• niet ingewikkeld om te starten
  • splitscreen
  • VR
  • snel eentonige gameplay
  • grafisch niet bijzonder

Moto Racer is een franchise dat veel mensen doet terugdenken aan de dagen van SEGA Rally en andere arcade racers. De arcade racer franchise kent nu een vierde deel van Moto Racer. Let's check it out!

Na het opstarten van de game kies ik gelijk voor de 'Career' modus. Het lijkt altijd een logische keuze. Je wordt geïntroduceerd in het racen en je begint met dirtbikes. Er zijn twee soorten races in MR4, namelijk dirtbikes en speedbikes. Maar dirtbikes, easy! Gaaf! Toch? Nou.. zodra we de eerste game ingaan zien we dat het spel grafisch in ieder geval niet 'next generation' voelt. Maar goed, ik ben niet iemand die een spel al afschrijft omdat het grafisch wat 'minder is'. Voor mij telt de gameplay altijd wat zwaarder. Maar het is toch iets dat me direct opviel. Zodra we zijn gestart, had ik een probleem. Het onder de knie krijgen van de controls van de dirtbike voelde nogal als het temmen van een stier. Ik was letterlijk 'all over the place'. Het duurde daarom even voordat ik de controls onder de knie had. Zonder het te weten trapte ik na een tijdje al andere coureurs van hun motor af.

De Gameplay

Na een race of vijf ging het me in ieder geval wel al beter af, gelukkig. De tracks vond ik wel gaaf, genoeg jumps en bochtenwerk. Er zijn verschillende personages die allemaal een eigen sterke kant hebben. Een leuke feature maar tegelijkertijd ook jammer dat jij je punten over verschillende personages moet gaan verdelen. Zo gaat de vooruitgang niet bijzonder snel. In het begin onderschat je jezelf nogal, want je moet voor de race aangeven waar je op inzet: haal je 1e plaats, wordt je 2e of 3e? Daarmee verdien je sterren en ook punten om je motor up te graden. Later overschat je jezelf al snel omdat je jou motor écht moet upgraden. Het upgraden gaat simpel, zoals het hoort in een arcade-racer. Geen Forza-achtige tuning-schema's; je heb punten en je hebt statistieken zoals handling, speed, acceleration en dergelijke die je een puntje meer kan geven. Je kan verschillende personages apart upgraden, omdat sommige races een speciale aanpak vereisen. Als je klaar bent met de eerste career-reeks met dirtbikes ga je verder met speedbikes, mijn favoriet in de game.

Jammer dat de handling van de dirtbikes lastig is. Sommige jumps steken net iets te nauw, waarbij ik gelijk naast de landing zat en rechtstreeks het ravijn in vloog. Daarom vond ik de speedbikes veel leuker. Je plakt op het asfalt en het is meer een kwestie van reactie en bochtenwerk. Lekker arcade. Moto Racer 4 heeft ook als een van de eerste games een VR-functie op de Playstation maar helaas kon ik die niet uittesten. Ik durf te wedden dat die functie direct een heel andere kijk geeft op MR4.

Repetitief?

De races zijn iedere keer iets anders, maar je voelt al snel dat je steeds hetzelfde aan het doen bent. Het stunt-element bij de races met dirtbikes kon veel uitgebreider worden uitgewerkt. Want met stunts tijdens de dirtbike-races ben ik telkens meer risico aan het lopen om te crashen dan dat ik mij echt lekker kan focussen op de stunts zelf.

De andere speelmodi naast de career-modus zijn soms nog wel spannend te noemen. Wolfpack modus, Golden Helmet en dergelijke lijken wel aardig om te spelen met vrienden. Bij Wolfpack-modus moet je je gegeven voorsprong in het begin van de race zien vol te houden. Bij Golden Helmet moet je als eerste een checkpoint halen om de gouden helm te krijgen, maar een ander kan deze van je afpakken door middel van jou van je motor af te trappen. Naast de bestaande speelmodi bestaat er ook een split-screen functie. Alhoewel ik zelf geen fan ben van splitscreen, kan ik wel erkennen dat het een meerwaarde kán geven aan de game. Het scherm wordt voor mij helaas wel erg klein om goed genoeg te kunnen anticiperen op bochten en jumps.

Moto Racer 4 is een aardige arcade racer, die niet erg vernieuwt zonder de VR. Het is leuk om af en toe eens een race te doen. Ook al is het verfrissend om eens een arcade-racer te spelen in een wereld van realistische racer simulaties, deze game valt de game al snel in herhaling. Helaas is hij ook snel eentonig in gameplay. Jammer dat wij de VR-functie van de game niet konden testen want het moet toch gezegd worden dat dit mogelijk een erg leuke dimensie aan deze game zou kunnen geven. Zonder VR blijft deze game een gemiddelde arcade racer, niet slecht maar ook niet bijzonder.