Review

Rating 5/10
User rating 0/10

Het racen voelt lekker fysiek

Zacht prijsje

Geen boeiende vernieuwing

Blijft bij de basis…

…die slecht wordt uitgelegd

Lelijke muziek

Verveelt snel

Review

Casper Egas | donderdag 30 Okt 2014, 17:52

Hij is een ruime maand uitgesteld, maar daar is hij dan eindelijk, MX vs ATV Supercross. Lees hier of dit budgetspel ook de moeite waard is.

Review: MX vs ATV Supercross

Hij is een ruime maand uitgesteld, maar daar is hij dan eindelijk, MX vs ATV Supercross. Alle gekheid op een stokje, maar het kan me niet voorstellen dat er veel mensen echt staan te trappelen om dit vervolg op de inmiddels lang lopende serie van vroeger THQ en nu Nordic Games te gaan spelen. Gelukkig is dit spel te koop voor een zacht prijsje van zo’n 25 euro.

Blijven bij de basis

In MX vs ATV Supercross kun je racen met crossmotoren en ATV’s (een soort quads) in modderige indoorhallen. Het aardige is dat deze voertuigen het in sommige races tegen elkaar opnemen, elk met zijn eigen sterke en zwakke punten. Zo kun je het ook in kampioenschappen gemengd tegen elkaar opnemen en kun je ook met twee spelers met gedeeld scherm of met twaalf spelers online gaan racen.

Helaas is dat ook eigenlijk alles dat het spel te bieden heeft. Er zijn elf kampioenschappen te spelen die erg op elkaar lijken, met vaak herhalende parkoersen, die toch al niet zo opvallen. De variatie is dan alleen te vinden door van voertuig te wisselen. Zo heb je dus de eerder genoemde basistypes en daarbinnen zijn ook nog een paar merken en verschillende vermogensklassen te selecteren.

Ook kun je de gekozen voertuigen en jouw eigen rijder aanpassen aan jouw favoriete uiterlijk en kun je ze ook enigszins upgraden. Hierbij zijn ook ludieke helmen te kiezen, zoals een kippenhelm, een astronautenhelm en een pompoenenhelm (ideaal voor Halloween).

Het spel heeft ook een officiële licentie. Dus als je bekend bent met de sport, dan zul je de hopelijk voor jou bekende, echte Amerikaanse coureurs terugvinden.

Keihard knokken door de modder

Wat het spel leuk maakt, is de bijzonder fysieke manier van racen waar de serie om bekend staat. Het is geen kwestie van wat lullig sturen en het gas open zetten. Jammer genoeg legt het spel dit nauwelijks uit en moet je als beginnende speler zelf uitvogelen hoe je op een vlotte manier door de hobbelige parkoersen kunt komen.

Een race begint met een start achter de hekken. Zodra deze open springen moet je de koppeling loslaten en dan vlieg je uit de blokken. Heb je mazzel en beukt de AI je niet aan de kant, dan kun je proberen weg te komen. Dit doe je door je gewicht slim te gebruiken tijdens het racen.

''Wat het spel leuk maakt, is de bijzonder fysieke manier van racen waar de serie om bekend staat.''

De banen, die vrijwel identiek zijn en allemaal binnen te vinden zijn, zitten vol met hobbels. Het is de bedoeling om precies goed uit te komen op deze heuvels. Je moet proberen om te landen op een afdaling om zo je snelheid goed mee te kunnen nemen. Dit klinkt makkelijker dan het is, want de afstand tussen hobbels is niet even groot. Het zal dus dikwijls voorkomen dat je keihard op je snufferd gaat, zeker als je ook nog probeert stoer te doen met trucjes in de lucht.   

Ook door de bochten moet je handig leunen om snel door de modder te komen en niet uit de baan te schieten. Bij ATV’s is het leunen moeilijker en minder responsief dan bij de motoren, maar daar staat tegenover dat de ATV’s meer vermogen hebben en dat je sneller van de motoren af valt.

Budget-graphics of Xbox 360-graphics?

Voor een spel met een resolutie van 1080p ziet MX vs ATV er nogal pixelig en weinig gedetailleerd uit. De pitspoezen zien er uit als figuren uit lang vervlogen PS2-tijden en er is nauwelijks versiering in het spel te bekennen. Op zich zijn de texturen zo slecht nog niet en ook de draw-distance en de frame rate zijn prima te noemen.

Misschien verwacht ik tegenwoordig wel te veel voor een budget release op de toch al wat oude Xbox 360. Maar zo makkelijk komt de ontwikkelaar Rainbow er ook niet mee weg. Een spel als Sega Rally uit 2007 (zeven jaar geleden!) laat zien dat er met modder veel meer mogelijk is.

Zo zou MX vs ATV een stuk toffer worden als de modder zich ook zou gedragen als modder. De modder moet opspatten en de baan moet zich langzaam vervormen. Dan zou het spel echt een stuk leuker worden! Nu moet je het als speler doen met rijders die elk rondje op precies dezelfde, onrealistische wijze, viezer worden.

Het helpt ook niet dat de voertuigen in het spel klinken als zwermen schorre bijen en dat de muzikale begeleiding bestaat uit derderangs Amerikaanse rockbands. Het spel werd voor mij een stuk leuker toen ik de geluiden terugzette tot 20% van het volume en mijn eigen muziek op de achtergrond aanzette.

Conclusie

Dit is geen extreem slecht spel, het weet bijna genoeg te doen om een voldoende te scoren. Maar dat is alleen doordat ik rekening houd met de lage adviesprijs. Het racen zelf is zo gek nog niet; het is de eentonigheid die het spel de das om doet. Altijd maar binnen racen op saaie banen met weinig afwisseling en met weinig modi. Tel daar de matige graphics en onaangenaam geluid bij op en je hebt een titel die je beter in de winkel kunt laten liggen.  

Reacties

Login of registreer om te reageren.