• Alle extra content is toegevoegd
  • Veel te verzamelen
  • De besturing
  • Het lijkt niet echt op Europa (Spanje)

Dorian de la Fosse | donderdag 20 Okt 2016, 8:05

Elf jaar na de originele release van Resident Evil 4 verschijnt de game voor de Xbox One. Is de zoveelste remake/port van de game nog wel te rechtvaardigen?

Resident Evil 4 is de populairste game in de Resident Evil reeks. Dat blijkt ook wel uit het grote aantal platformen waarvoor de game beschikbaar is. Eerst verscheen het spel op de Gamecube in 2005 en al snel volgde de port naar de Playstation 2 in hetzelfde jaar. In 2007 konden we aan de slag met de game op de Windows PC’s en de Nintendo Wii. In 2011 op de Playstation 3 en Xbox 360 en nu kunnen we de game nogmaals spelen op de Xbox One en Playstation 4. Xboxworld zocht voor je uit of de game tegenwoordig nog steeds mee kan draaien.

Controller Las Plagas

Na elf jaar en heel veel ports heeft de game zijn weg gevonden naar de huidige generatie consoles. Toegegeven, Resident Evil 4 heeft bij mij, net zoals bij vele anderen, een speciaal plekje in mijn gamershart veroverd. Nu ik de game opnieuw gespeeld heb, moet ik concluderen dat mijn beeld van de game nog enigszins hetzelfde is gebleven. Een degelijk verhaal, goede afwisseling tussen actie en horror en slechte besturing. Je zou verwachten dat Capcom de besturing op zijn minst een beetje zou hebben aangepast, aangezien ze die optie wel hebben gegeven in Resident Evil en Resident Evil 0, maar de besturing is ongewijzigd gebleven sinds de originele release. Dit houdt dus in dat je geen run-and-gun hebt. Ook de camera staat nog op dezelfde positie, waardoor je weinig zicht hebt op wat er achter je gebeurt en het loopt allemaal een beetje stroef en log. De hele game werkt in essentie dus nog steeds hetzelfde. Goed voor de Resident Evil 4-veteranen, minder goed voor de nieuwe gamers die de game hierdoor wellicht links laten liggen.

Genoeg negativiteit over de besturing. Zoals ik al zei is er weinig veranderd sinds de game op de Playstation 2 uitkwam. Alle extra missies en gamemodi zijn dus ook weer aanwezig, net als de extra outfits voor je characters. Qua content is er dus niet zoveel mis met de game. De soundtrack is nog steeds prima in orde en ook het verhaal is nog steeds goed. Dus als je eenmaal gewend bent geraakt aan de besturing, dan ben je klaar voor een achtbaanrit vol met actie, hordes vijanden en Quick-Time Events. Het verhaal in het kort: Jij bent Leon Scott Kennedy, één van de overlevers van het Raccoon City-incident. Je bent in dienst van een team dat onder het directe bevel staat van de president van de Verenigde Staten van Amerika. De dochter van de president, Ashley, is ontvoerd door een cult genaamd de Los Illuminados en wordt ergens in Europa (Spanje) gevangen gehouden. Het is aan jou de taak om haar te vinden en weer terug te brengen naar Amerika. Dat is het verhaal in een notendop. Als je het zo leest komt het erg cliché over, en dat is het misschien ook wel, maar er gebeurt genoeg om de game interessant te houden.

Resident Evil 4 zit boordevol geheimen en het kost je wellicht twee of drie playthroughs om alles te vinden. In bijna elk level zijn er collectibles te vinden. In tegenstelling tot de meeste games, waar collectibles audio- of videofragmenten zijn, zijn het hier schatten. Deze komen in verschillende vormen en maten die je het gevoel moeten geven dat je echt in een Europees stadje bent, zoals een Beersteiner, waar je edelstenen in kunt stoppen, of een masker uit de Victoriaanse tijd. Al deze pareltjes kun je verkopen bij een persoon genaamd, jawel, The Merchant. Hij en zijn lange jas staan altijd voor je klaar om jouw schatten uit handen te nemen en je te voorzien van nieuwe wapens en upgrades. Je kunt echter niet alles kopen wat los en vastzit. Je bent namelijk beperkt door het welbekende koffersysteem van Resident Evil. Je hebt dus maar beperkt de ruimte om wapens en andere voorwerpen mee te nemen. Je moet dus goed nadenken over de wapens die je denkt nodig te hebben, dus alle wapens upgraden is zonde van het geld. Dit zorgt voor een beetje extra spanning, want heb je wel de juiste wapens aangeschaft voor een showdown met de regenerators? Of wat te denken van It? Die krijg je niet zomaar dood met alleen je handgun. Daarnaast is het mogelijk om op bepaalde locaties mini-games uit te voeren bij de Merchant, waarmee je bottlecap-figurines kan verdienen. Zo zijn er toch nog echte collectibles te krijgen in de game.

