Lukt het Joeri om de blitz te maken op het rugby veld? Lees het in de recensie van Rugby 18!

• Grafisch in orde
  • Licenties
  • Weinig content
  • Matige AI
  • 'Scrummen' is niet leuk
  • Te duur

Elke populaire sport heeft wel zijn eigen game; denk alleen al aan voetbal, basketbal, de F1, ijshockey, rally, worstelen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Blijkbaar heeft zelfs de rugbysport hun eigen game! Ik zou niet weten waar ik ergens in ons landje een club zou vinden, maar in de digitale wereld zijn er natuurlijk wel wat meer. Of ik overstag ben gegaan voor een game over een voor mij wat minder bekende sport lezen jullie in onze recensie!

Rugby in de Benelux?

Ergens was ik aan het twijfelen om de recensie op deze manier te beginnen, maar het blijft toch het eerste struikelblok van deze game. Rugby is namelijk niet zo populair in de Benelux. De rugbylanden bij uitstek zijn landen als Groot-Brittannië, Nieuw-Zeeland, Frankrijk en Australië. Ik volg elk jaar wel de Super Bowl, maar American football blijft toch heel wat anders dan rugby. Op zich heb ik mij wel kunnen bezig houden met deze titel, maar ik werd er om deze reden niet zo ingezogen als bijvoorbeeld een Fifa of een NBA-titel. Vrienden overtuigen om deze titel ook te kopen om samen online wat te kunnen spelen zat er, om voorgenoemde reden, dus ook niet in.

Natuurlijk wordt een game niet gemaakt of gekraakt door zijn mogelijke populariteit. Alles draait om prestaties, gameplay en content. Wat tijdens de eerste speelsessie meteen opvalt, is dat de camera mee staat met de richting van het rugbydoel. Dit lijkt misschien logisch, aangezien de populaire 'Madden NFL'-games al jaren zo werken. Toch deed het rugbygame dat ik ooit speelde op de Xbox 360 dit niet. De keuze van dit camerastandpunt zorgt ervoor dat je meer betrokken wordt met het spel en meer het echte rugbygevoel krijgt. Het nadeel is dan weer dat je wat minder de sfeer van het stadion beleeft, al heeft dat ook wat te maken met het gebrek aan degelijke animaties, zowel op visueel- als audiovlak. De supporters maken vaak nogal identieke geluiden en dat wordt na een tijdje vervelend.

De gameplay werkt naar behoren, al had ik af en toe problemen om een pas goed te mikken. Het gaat vrij diep, maar de tutorial probeert je goed op weg te helpen, zonder dit op een vervelende manier toe te passen of het spel stil te leggen. Jammer genoeg ligt het spel toch vaak stil, maar dat ligt natuurlijk aan de sport zelf. Daarenboven ken ik de sport zelf ook niet 100 procent, waardoor het in het begin nog vaker stil heeft gelegen dan nodig. Het enige grote kritiekpunt aan de gameplay zijn de scrums. Deze spelhervatting na een fout voelt mij iets te veel aan als een minigame en dat doet de vrij realistische gameplay wat oneer aan. Penalties trappen bleef daarentegen altijd leuk. Het grootste probleem aan het game is de AI van de mede- en tegenstanders. Zoals ik al eerder heb aangehaald, ben ik niet de grootste rugbykenner. Zelfs ik had echter door dat niet alles vlekkeloos verliep. Spelers lopen bijvoorbeeld niet vrij en tegenstanders stormen als een zwerm bijen op honing op de bal af.

Oeps, bankroet!

De verschillende modussen zijn in Rugby 18 wat beperkt. Natuurlijk kun je snel een potje rugby spelen, zowel offline als online. Met het online-gedeelte kun je een gokje wagen, want ik ben online nooit iemand tegengekomen. Dat is een beetje jammer, want het spel is nog niet zo lang uit. Ik vrees bijgevolg dat je nooit veel animo voor online gaat vinden. Daarnaast heb je een soort van carrièremodus. Hierbij kun je spelers uit alle teams aankopen en een ploeg starten. Je krijgt hiervoor een bepaald virtueel bedrag voor. Betere spelers kosten natuurlijk meer. Ik bouwde een mooie ploeg en de resultaten waren navenant. Jammer genoeg had ik wat te veel goede spelers gekocht en ben ik na een paar wedstrijdjes bankroet gegaan. Het game was zonder verpinken gedaan. Op zich leuk, en misschien zelfs logisch, in een carrièremodus. Jammer genoeg is het wel zowat het enige aspect dat in de carrièremodus steekt. Voor de rest heeft de carrièremodus vrij weinig om het lijf. Dat je de keuze hebt om spelers te kiezen is leuk, maar dit mocht eerder in een extra speltype voorkomen. Het game heeft al weinig mogelijkheden en het is dan ook jammer dat de grootste offlinemodus dan ook weinig om zijn lijf heeft. Zeker omdat het game wel wat licenties in handen heeft gekregen.

Mooie beeldjes, zwak geluid

Grafisch ziet het spel er zeker veel beter uit dan we mogen verwachten van een titel van een wat kleinere ontwikkelaar. De topspelers zien er goed uit en bewegen vrij realistisch. Ook de kleine tussenanimaties doen hun job naar behoren. Zoals reeds aangegeven vind ik het game vooral qua beleving wat minder scoren. De tribunes zitten vol en bewegen vrolijk mee, maar daarbij is zowat alles gezegd. Ze maken ook steeds dezelfde geluiden. Hierdoor voelen de supporters wat aan zoals we die een jaar of tien geleden gewoon waren. Ook de commentator zorgt na een tijdje voor frustraties. Zijn standaardzinnen komen vaak terug en kloppen soms zelfs niet met de actie die op het veld gebeurt.

Het grootste probleem van deze game is echter de adviesprijs. Het game wordt verkocht aan dezelfde prijs als elke andere grote titel en dat is een beetje jammer. Bij recensies houd ik altijd rekening met de prijs in vergelijking met het product. Meestal ben ik, misschien onterecht, zelfs een beetje milder voor een kleine indieontwikkelaar in vergelijking met de allergrootste studios. Aan deze aankoopprijs ben ik verplicht het game te gaan vergelijken met andere grote sporttitels. In dat opzicht laat deze titel op zowat elk vlak steekjes vallen.

Rugby 18 is geen game voor iedereen, maar dat is de sport zelf ook niet. Hun grootste troef is dat ze geen concurrentie hebben. Ik kan het spel dus ook wel aanraden voor de kleine groep fans in ons landje. Grafisch ziet het spel er behoorlijk uit. Toch laat het spel wat te veel steken vallen. Er is zeker  te weinig content en het spel ligt wat te vaak stil. Dit komt onder andere door de gebrekkige AI van de spelers. Ook aan de beleving voel je dat dit geen game is waar met een groot budget aan gewerkt is geweest. Jammer genoeg kost deze game wel evenveel als een normale game en dat is toch wel wat te veel. Voor een wat lagere prijs, zou het doelpubliek wat groter kunnen zijn.