• Verhaal
  • Muziek
  • Grafisch top
  • Moeilijk
  • Lengte van het spel
  • Controles

Dragon’s Dogma werd het eerst gereleased voor Xbox 360 en PS3 in 2012 door Capcom. Capcom kennen we vooral van Street Fighter, Mega Man, Resident Evil, Devil May Cry en Breath Of Fire. Enkel deze laatste titel is een RPG, dus ik was wel benieuwd of Capcom een openwereld action RPG game kon maken...

Braveheart

Het verhaal speelt zich af op het continent Gransys. Het spel begint met een draak die je hart op eet, terwijl je probeerde het kwade uit je thuisstad Kassardis te verdrijven. Als je je hart terug wilt, moet je doen wat de draak je opgeeft. Dit is tevens het doel van het spel, namelijk je hart terug winnen. Wat een leuke afwisseling is, in plaats van het redden van één of andere prinses. Gransys is een duistere magische fantasy wereld die me veel deed denken aan Lord Of The Rings en Conan The Barbarian met een goeie scheut Griekse mythologie en misschien zelfs een beetje de magie van Harry Potter. De prachtige symfonische muziek zorgt er voor dat je in deze wereld opgezogen wordt. De voice acting is niet slecht, maar ook niet subliem.

In het begin van het spel kun je je personage samenstellen. Er is keuze genoeg om te maken wat je zelf in je hoofd hebt. Wat er wel speciaal aan is, is dat hoe je personage gemaakt is invloed heeft op het spel. Als je iemand maakt die groot en slank is dan kan deze hoger springen dan andere karakters, maar een kleiner personage kan dekking zoeken in bepaalde gebieden waar een groter personage niet in kan. Dit geeft het spel sowieso een grote replayability. Zo kun je uitzoeken of het voor jou beter is om met een Laurel te spelen of toch beter met een Hardy. Naast de mainstory zijn er ook een hoop extra missies die je kaunt doen. Deze extra missies zijn helaas geen meerwaarde aan het verhaal. Toch zul je genoodzaakt zijn om een deel van deze extra missies te doen zodat je kunt evolueren, anders is de moeilijkheidsgraad te hoog.

Dark Arisen

Dragon’s Dogma Dark Arisen is een enhanced versie van de release in 2012. Alle DLC’s staan op de disc, er is een betere en snellere manier om te reizen, je hebt een hoop nieuwe wapensen armor en bugs werden er ook uitgehaald. Grafisch ziet het er wel top uit, helaas niet zo goed als de laatste generatie games. De gameplay richt zich op real-time combat en je kunt niet zomaar buttonsmashen in de hoop je vijand te overwinnen. Je hebt echt een strategie nodig en moet constant blokken wat me me soms aan Dark Souls deed denken. Vooral de bossbattles zijn een helse klus (hier zit trouwens vooral die scheut Griekse mythologie in); je moet echt op zoek naar de het zwakke punten. Gelukkig leer je skills en magic zodat je je vijanden de baas kunt. Je party bestaat uit 4 of meer, maar één van je party members evolueert met je mee en zorgt er voor dat je er niet alleen voorstaat. Alles wat hij leert zul jij later ook tot je beschikking hebben. De controls zijn helaas niet altijd top, waardoor de battles zeer chaostisch overkomen.

Wie The Witcher, Skyrim of Shadow Of Mordor beu is en tijd genoeg heeft om zich te wagen aan deze grote openwereld zal zeker zijn genoegen vinden in Dragon’s Dogma Dark Arisen. Het verhaal zorgt er voor dat je blijft doorbijten tot je je hart terug krijgt. Met deze game bewijst Capcom wel dat ze ieder genre aankunnen.