Review

Rating 4/10
User rating 0/10
  • Trouwe community...
  • ... op de PC.
  • Ziet er niet uit
  • Extreem steile leercurve
  • Traag. Traaaaaag.

Peter Paardekooper | vrijdag 26 Dec 2014, 14:17

XBW keek voor je of het het waard is om te duiken in deze middeleeuwse combat-game.

Review

Zo af en toe komen er nog games voor onze oude vertrouwde 360 uit. Recentelijk was daar Chivalry: Medieval Warfare. We zochten voor je uit of dit een reden is om je One of PS4 aan de kant te schuiven en het stof van je oude console te blazen.

Waarom?

Laat ik beginnen met een korte geschiedenisles. In 2007 kwam op de PC Age of Chivalry uit, een mod voor het toen drie jaar oude Half Life 2. Age of Chivalry gooide de guns uit Half Life het raam uit en focuste zich volledig op multiplayer melee combat in een middeleeuwse setting. De game bouwde een aardig aantal volgelingen op, wat developer Torn Banner Studios deed besluiten te gaan werken aan een vervolg. Dat vervolg zag in 2012 het levenslicht onder de naam Chivalry: Medieval Warfare, wederom op de PC. Het is nu eind 2014 en de game is recentelijk geport naar de PS3 en Xbox 360. Ik vraag me echter af waarom.

Voordat ik inga op het antwoord op die vraag wil ik je het concept van de game uitleggen. Zoals ik eerder zei is Chivalry voornamelijk een multiplayergame. Ja, je kan het in je eentje spelen, maar dat komt neer op wat je doet in de multiplayer, alleen in minder modes en tegen bots. Je wordt met acht spelers (of bots dus) in een van de maps gegooid, en moet het 1350’s style met elkaar uitvechten.

Zes modes.

Dat kan in een van de zes modes: Team Objective, Team Deathmatch, Free for All, Last Team Standing, Capture the Flag en Duel. De namen spreken grotendeels voor zich maar voor de leken onder ons zal ik ze toch nog even definiëren. In Team Objective heb je verschillende doelen die je moet volbrengen binnen het tijdslimiet, om zo zoveel mogelijk punten voor je team bij elkaar te sprokkelen. Deze verschillen van map tot map, zo moet je af en toe huizen platbranden of burgers beroven. Team Deathmatch is precies wat je ervan verwacht, zoveel mogelijk leden van het vijandelijke team omleggen. Free For All is hetzelfde, maar dan zonder teams: ieder voor zich. In Last Team Standing is het de bedoeling het hele andere team om te leggen, als je het loodje legt spawn je dus ook pas weer als je hele team uitgemoord is. Capture the Flag is tsja, Capture the Flag en in Duel ga je 1 tegen 1. In de singleplayer zijn CTF en Duel niet speelbaar. Ik zou niet weten waarom, maar ik zou ook niet weten waarom je dit überhaupt in singleplayer zou willen spelen.

PS2

Goed, nu je weet hoe de game in elkaar steekt zal ik je vertellen waarom je dit vooral niet moet gaan spelen. Het eerste wat je waarschijnlijk doet is je personage vormgeven, en hier zie je al dat de game op z’n zachtst gezegd niet erg hoog scoort op het gebied van graphics. Tuurlijk, we spelen hier op de Xbox 360 maar wat ik hier op m’n scherm kreeg deed me denken aan de hoogtijdagen van de PS2. Wanneer je een keuze gemaakt hebt uit een van de verschillende classes en op zoek gaat naar een potje valt de game pas echt op z'n gat. Deze game is Traag, met een hoofdletter T. Ik verwachtte geen Call of Duty of Halo-praktijken, maar je personage loopt en valt zo langzaam aan dat ik er bijna bij in slaap viel. Zelfst de Man-at-Arms, de snelste klasse uit de game, beweegt nog alsof ‘ie vastzit in een emmer stroop. Met de Knight zit er een dikke seconde tussen het indrukken van de trigger en het eigenlijke zwaaien van het wapen. De objectives in Team Objective worden door de meeste spelers totaal genegeerd en het komt hier ook bijna altijd neer op een killfest. In Duel wist ik nog de meeste potjes te winnen, maar dat kwam vooral doordat mijn tegenstander midden in het potje de mogelijkheid verloor om zich om te draaien, zo leerde ik achteraf via private message.

Om nu maar in te gaan op die vraag die ik eerder stelde: ik weet niet waarom deze versie van de game is uitgebracht. Een snel rondje Googlen leerde me dat de PC-versie een vast aantal fans heeft en dat je tientallen, zoniet honderden uren in de game moet steken voordat je door de ontiegelijk steile leercurve heen bent. Ik zie geen enkele reden voor die diehard PC-gamers om over te stappen op een ondertussen last generation console, en als je als consolegamer ergens een paar honderd uur in wil steken heb ik een hele grote lijst voor je waarmee je meer plezier kan hebben. Als je Chivalry ondanks alles toch wil proberen raad ik je de PC-versie aan: die heeft de modding community en vaste spelers die een game als deze zo hard nodig heeft.

Conclusie

Chivalry: Medieval Warfare is een totaal overbodige port: ik kan me niet voorstellen dat er iemand op een Xbox 360-versie van deze game zat te wachten. De game ziet er niet uit, is erg beperkt in modes voor een multiplayer-only game, heeft een leercurve steiler dan de Himalaya’s, en is trager dan een slak die door een emmer stroop kruipt. Grootste pluspunt zal de trouwe community achter de game zijn, maar die vind je bij de PC-versie. Ga ook vooral lekker die versie spelen zou ik zeggen.

Reacties

OniRyo 9 jaren,3 maanden geleden

Het lijkt dus op een hele goedkope port van de PC versie.

Niet om te zeiken, maar bij de minpunt staat er "Op de PC" moet er niet iets extra bij staan? :+

PePziNL 9 jaren,3 maanden geleden

Dat is een vervolg van de zin die ik begin bij de pluspunten. "Er is een grote community... op de PC."

OniRyo 9 jaren,3 maanden geleden

Ah :+ i see!

PePziNL 9 jaren,3 maanden geleden

Heb 'm een beetje aangepast nu, hopelijk is het nu iets duidelijker :p

Login of registreer om te reageren.