Weet Ruiner een plaatsje in ons hart te veroveren? Lees hier de recensie!

• Bloedstollende soundtrack
  • Stijl met hoofdletter s
  • Het aangeraden niveau is net wat te lastig
  • Personages ietwat vlak

Mag Ruiner aanschuiven in het pantheon van de twin stick shooters?

2 sticks, 1 man

Twin stick shooters zijn een vak apart. Mijn liefde voor het genre begon met Geometry Wars op de Xbox 360 en sindsdien heeft het genre er nog enkele klassiekers zoals Hotline Miami en Ex Machina bij gekregen. De laatste uitdager is Ruiner, in de kern een twin stick shooter gecombineerd met bullet hell chaos.

Ontwikkeld door Deikon Games en uitgebracht door Devolver Digital brengt de game het verhaal van een sociopaat in de cyber metropolis Rengkok. Het jaar is 2091 en je gaat samen met je geheimzinnige hackermaatje de strijd aan met het corrupte systeem om de waarheid te onthullen en je gekidnapte broer terug te vinden. Het alomvattende conglomeraat Heaven controleert alles, van leger tot entertainment. Al wat zich ertussen bevindt, probeert simpelweg te overleven.

Puppy

Je hoofdpersonage is op z'n minst speciaal te noemen. Voorzien van een paar chips en bedrading, is hij enkel in staat te knikken, z'n schouders op te halen of z'n stemming uit te drukken via de LED helm op z'n hoofd. Dat laatste blijkt ook z'n grootste zwakte te zijn, want technologie blijkt ook in 2091 makkelijk hackbaar. Een mysterieuze hacker die de naam Her draagt, drukt je reset knop in en beveelt je om heel Rengkok op z'n kop te zetten, om zo je broer te redden. Je roepnaam luidt plots 'Puppy' en voor zover ik weet, is dat de enige identiteit die het hoofdpersonage draagt.

Klinkt als de ideale opzet voor een intrigerend verhaal, maar net daar schiet Ruiner een beetje te kort. De sfeer, omgeving en de personages zijn prima, maar het blijft uiteindelijk redelijk licht en oppervlakkig. De hoofdlijn wordt wel nog op een interessante manier beëindigd, maar vele zijplots en conversaties kennen geen ontknoping. Gelukkig zijn de dialogen snedig en goed geschreven, maar ze kunnen de honger naar een dieper uitgewerkt verhaal niet stillen.

Bewegen of ten onder gaan

Visueel is Ruiner een topper; alles baadt in een diep rode gloed die voortdurend gevaar uitstraalt. De soundtrack is je enige vriend in dit dystopische punk verhaal. De techno tunes gaan perfect samen met de donkere omgeving en het extreme geweld. Je krijgt een isometrisch zicht op de omgeving en moet vrijwel onmiddellijk een dodelijk snelle speelstijl combineren met strategisch inzicht om je vijanden te verslaan. Bewegen of ten onder gaan, dat wordt zonder uitzondering je motto.

Aan arsenaal in ieder geval geen gebrek: zwaarden, shotguns, stalen pijpen en granaten. Overal waar je komt, laat je een pad van dood en verderving achter. Omdat de actie vaak zo chaotisch is, kun je op bepaalde momenten enkel maar hopen dat je er heelhuids doorgeraakt. Net wanneer je de gang van zaken een beetje onder de knie krijgt, komt Ruiner af met een paar innovatieve (mini)boss fights. Hier komt de skill tree dan weer goed van pas. Met skill points speel je nieuwe vaardigheden vrij. Handig is dat je op elk moment je punten kunt terugnemen en opnieuw kan inzetten. Op die manier moet je elke vijandige ontmoeting analyseren en je vaardigheden naargelang inzetten. Ruiner is een moeilijk spel, dus wees bereid om keer op keer te sterven. Gelukkig zit je telkens weer snel in de actie. Onder het niveau dat de ontwikkelaar aanraadt zijn er nog 2 opties beschikbaar om elk type speler een kans te geven.

Verdict

Hoewel Ruiner je binnenhaalt met z’n rauwe sfeer, neon kleuren en opzwepende beats, zul je blijven spelen voor de intense gevechten met al dat kleurrijke tuig. Hoewel het verhaal een beetje aan de oppervlakte blijft, is je tocht door Rengkok uiteindelijk geslaagd te noemen. Een aanrader van formaat dus voor fans van de betere twin stick shooters.