Review: The Crew

• Customization is goed
  • Challenges maken van een cruise een race
  • Frustrerende AI en besturing
  • Grafisch achterhaald
  • Politie auto's zijn tanks
  • Verplicht online

Forza Horizon 2 kreeg een 9 op Xboxworld. Maar Forza Horizon 2 was niet de enige open world racegame die naar onze consoles kwam scheuren. Ivory Tower en Ubisoft doen met The Crew een poging om Forza serie van de racetroon te stoten. Is de gigantische wereld en interessante customization goed genoeg om het succes van Forza Horizon 2 te evenaren?

Ruben Correa Alves | zaterdag 10 Jan 2015, 20:30

The Crew is ontwikkeld door Ivory Tower. De ontwikkelaar, die in 2007 werd opgericht, bestaat deels uit ex-werknemers van Eden Games. Ik vertel je dit omdat Eden Games de ontwikkelaar van Test Drive Unlimited was. Test Drive Unlimited is een legendarische open world racer en favoriet van veel gamers. Toen na vijf jaar eindelijk het tweede deel uitkwam waren veel gamers teleurgesteld. De game bevatte vervelende bugs die naderhand niet allemaal zijn verholpen en de game voelde niet als een waardige opvolger aan. Toen The Crew werd aangekondigd hoopten veel gamers dat dit de waardige spirituele opvolger van Test Drive Unlimited zou worden.

Amerika

The Crew speelt zich af in heel Amerika. Althans, een gestileerde versie van heel Amerika. De wereld in de game bevat alle belangrijke plekken en steden die we kennen in de VS. Met bossen in het oosten, woestijn in het westen en sneeuw in het noorden is de wereld erg divers en leuk om door heen te cruisen. Grafisch is de wereld niet super. Er zijn momenten waar de game er mooi uit ziet maar over het algemeen is de game grafisch redelijk achterhaald.

Voor een grote wereld waar je doorheen kan racen zijn ook auto's nodig. Helaas is de lijst met net geen vijftig auto's niet bepaald groot en van de lijst zit een groot deel achter DLC verborgen. De customization maakt het een klein beetje goed en zorgt ervoor dat de kleine lijst iets diverser aanvoelt. Maar wat een nog veel groter probleem is is dat je in de game totaal niet wordt uitgenodigd om andere auto's te kopen. Je verdient heel langzaam geld en tegen de tijd dat je genoeg geld hebt om een van de duurdere auto's te kopen zit je al aardig door het spel heen. Gelukkig krijg je van moment tot moment een specifieke auto om in te rijden tijdens een missie, maar los daarvan kan je de hele game in één auto blijven rijden.

Fast and Furious

De game heeft duidelijk naar verschillende racegames en -films gekeken. Tijdens de intro van de game brengen ze er een leuke underground sfeer in en het verhaal van de game doet denken aan een Fast and Furious film. Het is aan jou om te infiltreren in de '510' straatrace bende. Elke regio heeft een leider die je kan herkennen aan een V2, V4 of een V6 tattoo met uiteindelijk de V8 als baas. Het is aan jou om naar jezelf naar de top te racen en onderweg een aantal criminele figuren op te ruimen.

Iets wat de game leuk doet is het mengen van customization en bepaalde tunes voor bepaalde terreinen. Je kan elke auto prepareren voor een bepaalde soort race. Elke auto start met een Full Stock tune. Vervolgens kan je kiezen uit Street, Dirt, Raid, Performance en Circuit tunes om de auto compleet te laten transformeren in een andere configuratie maar helaas ondersteunen niet alle auto's elke tune. Vervolgens kan je voor elk cosmetisch onderdeel van de auto nieuwe onderdelen kopen en de auto voorzien van een lik verf en wat stickers. Je merkt uiteindelijk dat je met bijvoorbeeld een Dirt of Raid tune een stuk beter door de woestijn kan scheuren dan met een Full Stock tune en dat maakt het spelen met één auto een stuk leuker.

Samen spelen

De game is gebouwd om samen met vrienden online te spelen. Zo kan je met drie anderen een crew samenstellen om zo missies samen te spelen en zijn er door heel de wereld verschillende challenges verspreid waar je het record van je vrienden kan verbreken. Echter heb ik niet zo heel veel van de multiplayer meegekregen tijdens het spelen. De game is eigenlijk een singleplayer ervaring in een lobby waar je zo nu en dan andere gamers ziet rondrijden. Het is dan ook jammer dat je verplicht online moet zijn om de game te kunnen spelen en het is nog vervelender als de servers niet werken waardoor je de hele game niet kan opstarten. Je zou denken dat, als het echt een multiplayer game is, ze alle missies verplicht multiplayer only zouden doen maar dat is niet zo waardoor het verplicht online zijn en beetje vreemd is.

Frustratie

Tijdens het spelen van de game merkte ik dat de game onwijs frustrerend kan zijn. En ik las dat ik niet de enige was, maar hier en daar las ik ook dat het spelen met de instellingen het spel een stuk minder frustrerend maakt wat de besturing betreft. En na wat sleutelen aan de instellingen werd de besturing inderdaad wat beter en had ik wat meer controle over de auto's tijdens het racen. Maar alsnog bleef de game op momenten gigantisch frustrerend en onnodig moeilijk. Zo zit er vreselijke 'rubber banding' in singleplayer races waar de AI gigantisch snel is als ze achter je rijden maar afremmen als ze voor je rijden. Het is een concept dat races spannender maakt doordat je altijd andere racers om je heen hebt maar ik heb liever een moeilijkheidsoptie om zo de AI sneller of langzamer te maken. De besturing is zelfs na wat wijzigingen in de instellingen nog steeds niet helemaal fijn. Auto's glijden soms erg veel terwijl dat niet zou moeten en daardoor kan je niet altijd aanvoelen wat de auto gaat doen. Dan is er de politie waar ik compleet gek van word. Het lijkt alsof een politieauto in deze game zo'n 10.000 kilo weegt en tegelijkertijd de snelste auto's ter wereld bij weet te houden. En tot slot is er de nitro knop die ik zoveel mogelijk vermijd. Het gebruiken van nitro resulteert zelfs in de hoogste versnelling tot directe wheelspin en met snellere auto's maakt het de besturing niet bepaald makkelijker.

The Crew is een game die net niet is wat het had kunnen zijn. De wereld is groot, de customization is prima en het verhaal helpt je door de game. Het spel kijkt hier en daar naar wat andere racegames en films en dat zorgt voor een prima sfeer. Jammer genoeg probeert The Crew te veel mensen aan te spreken. Het is een makkelijke game die door de frustrerende handling en AI onnodig moeilijk kan worden en daarnaast voelt de game voor mij aan als een online singleplayer ervaring. Grafisch is de game een beetje achterhaald maar laat op momenten toch mooie plaatjes zien. Op papier is de game een geweldig idee maar helaas is de uitwerking niet helemaal perfect.