• Grafisch achterhaald
  • Geen officiële licentie
  • Zwak geluid
  • Matige besturing

Casper Egas | vrijdag 12 Feb 2016, 20:00

Het is niet Colin McRae, ook niet DiRT en óók niet WRC. Een vierde nieuwe franchise onder rally games. Check de review.

Als kind was ik verknocht aan Sega Rally en Colin McRae Rally. Tijdens wandelingen op vakanties deed ik wel eens of ik in een rallyauto zat en riep de pace notes door het bos. De rallysport leent zich uitstekend voor videogames door zijn onaflatende spanning en afwisselende omgevingen. Het is voor mij dan ook een teleurstelling dat er de laatste jaren vrijwel geen goede rallyspellen meer te verkrijgen zijn. Ik verwelkomde daarom Sébastien Loeb Rally Evo met open armen.

Sébastien Loeb Rally heeft geen officiële WRC-licentie, maar heeft wel vrijwel alle bekende rallyauto’s en natuurlijk een verbintenis met de legendarische rallyheld. De keuze voor Loeb is aan de ene kant logisch, omdat het de beste en meest bekende coureur is, maar is aan de andere kant vreemd, omdat Loeb al een aantal jaar geen rally’s meer rijdt en terug te vinden is in de Dakar en de WTCC.

Rally Evo is gemaakt door Milestone, het bedrijf achter vele (redelijke) Moto GP-games. Het is een kleine studio met een bijbehorend klein budget, en dat straalt helaas ook van deze productie af.

Veel te doen!

Dit is echt een spel met twee gezichten; het zit volgepakt met toffe content en is tegelijkertijd erg gedateerd. Je hebt de mogelijkheid om deel te nemen aan rally’s, rallycross en aan hill climb-evenementen, elk met meerdere varianten. Er is een redelijk aantal landen te kiezen om in te racen, zoals Finland, Zweden, Frankrijk, Mexico en Wales en het aantal beschikbare auto’s is enorm. Alle bekende wagens, nieuw en oud, zijn te ontgrendelen.

Racen kan in een snelle race, in de carrièremodus, in de speciale Loeb-modus en online. De snelle races zijn vreemd genoeg niet alleen losse races, maar ook complete rally's en zelfs een compleet kampioenschap! De carrière werkt ongeveer net zoals in Forza: je kiest een klasse waar je een auto voor hebt, kan huren of kopen en racet in één van de vele evenementen. Veel van deze evenementen zijn helaas slechts losse races, al vind je hier ook grotere rally’s en andere speltypen. Je kunt hier vele uren zoet mee zijn.

Ik vond de Loeb-modus echter leuker. Hierin vertelt Loeb zelf in een interview (dat irritant is nagesynchroniseerd), wat belangrijke momenten in zijn loopbaan waren. Vervolgens moet je die momenten naspelen of juist de geschiedenis herschrijven. Je rijdt hier voortdurend in competitieve auto’s en de lengte van de modus is goed te behappen.

Online racen is wat eenvoudiger, je kiest een modus en een autoklasse en probeert tegenspelers te vinden. Op het moment van schrijven zijn er wel mensen te vinden, maar is een lobby bijna onmogelijk helemaal te vullen. Het racen tegen anderen kan zeer spannend zijn, al belemmeren de doorzichtig bedoelde "ghosts" van tegenspelers, dikwijls het zicht. Het is extra pittig om online te racen, omdat je hier de bekende terugspoelmogelijkheden niet hebt. Kapot is dus echt kapot!

Als de basis maar goed is

Natuurlijk leuk allemaal die modi en auto’s, maar helaas zijn daarmee de positieve kanten van het spel allemaal besproken. Het is de basis van het spel dat niet sterk genoeg is. Het racen zelf is spectaculair, maar niet altijd om de juiste reden. De besturing is namelijk niet overtuigend genoeg. De auto voelt te licht en de oppervlakken waar je over rijdt voelen niet realistisch. Een doodzonde is ook dat veel van de auto’s de neiging hebben sterk te ondersturen; iets dat voor een rallywagen een ramp is. Er valt wel te wennen aan de matige besturing, maar het blijft een groot struikelblok voor dit spel. Ik begrijp niet waarom er niet eerst gewerkt is aan de basis, alvorens met allerlei extra’s op de proppen te komen.

Deze matige besturing wordt ook nog eens onderstreept door zwakke technische prestaties. Het geluid is onrealistisch en matig van kwaliteit, waardoor het nog minder aanvoelt alsof je echt over grindwegen en sneeuw scheurt. En als je dan nog niet uit de illusie bent, dan zorgen de gedateerde graphics daar wel voor. Vooral de auto’s en het slechte schademodel zien er uit alsof ze rechtstreeks van de Xbox 360 zijn komen aanrijden. Soms is het zicht in de in-carview zelfs bedroevend slecht door ruiten met een rare waas eroverheen. Ik denk dat de ruiten van suikergoed zijn, want ze breken al als je er boos naar kijkt. Gelukkig voor die ruiten regent het nooit in het spel. Ook dat is een misser.

De omgevingen zijn vaak wel interessant en een pluspunt van het genre in zijn algemeenheid. Toch zie je hier ook de matige uitvoering terug en oogt alles gedateerd. Dit is ook te merken aan de onstabiele framerate en de pop-up.

Sébastien Loeb Rally Evo is een gemiste kans. Het budget van de ontwikkelaar was niet groot genoeg of er zijn verkeerde keuzes gemaakt. De basis van het spel wankelt onder de kerstboom aan content die is toegevoegd. Het is een redelijk competente en serieuze rallygame, dat voor beginners en gevorderden wat te bieden heeft, maar is te gedateerd om echt de handen op elkaar te krijgen. Aardig voor een zacht prijsje, of als je echt niet wilt wachten op het binnenkort verkrijgbare DIRT Rally.