• Mods
  • Kortere laadtijden
  • Alle dlc
  • Merkbaar verouderd
  • Relatief duur
  • Nog steeds bugs

Een game uit de Elder Scrolls serie staat garant voor honderden uren aan gameplay, dat bewijst ontwikkelaar Bethesda al sinds Morrowind op PC én console. Met Skyrim hoopte Bethesda hetzelfde trucje nog eens over te doen en dat is zeker gelukt. Schijnbaar blijkt Skyrim populair genoeg om de game nogmaals uit te brengen, maar dan voor de huidige consoles, onder de naam Special Edition. Dit doet je afvragen of Skyrim de volle verkoopprijs kan rechtvaardigen.

Als je een beetje thuis bent in de wereld van The Elder Scrolls dan weet je dat de games zich afspelen in een wereld genaamd Tamriel. Elke game in de serie richt zich op een continent binnen de wereld. Zo zijn we al in Daggerfall, Morrowind en Cyrodiil geweest. Skyrim is de naam van het continent waar deze game zich afspeelt. Skyrim is de thuishaven van de Nords, mensen met een grote weerstand tegen kou, en dat is nodig, want Skyrim kent heel veel met sneeuw bedekte locaties. Verder heeft Skyrim heel veel weg van de oude Noorse mythologie. Uiteraard valt er weer genoeg te doen in Skyrim, maar het verhaal focust zich op jou, een gevangene die onderweg is om geëxecuteerd te worden, omdat je op de verkeerde plek was op het verkeerde moment. Zodra het jouw beurt is om een nieuw kapsel te krijgen wordt iedereen aangevallen door Alduin, de World Eater. Dit is de uitgelezen kans voor jou om te ontsnappen en zo begint je avontuur in Skyrim. Het is aan jou om er achter te komen waarom de draken, die uitgestorven waren, weer terug zijn gekomen en het op te nemen tegen Alduin als de Dragonborn, een mythologische held die geboren is met drakenbloed in zijn/haar aderen.

Special Edition?

Deze versie van Skyrim staat bekend als Special Edition, dus je verwacht natuurlijk wat extra's in ten opzichte van de originele game. In deze versie krijg je alle uitgebrachte uitbreidingen, net zoals in de Legendary Edition die uitkwam voor Xbox 360, Playstation 3 en PC. Op dit punt is er dus niks nieuws onder de zon. Maar de Special Edition bevat ook de wereld van Skyrim die is geoptimaliseerd, oftewel de wereld ziet er mooier uit. Daarnaast heeft Bethesda eindelijk de mogelijkheid toegevoegd voor consolegamers om mods te gebruiken in Skyrim, een gewilde feature, waar ik later meer over zal vertellen. Want ondanks dat de wereld van Skyrim er op vooruit is gegaan, zijn de NPC’s dat niet. Sterker nog, zelfs je eigen character is er niet op vooruit gegaan. The Elder Scrolls serie staat natuurlijk niet bekend om het grandioze character design, maar vijf jaar na de officiële release, zeker op de huidige generatie consoles, zie je dat ze op het vlak van graphics nog flink achter lopen. Verder is de combat nog steeds houterig en wordt je zo nu en dan geteisterd door vreemde bugs. Dit zijn dingen die nieuwkomers in de serie misschien kan afschrikken, want stabiliteit is ook niet het sterkste punt van de game. Tel daarbij op dat de Xbox One versie van de game slechtere audio heeft dan het origineel, dankzij audio-compressie en het wordt steeds minder duidelijk waarom je deze game voor de volle mep aan zou schaffen. En dan is er natuurlijk nog een laatste issue. De mensen die de Legendary Edition hadden aangeschaft voor de PC krijgen de Special Edition gratis, de console gamers worden niet gecompenseerd en kunnen niet anders dan de game opnieuw aanschaffen. Als ze dat zouden willen, natuurlijk.

