Review: RARE Replay

• Uren speeltijd

• Waar voor je geld

• Kijkje in het verleden

• Niet alles spreekt aan

• Soms onhandige besturing

• Lange installatietijd

RARE Replay. Een collectie waar je U tegen zegt. Ontwikkelaar RARE viert zijn 30ste verjaardig. Om dit te vieren is een collectie uitgebracht met 30 iconische games voor slechts 30 euro. Van toptitels zoals Perfect Dark en Conkers Bad Fur Day tot minder populaire games als Grabbed by the Ghoelies. Van 2D platforms tot first person shooters. De gehele geschiedenis van RARE passeert de reveu.

Even een korte geschiedenisles. In 1982 betrad ontwikkelaar Ultimate Play The Game de markt. Onder deze naam verschenen games als Jetpac, Lunar Jetman, Atic Atac en Sabrewulf. Vervolgens ging het bedrijf verder onder de naam Rare. De ontwikkelaar richtte zich primair op de Nintendo Entertainment System en zagen games als Battletoads en R.C. Pro-Am het licht. In 2002 kocht Microsoft het bedrijf. Uiteraard concentreerde Rare zich daarna op de consoles van Microsoft. Er werd gewerkt aan games als Kameo en Viva Pinata. Inmiddels zijn wij ruim 30 jaar verder en heb ik een berg aan legendarische games nog niet eens genoemd.

Met RARE Replay terug in de tijd

De installatie vereist wat geduld. Ten minste, als je alle 30 games direct op je schijf wilt hebben. Tel daarbij op eventuele updates en je Xbox One is een avondje zoet. Een klein minpuntje. Je kunt ervoor kiezen om het automatisch installeren uit te zetten en eerst door de gallerij te scrollen. Want laten we eerlijk zijn, wie heeft er tijd om meteen alle 30 games te spelen?

Alles tot Killer Instinct Gold (1996) vergt wat omschakelen. De geluiden zijn eentonig, de graphics simpel en de levels (relatief) kleinschalig. Maar voor uitdagingen ben je bij het juiste adres. Games als Atic Atac, Knight Lore, Slalom en Jetpac zijn verbazend lastig. Het vergt veel behendigheid en een goede dosis doorzettingsvermogen. Een kwestie van trial-and-error. Dan wordt vanzelf duidelijk wat exact van je wordt verwacht en hoe je dit doel dient te bereiken. Gelukkig biedt RARE Replay om vijf seconden ‘terug te spoelen’ om vervolgens met meer precisie te werk te gaan. Voor games als Lunar Jetman absoluut een fijne mogelijkheid. Op den duur is het onbegonnen werk om je langs alle obstakels te manoeuvreren.

Daarnaast is het van levensbelang om van veel games de levels uit je hoofd te leren. In games als Atic Atac en Knight Lore loop je vele rondjes op zoek naar bijvoorbeeld een sleutel of ingrediënten voor een medicijn. Het is veel zoekwerk en terugkeren naar onderdelen van de kaart. Maar dat is tegelijkertijd de charme. Langzaam maar zeker wordt de kaart in je geheugen gegrift om uiteindelijk - bij de zoveelste poging - steeds doelgerichter te werk te gaan. Je zult Heer en Meester worden, als je door je frustraties heen bijt.

De besturing kan je weleens tegenwerken. Bij games als R.C. Pro-Am en Blast Corps is het haast onmogelijk om je voertuig accuraat te besturen. In gedachten rijdt je naar ‘boven’, maar de bulldozer van Blast Corps besluit naar ‘beneden’ te gaan. Of neem Sabrewulf en Underwurlde. Beide games vereisen een precisie die bijna onmogelijk lijkt. Tegenwoordig zijn games coulanter. De eisen van succes liggen lager. Er zijn slechts weinig games waarbij je genadeloos wordt afgestraft voor een miniscule fout. Denk aan Super Meat Boy of Dark / Demon Souls. Maar wellicht is dit een kwestie van vaardigheden opbouwen. Om gevoel te krijgen van timing en millimeterwerk.

Vertrouwd gevoel vanaf 1996

Als je netjes de jaren afgaat, zie je de ontwikkelingen die Rare - en de gehele industrie - doorgaat. De wereld wordt 3D. Banjo-Kazooie geeft je de mogelijkheid om naar hartenlust te springen, vliegen en rollen. Welke kant je ook op wilt, het kan. Maar ook graphics krijgen dimensie. Er wordt rekening gehouden met physics. Tijdens het spelen van Jet Force Gemini raakte ik enthousiast bij het zien van stoom uit een warme kop koffie.

Daarnaast wordt een duidelijke verhaallijn belangrijk. Perfect Dark en Conker’s Bad Fur Day zijn hiervan goede voorbeelden. De personages krijgen inhoud. Je begint je in te leven. Zulke games laten tevens zien dat een game niet valt of staat met de kwaliteit van de graphics. Het zijn uiteindelijk de personages en het verhaal die je door de game trekken.

In de meeste gevallen is de besturing beter, maar anderen laten een steek vallen. In Perfect Dark werkt het allemaal - behalve het schieten met een sniper - zoals je wilt. Dit in tegenstelling tot Grabbed by the Ghoullies, welke overigens sowieso geen denderende game is. Je gebruikt de triggers om om je heen te kijken. Je rechter stick om te vechten. Wat precies andersom is van wat je tegenwoordig gewend bent. Met een reden.

Leuke verrassende elementen

Alsof 30 games niet genoeg zijn, heeft Rare een aantal leuke gimmicks toegevoegd. Er zijn verschillende mijlpalen te behalen, die worden beloond met stempels. Per vijf stempels ontgrendel je behind-the-scenes materiaal. Er is uiteindelijk meer dan 60 minuten aan video beschikbaar. Ook is er een randomize functie voor als je even geen keuze kunt maken uit de 30 games. Er wordt er één willekeurig voor je geselecteerd.

Tot slot zijn er de snapshots, voor als je slechts een paar minuten de tijd hebt. Van een handvol games zijn mini-games beschikbaar. Zo moet je bij Battletoads binnen een minuut 15.000 punten behalen. Deze mini-games zijn een leuke toevoeging aan de collectie met genoeg uitdaging om je, naast de 30 games, zoet te houden.

Mooie reis door de geschiedenis van Rare

De kans dat je vlug uitgekeken raakt op RARE Replay is klein. Er is zoveel variatie, voor jong én voor oud. Van een first person shooter als Perfect Dark - mijn favoriet - tot ontspannen een tuin bijhouden in Viva Pinata. Van de flauwe en vieze grappen van Conker’s Bad Fur Day tot button bashing met Killer Instinct Gold. Het houdt niet op!

RARE Replay is verplichte kost voor elke gamer. Het is echt ontzettend leuk om te zien welke ontwikkelingen de industrie is doorgegaan. Het is ook fantastisch dat minder populaire games als Sabrewulf en Grabbed by the Ghoulies zijn meegenomen. De games zijn nu eenmaal onderdeel van de geschiedenis van Rare en verdienen een plek.Gelukkig ontbreekt het deze collectie niet aan fantastische games.

RARE Replay is ons ter beschikking gesteld door vouchercloud.

Meer games nodig

Het 30 jarig bestaan vieren met 30 games. Heerlijk! Zo zit er een game bij voor elke moment en elke vriend die langskomt. Neem dan een kijkje op vouchercloud.nl als je nog meer games wilt hebben. Op de pagina vind je een overzicht met alle acties in Nederland. Denk aan Media Markt kortingscodes. Deze prijs-stunter bied je veel games voordelig aan. Ook voor accessoires kun je er terecht.