Jeroen Post | woensdag 28 Dec 2016, 15:00

De naam van deze game is een lollig bedoelde woordspeling, maar is het spel net zo lollig?

• Uniek concept
  • Gameplay in basis goed
  • Teveel willekeurigheid in spelsituaties
  • Spel wordt hierdoor al snel vrij frustrerend

Je zou het misschien wel verwachten, maar Clustertruck is geen racespel. Je zou het het beste kunnen bekijken als een unieke combinatie tussen Mirror's Edge en een racespel. En, ook al tegen de verwachting in wellicht; je bestuurt een persoon dat bovenop de vrachtwagens kan springen, en dus niet de voertuigen zelf. Het resultaat is een spel dat eigenlijk geen gelijke kent.

Clustertruck kent een aantal thema's (bos, woestijn, sneeuw, etc.), en elk thema heeft een aantal levels die voltooid dienen te worden. Je wordt in een level neergezet, bovenop een stel rijdende vrachtwagens. In het begin zijn de levels nog vrij makkelijk, je springt dan gewoon van de ene naar de andere vrachtwagen en dan haal je het eindpunt. Later in het spel wordt de ondergrond ongelijkmatig, waardoor de hordes trucks werkelijk alle kanten opgaan. Je denkt dan veilig te zijn als je de finish in het zicht hebt, maar dan ineens merk je dat de truck waar je bovenop staan langzaamaan van een klif af rijdt. Dan moet je maar hopen dat er een andere in de buurt rijdt waar je nog op tijd bovenop kan springen. Meermaals ging dit faliekant fout. Ik durf zonder overdrijven te stellen dat ik persoonlijk in dit spel vaker doodging dan in mijn pogingen om de Dark Souls-serie te spelen.

Te lastig?

Clustertruck is een spel dat je echt moet leren spelen. De moeilijkheidsgraad gaat al vrij snel, namelijk heel erg hard omhoog. Nu valt er natuurlijk wat voor te zeggen dat je niet zomaar door het spel heen kan lopen (letterlijk dus) en dat je tijd moet steken in het door hebben van de patronen die de trucks maken in elk level. Maar, het spel slaat hierin nogal door en heeft het naar mijns inziens het echt te lastig gemaakt. Dit spel is daardoor niet echt geschikt voor de gemiddelde gamer, en ik als ervaren speler van spelletjes had zelfs enorme moeite met een groot deel van de levels.

Truck driver's blues

De bediening zelf is heel duidelijk; je springt van truck naar truck, je hebt een knopje waarmee je kunt rennen, en je kunt punten verzamelen om bepaalde eigenschappen te kopen (dat je 2 keer kunt springen, etc.). Maar het spel is desondanks erg knap in het voorschotelen van zeer ingewikkelde situaties. Stel je eens voor dat je in een besneeuwd gebergte bezig bent. Je springt net van een omgevallen truck bovenop een andere, maar dan komt er ineens een enorm draaiend wiel op je pad waar je doorheen moet springen. En dan moet je, uiteraard, weer terecht moet komen op een andere truck. Daarna storten alle trucks zich van een berg af, en je moet dan bovenop een andere serie trucks springen. Alleen rijden zij haaks op de richting waar jij vandaan komt. Daarna botsen de trucks op een minuscuul randje in de grond waardoor ze zich opstapelen. Vlak voor de finish, waar de trucks de hele boel blokkeren waardoor je de finish niet meer kan bereiken. Dat gebeurt dus allemaal niet door de speler, maar door het "random generated" idee van deze game. Je wordt heel snel weer in een level gezet, maar kijk niet gek op als je een enkel level 60 keer (of vaker!) opnieuw moet spelen.

Het is heel erg jammer dat een echt uniek spel op deze manier eigenlijk niet geschikt is voor alle gamers. De ontwikkelaar spreekt met deze strategie een heel select groepje spelers aan. Het spel hangt van zoveel toevalligheden en willekeurige momenten aan elkaar, dat het niet lang leuk blijft om te spelen. Korte sessies zijn aan te raden, na een uur spelen heb je ongetwijfeld al dertig keer je controller kwaad neergegooid.

Een van de positieve kanten van dit spel is dat de ontwikkelaar heeft gedurfd om eens met iets nieuws te komen. Ik kan met enige zekerheid zeggen dat er geen enkel spel is zoals deze; rondracende trucks waar je bovenop kan lopen en springen, en dat je op die manier de finish moet halen. Elk thema (zoals eerder genoemd) ziet er daadwerkelijk heel anders uit, het spel ziet er prima uit voor een indie-titel en de gameplay is (buiten de enigszins frustrerende levels) vrij snel te begrijpen.

Clustertruck is eens iets anders. Het is een platformspel, maar dan bovenop rondrijdende vrachtwagens. De ontwikkelaar heeft goed zijn best gedaan om met een unieke titel te komen, en dat is het zeker geworden. Jammer genoeg is het spel echt veel te willekeurig en moeilijk, en dat zeg ik echt niet snel. Hierdoor zal de game maar geschikt zijn voor een redelijk kleine groep gamers, en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest voor een indie-ontwikkelaar.