rond gaan zoeken naar lichamen gevuld met ADAM. Als je een lichaam hebt gevonden, dan gaat je nieuwe dochter er in poken met een spuit om de ADAM te verkrijgen, maar elke keer dat ze dit doet trekt ze ADAM-zoekende splicers aan. Je raadt het al, je mag haar dus gaan beschermen. Dit kan je per Little Sister twee keer doen. Daarna moet je ze naar een ventilatieschacht brengen en krijg je de optie om haar te redden of om alle ADAM uit het kleine lichaampje te trekken. Ook in Bioshock 2 heeft dit consequenties voor het verhaal. Als je er voor kiest om alle Little Sisters uit een gebied te bevrijden/harvesten dan staat je een onaangename verrassing te wachten. Een aantal Little Sisters zijn opgegroeid tussen Bioshock en Bioshock 2 en ze zijn veranderd in Big Sisters. In tegenstelling tot Big Daddy, wil een Big Sister de Little Sisters zo ver mogelijk van ADAM en Daddy’s vandaan hebben, zodat ze misschien weer normaal kunnen worden.

Dat zijn in een notendop de veranderingen in Bioshock 2 ten opzichte van deel 1. Maar waar ik bij Bioshock nergens tegen problemen aanliep was dat bij deel 2 wel anders. Ik heb regelmatig meegemaakt dat de game vastliep, met als hoogtepunt vier keer in één uur. VIER keer. Dat is verre van ideaal en 2K heeft ook aangegeven dat ze alle games met alle bekende bugs hebben overgezet. Zeker op momenten dat het heel hectisch werd liep de game vast. Gelukkig kan je handmatig je spel opslaan, zodat je niet elk stuk op nieuw hoeft te doen, maar ik had liever een patch gezien om dit op te lossen. Dit is wat ze noemen een gemiste kans.

Welcome to Columbia

In Bioshock Infinite ruil je Rapture, een stad op de bodem van de oceaan, om voor Columbia, een stad in lucht. Ook speelt het zich af in de jaren 20, niet de jaren 60. Dit is maar een handvol van de veranderingen in Bioshock Infinite. Jij speelt Booker DeWitt een (ditmaal) sprekende protagonist met veel problemen, waarvan gokschulden maar het topje van de ijsberg zijn. "Bring us the girl and wipe away the debt." Dat zijn de woorden die je nader staan als je wederom een vuurtoren betreedt. Maar dit keer schiet de vuurtoren je de lucht in. Al vrij snel krijg je een blik op Columbia. Het is aan jou de taak om Elizabeth, de bewoonster van Monument Island, te bevrijden en weg te leiden uit Columbia. De hoe, wat en waarom is niet bekend, je weet alleen dat je het moet doen. Welkom bij Bioshock infinite.

Ook in Columbia is er het één en ander aan de hand. De ogenschijnlijk vredige stad staat op het punt van een oorlog tussen de Vox Populi en de profeet van Columbia, Zachary Hale Comstock. Daarnaast is de profeet ook op de hoogte van jouw komst en schildert je af als The False Sheppard. Zodra je wordt herkend is het vechten geblazen. En hier zie je de grootste veranderingen ten opzichte van de Rapture Bioshock games. Je kunt niet langer alle wapens bij je dragen, dit is vervangen voor het klassieke systeem van twee wapens die je kunt verwisselen voor wapens in de omgeving. Plasmids zijn vervangen voor Vigors, die dezelfde functies hebben, maar anders heten. Eve heet nu salts en je hebt geen mogelijkheid om items bij je te dragen. Herstellen doe je door voedingsmiddelen te vinden in je directe omgeving of door medkits te vinden.

Racen over de rails

Om de verschillende delen van Columbia te bereiken kan je gebruik maken van de diverse rails die in de lucht zijn geplaatst. Door middel van een magnetische haak race je als het ware door de lucht, terwijl je dood en verderf zaait op de verschillende eilanden van Columbia. Dit geeft de gevechten een nieuwe dimensie. Zodra je Elizabeth hebt bevrijdt en ze met je mee gaat, dan openen er nog meer deuren op het gebied van combat. Elizabeth kan namelijk zogeheten "tears" openen, waarmee er nieuwe objecten aan het slagveld worden toegevoegd. Tears zijn scheuren in ruimte en tijd en alleen Elizabeth kan deze scheuren openen. Zo krijg je niet alleen een RPG op een plek waar er eerst geen een hing, maar zo kan je op bepaalde momenten ook naar een andere versie van Columbia. Een versie waar de oorlog al in volle gang is. Of een versie waar Booker DeWitt al is gesneuveld. Er valt dus genoeg te beleven in Bioshock Infinite.

Helaas loopt ook Bioshock Infinite niet helemaal zuiver. Ik had regelmatig last van lag, vertragingen en vastlopers. De meeste problemen kon ik oplossen door de Xbox opnieuw op te starten, maar na een uur spelen deden de problemen zich weer voor. Aangezien Bioshock Infinite geen handmatige opslagfunctie heeft, heb ik dus een aantal stukken opnieuw mogen doen. Hier zaten dus ook grote veldslagen tussen die best lang duurden. Het is enorm zonde, aangezien Bioshock Infinite ook een waanzinnig goed verhaal heeft. De problemen zijn te groot om te negeren en bederven het spelplezier aanzienlijk.

Conclusie

Bioshock: The Collection geeft je drie games voor de prijs van één, inclusief uitbreidingen. Dat is zeker waar voor je geld. Je krijgt de mogelijkheid om alle verhalen in het Bioshock-universum (opnieuw) te spelen en te genieten van de geweldige verhalen. En Bioshock 2. Helaas zijn de ports iets té zuiver gegaan. Oftewel alle bugs van de originele games zitten ook in de nieuwe. Dit kan er voor zorgen dat het zo storend wordt, dat je de games niet meer wil spelen, en dat kan echt niet. Maar als je een doorzetter bent, of veel geluk hebt, dan kan je vele uren steken in Rapture en Columbia, waar je regelmatig versteld zult staan van alle pracht en praal.

Reacties

Login of registreer om te reageren.