New Resident Evil 4?

Ik hoor je al denken: Een remake van een remake van het origineel? Is dat wel zo’n goed idee? Volgens Capcom wel, aangezien RE4 één van de best lopende Resident Evil-titels is. Belangrijk voor een zoveelste nieuwe versie zijn natuurlijk de graphics. Zijn die nog wel van deze tijd? RE4 had het geluk al een vooruitlopende game te zijn op het gebied van graphics. Natuurlijk was de game niet in HD en dat valt wel op, zodra er een HD-laagje overheen wordt gegoten. Maar nergens was het storend, alleen een beetje pixelachtig.

Dat brengt ons op het volgende punt: Audio. Sinds de originele release van RE4 is de audiotechnologie beter en groter geworden. Een goede surround-set is nu bij veel gamers te vinden. De kwaliteit van het geluid, de muziek en geluidseffecten is minimaal aangepast. Daar komt bij dat er weinig in te stellen valt op het gebied van audio, maar als je een 5.1/7.1 set hebt, dan herkent de game dat wel. Effecten zoals het trekken en gebruiken van een mes worden via de centrale speaker jouw richting op gestuurd, terwijl je om je heen kunt genieten van het omgevingsgeluid. Het niet volledig kunnen instellen van de audio is jammer, hier laat Capcom de bal liggen, maar het is een troost dat de huidige apparatuur in ieder geval wel ondersteund wordt.

Er is ook wat beter nieuws voor de geïnteresseerden: De Xbox One versie is een directe port van de PC versie van Resident Evil 4. Ik bedoel hier niet de eerste port van de game, deze kwam rechtstreeks van de PS3, maar de meest recente genaamd de Ultimate Edition. Volgens fans van het origineel (Gamecube) komt deze versie het dichtste bij het origineel op gebied van codering, en dat is goed nieuws. Waar het probleem in zit? Sinds de eerste port zijn een aantal effecten verdwenen uit de game, zoals stofdeeltjes in de lucht en high-intensity vuureffecten, deze zijn helaas ook nu niet aanwezig.

Vijanden aan de poort

Zoals je gewend bent van de Resident Evil-serie zit deeltje vier ook weer boordevol bizarre wezens die je het leven zuur proberen te maken. Zo heb je de hierboven genoemde Regenerators, die zoals de naam aangeeft, al hun wonden herstellen, tenzij je de diverse parasieten doodt die in hun lichaam verstopt zitten. Al deze “wezens” komen voort uit een virus genaamd Las Plagas. Verwacht dus veel meer van dit soort wezens en je weet waar je ongeveer mee te maken kunt krijgen. Daarnaast zijn er ook epische boss fights aanwezig. Maar als je alles om je heen hebt gedood als een ware Rambo, dan zou ik de tijd nemen om even goed naar de omgevingen te kijken. Die zien er nog steeds goed uit na al die jaren. Ze hebben me alleen nooit het gevoel gegeven echt in een Europees land te zijn, behalve het kasteel, waar je veel tijd door mag brengen. Dit mag de pret echter niet drukken. Ik heb nog steeds regelmatig om me heen gekeken om de verschillende gebieden in me op te nemen, totdat ik weer werd lastig gevallen door de Las Plagas. Ze hebben bij Capcom wel de moeite genomen om de game op 1080p en 60 FPS te laten draaien, maar hier merk je in alle chaos niet zo heel veel van.

Na al die jaren staat Resident Evil 4 nog steeds als een huis. De besturing is niet ideaal, maar dat was het sinds de originele release al niet. Capcom heeft er voor gekozen zo min mogelijk aan te passen in de game en dat heeft in dit geval goed uitgepakt, aangezien de game zelf al heel solide was. Het lijkt me nu alleen verstandig om Resident Evil 4 niet nog een keer uit te brengen. Het wordt tijd voor een compleet nieuwe ervaring, zoals Resident Evil 7.