User rating 7/10
  • Groot aantal missies
  • Couch co-op is een leuke toevoeging

• Zo lineair als maar kan
  • Wannabe Diablo en dat maakt het spel niet leuker
  • Gebrek aan classes en character customization

Sacred 3 lijkt in de verste verte niet op zijn voorganger. De gameplay is op de schop genomen en is helaas niet meer zo verfijnd als eerst. De nieuwe Sacred is simpel gezegd een (grotendeels) mislukte Diablo kloon. Het grootste minpunt is dat het spel nu zeer lineair is. Desondanks is Sacred best te pruimen, zeker als je iemand hebt om samen het spel mee te spelen.

Pasquale Beaux | vrijdag 19 Sep 2014, 11:13

Het derde deel in de Sacred-reeks van Deep Silver ligt nu in de winkels. Hoe verhoudt dit vervolg zich tot zijn voorgangers?

De Seraphim zijn de beschermers van “The Heart of Ancaria”. De Seraphim zorgen er al lange tijd ervoor dat de wereld in een harmonieuze samenleving verkeert. Na verloop van tijd zijn de Seraphim vergeten. Dit ten voordele van Lord Zane, die zichzelf geallieerd heeft met demonen om de poort naar de onderwereld te openen.

Dit heeft geleid tot een kleine groep rebellen, die zich tegen Lord Zane keren. Deze groep wordt, heel gepast, The Resistance of Heroes genoemd. Deze groep heeft als doel om Zane te dwarsbomen in zijn slechte plannen. Zane wil namelijk het hart stelen om voor zijn eigen doeleinden te gebruiken. Is het bevechten van hordes demonen eigenljk nog leuk?

Iedereen die eens eerder Sacred heeft gespeeld, kent de classes van Sacred. Hier zijn er altijd al een hoop van geweest, zodat je keer op keer met een ander personage de open wereld van Sacred kan doorkruisen. Fans van het eerste uur worden hier helaas teleurgesteld. Sacred 3 kent helaas geen open wereld, maar erger nog is het gebrek aan classes. Het zijn er dit keer maar drie!

De classes bestaan uit de standaard RPG classes, namelijk warrior, rogue en mage. Respectievelijk zijn dit drie verschillende rassen ook, de Safiri, Khukiri en als laatste de Seraphim. Wat nog verschrikkelijker is dan het gebrek aan classes, is het missen van character customization. Als je een ras kiest, heb je direct je class gekozen, eveneens als je personage. Jawel, je personage is vooraf geproduceerd! Geen ander gezicht, geen stoere baard of kapsel en maar te zwijgen over een andere lichaamsbouw. Je moet het doen met wat Keen Games voor jou bedacht heeft.

"Jawel, je personage is vooraf geproduceerd!"

Nog meer gebreken?

Het allergrootste verschil tussen dit deel en voorgaande twee, is het eerdergenoemde feit dat er geen open wereld is. Een game als Sacred staat of valt met dit hele principe in mijn ogen. Sacred 2 was groots, episch en bovenal geheel te spelen op jouw eigen manier. Sacred 3 laat dit allemaal links liggen en probeert een soort van Diablo-kloon te zijn. Je kiest een missie, loopt deze door van begin tot eind en kiest de volgende. Op zich is dat niet heel erg, maar in deze games was het fijn dat je naast een missie, ook zijmissies had. Je loopt richting persoon A, maar ondertussen kom je een grot tegen waar persoon B je vraagt om object 1 te vinden. Voor je ook maar enigszins aan je missie toe komt, heb je al een lange lijst met andere, even leuke opdrachten om je tijd mee te vullen.

Ik heb met mijn warrior al een aantal skills gezien die een op een uit Diablo overkomen. Denk bijvoorbeeld aan de whirlwind aanval van de Barbarian. Dit kan goed werken, maar het ziet er naar uit dat ze het heel goedkoop overgenomen hebben. Ik zie liever een nieuw scala aan aanvallen, dan half afgekeken aanvallen uit een andere game. Daarnaast, tot mijn ergernis, kent je personage one-liners. Welgeteld vier, wat ik gezien heb in mijn tijd met het spel, en die one-liners zijn verschrikkelijk. Je hebt het gevoel dat je Diablo speelt, met je personage die denkt dat hij de Duke is. Bah.

Owh Yeah, LOOT!!

Een RPG bevat altijd grote hoeveelheden loot. Denk aan een nieuw, goud glimmend harnas, toffe helm met een hanenkam, nieuwe laarzen en nog veel beter, dat toffe nieuwe zwaard die dat je met twee handen moet dragen. Laat Sacred dan maar liggen. Sacred kent namelijk GEEN loot! Het enige dat je vijanden laten vallen op hun sterfbed zijn levensorbs en goud.

Eerstgenoemde spreekt voor zich, maar het goud kan je op een aantal manieren gebruiken. Ten eerste gebruik je goud om je harnas te upgraden. Je speelt de hele game in hetzelfde pak dus, dat je langzamerhand sterker maakt door er goud in te stoppen. Maar dat goud heb je ook nodig om bijvoorbeeld levensdrankjes te kopen, die je tijdens je vele gevechten kan drinken om niet het loodje te leggen. Wat nog erger is, je gebruikt je goud om aanvallen te kopen. Ben je een beroerde dungeon crawler, dan moet je na elke missie nieuwe drankjes kopen, wat inhoudt dat jij je mannetje niet sterker kan maken. Dit zorgt dan voor een vicieuze cirkel. Je bent niet sterk genoeg, waardoor je vaker sneuvelt, wat inhoudt dat je constant drankjes moet kopen. Matig bedacht vind ik.

"Sacred kent namelijk GEEN loot!"

Niet alles is slecht hoor

Zo, dat ben ik kwijt. Nu kan ik het hebben over de dingen die mij wel aanstaan in het spel. Het spel is redelijk mooi, te bedenken dat hij op de 360 uit is gekomen. Ondanks het feit dat het een lineaire game is, is hij wel groot. Er staan je genoeg missies te wachten die je alleen, of met drie andere spelers kan doorkruisen. Je kan ook, wat vele games tegenwoordig niet hebben, lekker samen op de bank spelen. Ondanks dat alles overgenomen lijkt uit verscheidene games, is hij wel redelijk vermakelijk.

Het feit dat ik een spel als Sacred 2 verwachtte, heeft ervoor gezorgd dat ik vooral in het begin zwaar teleurgesteld was. Later trok dit wel bij, maar het blijft nog altijd een zuur gebeuren. Je hoopt op weer een mooi en groots spel als deeltje 2, maar als je geen verwachtingen had van dit spel zal je je zeker vermaken.

Sacred 3 lijkt in de verste verte niet op zijn voorganger. De gameplay is op de schop genomen en is nu helaas niet zo fijn als eerst. Helaas is Sacred simpel gezegd een (grotendeels) mislukte Diablo kloon. Grootste minpunt is dat het spel nu lineair is. Desondanks is Sacred best te pruimen, zeker als je iemand hebt om samen het spel mee te spelen.