EM Studios hun mobiele game 'Shred It!' is nu ook naar de Xbox One gebracht. Uiterlijk is zeer verrassend. Bring it on!

• erg origineel uitgewerkt
  • speelt heerlijk
  • makkelijk te leren
  • bugs met springen
  • misschien wat compact

Shred It valt gelijk op. Hoe de game eruit ziet, is een heerlijk woordgrapje en het maakt de game gelijk origineel. De wereld in Shred It is namelijk gemaakt van papier en karton (Snap je hem? Shred? Papier? Scheuren?) Het is enorm leuk gedaan en de speelbare characters zijn leuk vormgegeven door middel van gevouwen papieren poppetjes te creëren. De omgeving waarin je 'shred' is ook gemaakt met papier. Soms vliegt er een vliegtuig over de piste. Een papieren vliegtuig. Yes!!

De gameplay is simpel. Geen tricks doen, gewoon racen. Springen, duiken en links en rechts. Het idee is om zoveel mogelijk bladeren op te pikken en voor speciale acties krijg je 'paperclips'. Als je valt moet je deze inleveren om verder te mogen. Het boarden voelt lekker aan, de controls reageren fijn. Het duurt niet ellendig lang voordat je iets leuks hebt vrijgespeeld en als je eenmaal lekker gaat, dan vliegen de achievements je om de oren. Je speelt custom gear vrij voor je riders en je speelt andere riders vrij. De vrijgespeelde riders hebben meestal een speciale ability die je helpt om bepaalde acties makkelijker uit te voeren. Zo is er onder andere een sneeuwman, een snowboardende hond en een slee vol met pinguïns vrij te spelen. Geweldig leuk verzonnen.

Genoeg te scheuren

Er zijn drie speelmodi: endless slope, time challenge en chill run. Dat laatste zegt het eigenlijk al: wat chill shredden. Bij uitstek handig om de controls onder de knie te krijgen. Ook al zijn ze niet moeilijk, kom je er een beetje achter wat je tegen kan komen. Endless slope gaat net zolang door totdat je een keertje valt en geen extra leven of 'paperclips' meer hebt om terug om te staan. Time challenge is het meest uitdagend van de game. Je moet bladeren op blijven pakken om tijd toe te voegen aan de timer. Je mag hier zo vaak vallen als je wilt maar, als je tijd op is, is het voorbij. De drie verschillende games die je kan spelen geven een leuke afwisseling van uitdagingen.

Bugs

Helaas kwam ik wat bugs tegen die me wat frustreerden. Ik was goed bezig met een time challenge, ik wilde hem volledig afmaken om een van de custom riders te unlocken. Maar helaas heeft de game de neiging om af en toe te buggen met situaties waarin je moet springen. Soms kom je een ravijn tegen en moet je van plateau naar plateau springen om erover te komen, maar ook al lijkt het erop je het hebt gehaald, val je soms nog steeds naar beneden. Deze spring-bug is wel erg vervelend omdat je aan het einde van de challenge bijna niets anders kan doen. Het wordt op het einde redelijk pittig om alle obstakels te vermijden en als je je spring-button niet kan vertrouwen.. Helaas.

Shred It is een hele leuke arcade snowboard-game. Het is niet de meest uitgebreide game maar komt erg origineel voor de dag met het papieren 'Shredding' thema. De wereld is creatief uitgewerkt en het enige zwakke punt aan de game zijn de jump-bugs die af en toe voorkomen. Voor een indie van €10 vind ik het in ieder geval genoeg amuseren. De bugs hebben helaas wel van een 8 een 7 gemaakt. Laat het de pret niet drukken, ik heb ondanks de 'occasional' bug heel wat lol beleefd aan deze kleine creatieve titel!