Dan nu wat positiever. Wat zeker gemeld moet worden zijn de laadtijden. Los van het opstarten van de game zijn de laadtijden aanzienlijk korter geworden. Ik heb ook op geen enkel moment last gehad van framedrops, iets wat bij de Xbox 360 versie wel het geval was, en de game draait ook op een stabiele 30 FPS. Het is een Open World RPG, dus dat is prima. Het allerbelangrijkste is echter de compatibiliteit met mods. Als je de Xbox One versie hebt dan heb je ook aanzienlijk meer mods tot je beschikking dan op de Playstation 4. Bij de release waren dit er 38 voor de PS4 en 120 voor de Xbox One. Dat komt doordat de mods op de Xbox One ook van derden afkomstig mogen zijn en op de PS4 is dit beperkt tot de Creation Kit van Bethesda.

Skymods

Dat brengt ons ook bij het volgende punt, de mods zelf. Zoals ik al had aangegeven moet Skyrim het niet hebben van de grafische pracht en praal. Maar met mods kan je de wereld van Skyrim er veel beter uit laten zien. Zo heb ik twee mods getest die de speler de keuze geeft uit een aantal preset gezichten voor zijn/haar character. Er zijn mensen die de gezichten hebben geoptimaliseerd en bij het aanmaken van je character kan je daar dus flink van profiteren. Er is ook een mod die alle vrouwen in Skyrim er een stuk beter uit laat zien, dus ja die proberen we natuurlijk ook. De meest opvallende mod was de Unofficial Skyrim Special Edition Bugfix mod. Hier hebben mensen de moeite genomen om alle bugs en glitches die je tegen zou kunnen komen te patchen door middel van een bestand van 600 mb. Er zijn ook mods aanwezig om de wereld wat levendiger te maken, om een vuurpaard te summonen, om er uit te zien als Scorpion van diverse Mortal Kombat series. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er. Of wordt toegevoegd. Er worden bijna dagelijks mods toegevoegd, dus elke keer als je Skyrim opstart loont het om een bezoekje te brengen aan de Mods-sectie.

Bovenstaande mods functioneren prima en zorgen misschien voor een betere speelsessie in Skyrim, maar er zijn ook nog creatievere modders aanwezig. Zo is het mogelijk om een mod te downloaden die het volledige begin van Skyrim omzeilt en je een alternatief begin aanbiedt. Maar waar ik het meest van onder de indruk was waren de quest-mods. Deze zijn zo ontworpen dat er een nieuw gebied wordt toegevoegd aan de kaart van Skyrim, waarin je een compleet nieuwe questline kan spelen. Een voorbeeld hiervan is The Forgotten City. Deze mod voegt een nieuwe questline toe die je een moordmysterie laat oplossen. Het speelt zich af op een ondergrondse locatie gevuld met puzzels, alternatieve eindes en een complete soundtrack. De mod viel zo goed in de smaak bij het publiek dat de ontwerper, Nick Pierce, een screenwriter award heeft gekregen. Er zijn nog meer van dit soort pareltjes verstopt tussen alle mods. Er is alleen één nadeel aan het gebruiken van mods: Achievements worden uitschakeld. Dus als je Achievements wilt halen zul je alle mods uit moeten zetten en een savebestand zonder mods moeten laden. De savedata met mods worden aangegeven met (M), zo weet je altijd welke wel en geen mods hebben.

The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition voegt zelf niet veel meer toe dan een grafische upgrade van de spelwereld. De laadtijden zijn aanzienlijk korter, maar eerlijk gezegd heeft de game de tand des tijds niet geheel doorstaan. Dit is (gelukkig) op te lossen door gebruik te maken van mods, die niet alleen grafische verbeteringen opleveren, maar ook ervaringen opleveren die je in de kale versie van Skyrim niet zou krijgen. Tel daarbij op dat de mod community erg actief is en er dus bijna dagelijks nieuwe mods worden toegevoegd en de Special Edition van Skyrim kan nog wel een tijdje meedraaien. Maar nu is natuurlijk de vraag: Is het de volle € 50,- waard? Als je deze versie puur zou aanschaffen voor een tweede (of meerdere) playthrough van Skyrim, zoals Bethesda dat voor ogen had, dan nee. Maar als je van plan bent om alle mods te gebruiken die de community te bieden heeft, dan ga je de meerwaarde zeker zien. Bethesda verdient een magere zes, de community een dikke tien!